Clearaudio Reference Jubilee record player
There's an enduring debate among the turntable-tech intelligentsia between opposing theories of turntable design. Some designers, notably Roy Gandy of Rega, follow a less-is-more approach, building stiff, lightweight turntables that release energy rather quickly. Others, such as Franc Kuzma, whose Kuzma Ltd. manufactures my reference Kuzma Stabi R turntable and Kuzma 4Point tonearm, believe in heavy mass-loading to dampen vibrations, including transparency-miring resonances. Though analog sages and savants have argued for decades, the question remains: Should turntables be light or heavy? Should you liberate or dampen internal energy to achieve perfect analog sound forever?
턴테이블 기술 지식인들 사이에서는 턴테이블 디자인에 대한 상반된 이론이 끊임없이 논쟁을 벌이고 있습니다. Rega의 Roy Gandy를 비롯한 일부 디자이너는 덜 많이 만드는 방식을 따르며, 에너지를 빠르게 방출하는 딱딱하고 가벼운 턴테이블을 제작합니다. 저의 레퍼런스 턴테이블인 Kuzma Stabi R 턴테이블과 Kuzma 4Point 톤암을 제조하는 프란 쿠즈마(Franc Kuzma)와 같은 다른 디자이너들은 투명성을 해치는 공명을 포함한 진동을 감쇠하기 위해 무거운 질량 부하를 사용하는 것을 믿습니다. 아날로그 현자들과 석학들이 수십 년 동안 논쟁을 벌여왔지만, 여전히 의문은 남아 있습니다: 턴테이블은 가벼워야 할까요, 무거워야 할까요? 완벽한 아날로그 사운드를 영원히 구현하기 위해 내부 에너지를 해방시켜야 할까요, 아니면 감쇠시켜야 할까요?
Here's an equivocal answer: Both approaches can produce excellent, if quite different, sound. "The lightweight design approach is about PRaT, or Pace, Rhythm and Timing," turntable setup whiz and new Stereophile contributor Michael Trei explained in an email. "A lightweight design doesn't store as much vibrational energy, which in a high-mass design causes the resonances to linger for a more extended period, giving the turntable a deeper and more powerful but less rhythmically adept sound." Consider Michael Fremer's raves about Rega's extremely light, $6375 Planar 10 (topped in Rega's line only by the reference, carbon-fiber Naiad, priced somewhere around $45,000) and also the extremely heavy TechDAS Air Force Zero ($450,000 in its basic version; footnote 1).
여기에 모호한 대답이 있습니다: 두 가지 접근 방식 모두 아주 다르지만 훌륭한 사운드를 만들어낼 수 있습니다. 턴테이블 설정 전문가이자 새로운 스테레오파일 기고가인 Michael Trei는 이메일을 통해 "경량 설계 방식은 PRaT, 즉 페이스, 리듬, 타이밍에 관한 것입니다."라고 설명했습니다. "가벼운 디자인은 진동 에너지를 많이 저장하지 못하기 때문에 고질량 디자인에서는 공명이 더 오랜 시간 지속되어 턴테이블에 더 깊고 강력하지만 리듬감이 덜한 사운드를 제공합니다." 마이클 프레머가 극도로 가벼운 6,375달러의 Planar 10(레퍼런스 제품인 탄소 섬유 소재의 Naiad만이 레가 라인의 최상위 제품이며 가격은 약 4만 5,000달러)과 매우 무거운 TechDAS 에어포스 제로(기본 버전이 45만 달러, 각주 1)에 대해 극찬한 것을 생각해 보세요.
Clearaudio's Reference Jubilee turntable ($30,000), which celebrates the company's 40th anniversary, seems to employ both principles at once. "Clearaudio founder Peter Suchy spreads the approach between resonance control, mass, and damping," Garth Leerer of Musical Surroundings, Clearaudio's US distributor, told me during a telephone call. "Clearaudio doesn't use a massive steel platter in the Reference Jubilee; they use a stainless steel, flywheel subplatter. Clearaudio uses POM (footnote 2) in the main platter, a material that has good resonance control and very low Q Factor: not much ringing. Sometimes, when you add higher-mass materials, they have their own ringing characteristics that can cause peaks in frequency response. Obviously, when you go to Clearaudio's Statement turntable, which weighs 770lb, they're introducing a lot of mass into the equation as well.
창립 40주년을 기념하는 Clearaudio의 레퍼런스 쥬빌리 턴테이블(3만 달러)은 이 두 가지 원칙을 동시에 적용한 제품입니다. "Clearaudio의 설립자 Peter Suchy는 공진 제어, 질량, 댐핑에 대한 접근 방식을 널리 전파하고 있습니다."라고 Clearaudio의 미국 유통사인 Musical Surroundings의 Garth Leerer는 전화 통화에서 말했습니다. "Clearaudio는 레퍼런스 쥬빌리에서 거대한 스틸 플래터를 사용하지 않고 스테인리스 스틸 플라이휠 서브플래터를 사용합니다. Clearaudio는 메인 플래터에 공진 제어가 우수하고 울림이 거의 없는 매우 낮은 Q 팩터를 가진 소재인 POM(각주 2)을 사용합니다. 때때로 질량이 높은 소재를 추가하면 고유한 울림 특성으로 인해 주파수 응답에 피크가 발생할 수 있습니다. 무게가 770파운드에 달하는 Clearaudio의 Statement 턴테이블을 보면 알 수 있듯이, 이 턴테이블은 많은 질량을 포함하고 있습니다.
"Clearaudio doesn't go as far as the Rega philosophy in terms of ultralow mass and low energy storage, nor do they go in the other direction, with a super–high-mass 'table," Leerer added. "They're choosing materials and construction to lower resonances and reveal more of the low-level information in the music."
"Clearaudio는 초저질량 및 저에너지 저장이라는 측면에서 레가의 철학만큼 멀리 가지 않으며, 초고질량 '테이블'을 사용하는 다른 방향으로도 가지 않습니다."라고 Leerer는 덧붙입니다. "공진을 낮추고 음악의 낮은 수준의 정보를 더 많이 드러내기 위해 재료와 구조를 선택하고 있습니다."
Noticeably lighter to lift, carry, and position than my 66lb Kuzma Stabi R turntable, the 48lb Clearaudio Reference Jubilee, with its included 9" Clearaudio Universal tonearm, builds on the company's past successes. Clearaudio has long disseminated unique technologies and materials up and down their German-made range, which currently includes 11 turntables, seven tonearms, and 15 cartridges.
66파운드의 Kuzma Stabi R 턴테이블보다 들어 올리고, 운반하고, 배치하기 훨씬 가벼운 48파운드의 Clearaudio Reference Jubilee는 9인치 Clearaudio Universal 톤암이 포함되어 있으며, 과거에 이룬 성공을 바탕으로 만들어졌습니다. Clearaudio는 오랫동안 독특한 기술과 소재를 독일산 제품군에 적용하여 현재 11개의 턴테이블, 7개의 톤암, 15개의 카트리지 등 다양한 제품을 선보이고 있습니다.
Design
The Clearaudio design team (footnote 3) engaged several design strategies in the Reference Jubilee. Limited to 250 units worldwide, the Reference Jubilee is shaped like a boomerang and features a Panzerholz plinth; a patented Ceramic Magnetic Bearing (CMB) (which "produces the effect of the turntable platter effectively floating on an air cushion," according to Clearaudio); Optical Speed Control (OSC); Innovative Motor Suspension (IMS); a new motor; and an updated Jubilee MC cartridge (not included at the Reference Jubilee's $30,000 price).
Clearaudio 디자인 팀(각주 3)은 레퍼런스 쥬빌리에 몇 가지 디자인 전략을 적용했습니다. 전 세계 250대 한정판으로 출시되는 레퍼런스 쥬빌리는 부메랑 모양을 하고 있으며 판저홀츠 받침대, 특허받은 세라믹 마그네틱 베어링(CMB)("턴테이블 플래터가 에어 쿠션 위에 떠 있는 듯한 효과를 낸다"고 Clearaudio는 설명), 광학 속도 제어(OSC), 혁신적인 모터 서스펜션(IMS), 새로운 모터, 업데이트된 Jubilee MC 카트리지(3만 달러의 레퍼런스 쥬빌리 가격에 포함되지)가 탑재되어 있습니다.
"Clearaudio take a holistic approach to their turntable design," Leerer said. "They share parts between 'tables, but each one is designed as its own standalone product to maximize how the parts interact in that given turntable."
"Clearaudio는 턴테이블 디자인에 총체적인 접근 방식을 취합니다."라고 리어러는 말합니다. "테이블 간에 부품을 공유하지만, 각 부품이 주어진 턴테이블에서 상호 작용하는 방식을 극대화하기 위해 각 부품을 독립적인 제품으로 설계합니다."
I quizzed Leerer to better understand the metaphorical gears at work below the Reference Jubilee's façade. First: How does the boomerang-shaped turntable improve its sound?
레퍼런스 쥬빌리의 외관 아래에서 은유적으로 작동하는 기어에 대해 더 잘 이해하기 위해 리어러에게 퀴즈를 내보았습니다.첫 번째: 부메랑 모양의 턴테이블은 어떻게 소리를 개선하나요?
"When you have two parallel surfaces, energy bounces between the two peripheries and can create resonance for a high Q Factor, or ringing," Leerer said. "When shapes are irregular and don't have hard reflective edges, energy reflections are more benign and don't have resonances. For instance, a triangle in an orchestra will ring in a certain way. But if you modify its shape, it can ring less and will have different characteristics. The idea with the boomerang was that there'd be less reflective energy within the surface itself."
"두 개의 평행한 표면이 있으면 두 주변부 사이에서 에너지가 반사되어 높은 Q 팩터 또는 울림을 위한 공명을 일으킬 수 있습니다."라고 Leerer는 말합니다. "도형이 불규칙하고 딱딱한 반사 모서리가 없는 경우 에너지 반사가 더 양성이며 공진이 발생하지 않습니다. 예를 들어 오케스트라의 삼각형은 특정 방식으로 울립니다. 하지만 그 모양을 변형하면 울림이 줄어들고 다른 특성을 갖게 됩니다. 부메랑의 아이디어는 표면 자체에 반사되는 에너지가 적다는 것이었습니다."
The gently curved sides of the Reference Jubilee appear to be finished in dark veneer, but in fact it's clearcoat over Panzerholz.
레퍼런스 쥬빌리의 완만한 곡선 측면은 다크 베니어로 마감된 것처럼 보이지만 실제로는 판저홀츠 위에 클리어코트로 마감되어 있습니다.
"Peter Suchy likes the sonic characteristics of Panzerholz used in a plinth and as cartridge material because it has a very low Q Factor, or resonance. The Reference Jubilee uses Panzerholz birch ply sandwiched between two aluminum plates, top and bottom, black-anodized and engraved, with a polished, chamfered edge," Leerer said. "A phenolic resin is used to bond the Baltic birch ply under great pressure, then it's finished in a reddish clearcoat lacquer."
"Peter Suchy는 플린스와 카트리지 소재로 사용되는 Panzerholz의 음질적 특성, 즉 공진율이 매우 낮다는 점을 좋아합니다. 레퍼런스 쥬빌리는 두 개의 알루미늄 판 사이에 자작나무 합판을 끼워넣고 위아래로 블랙 아노다이징과 인그레이빙을 하고 가장자리를 광택 처리한 판저홀츠를 사용합니다."라고 리어러는 설명합니다. "페놀 수지를 사용하여 발틱 자작나무 합판을 강한 압력으로 접착한 다음 붉은색 클리어코트 래커로 마감합니다."
For an earlier Clearaudio turntable review in Stereophile, Leerer described the "inverted Ceramic Magnetic Bearing"—first the "inverted" part: "A traditional bearing goes down below the plinth, and the platter acts like a spinning top. An inverted bearing has the bearing shaft rising above the plinth, placing the bearing contact point, sometimes referred to as the thrust pad, right under the platter spindle. The argument for an inverted bearing is that it is more rotationally stable; the argument against it is that it places a potential noise source—the contact point of the spindle, ball bearing, and thrust pad—right under the spindle and, thus, the record. The spindle is typically hardened steel, the ball bearing steel or ceramic, and the thrust pad can be bronze, or a synthetic such as polytetrafluoroethylene (PTFE, footnote 4). As these parts rotate and contact each other, there is the potential for not only vibrational noise but also for wear, which results in noise increasing over time. Typically, oil is used to lubricate all the parts to reduce friction and wear."
스테레오파일의 이전 Clearaudio 턴테이블 리뷰에서 리러는 "거꾸로 된 세라믹 마그네틱 베어링"에 대해 설명했습니다: "전통적인 베어링은 받침대 아래로 내려가 플래터가 회전하는 팽이처럼 작동합니다. 인버티드 베어링은 베어링 샤프트가 주축 위로 올라와서 스러스트 패드라고도 하는 베어링 접촉점을 플래터 스핀들 바로 아래에 배치합니다. 인버티드 베어링의 장점은 회전 안정성이 높다는 것이고, 단점은 스핀들, 볼 베어링, 스러스트 패드의 접촉점인 잠재적 소음원이 스핀들 바로 아래에 위치하므로 기록에 영향을 미친다는 것입니다. 스핀들은 일반적으로 경화 강철, 볼 베어링은 강철 또는 세라믹, 스러스트 패드는 청동 또는 폴리테트라플루오로에틸렌(PTFE, 각주 4)과 같은 합성 소재일 수 있습니다. 이러한 부품이 회전하고 서로 접촉하기 때문에 진동 소음뿐만 아니라 마모가 발생하여 시간이 지남에 따라 소음이 증가할 가능성이 있습니다. 일반적으로 마찰과 마모를 줄이기 위해 모든 부품을 윤활하기 위해 오일을 사용합니다."
Now for the "magnetic" part. "The upper bearing part is magnetically levitated above the lower, eliminating the need for a ball bearing and thrust pad. The spindle is a ceramic material with lower friction than steel, so vibration, noise, and wear are greatly reduced." Leerer elaborated during our recent interview: "Multiple ring magnets on the bottom of the upper bearing housing create the opposing magnetic force to levitate the platters. By floating the two parts relative to each other, they're able to reduce noise transmission and decrease potential friction so the platters spin more freely." Clearaudio provides a synthetic lubricant for the ceramic shaft to further lower friction.
이제 '마그네틱' 부분입니다."상부 베어링 부분이 하부 베어링 위에 자기 부상되어 볼 베어링과 스러스트 패드가 필요 없습니다. 스핀들은 강철보다 마찰이 적은 세라믹 소재로 제작되어 진동, 소음, 마모가 크게 줄어듭니다." 리어러는 최근 인터뷰에서 자세히 설명했습니다: "상부 베어링 하우징의 바닥에 있는 여러 개의 링 자석이 반대 자력을 만들어 플래터를 공중에 띄웁니다. 두 부품을 서로 상대적으로 띄우면 소음 전달을 줄이고 잠재적인 마찰을 줄여 플래터가 더 자유롭게 회전할 수 있습니다. "Clearaudio는 세라믹 샤프트에 합성 윤활제를 제공하여 마찰을 더욱 낮춥니다.
The upper bearing housing has a sintered bronze bushing fitted precisely to the ceramic axle. It supports the 1.97"-high, 11.2lb POM platter and the 0.59"-high, 18.7lb metal subplatter.
상부 베어링 하우징에는 세라믹 액슬에 정밀하게 장착된 소결 청동 부싱이 있습니다. 1.97인치 높이, 11.2파운드의 POM 플래터와 0.59인치 높이, 18.7파운드의 금속 서브 플래터를 지원합니다.
And then there's the aforementioned Optical Speed Control (OSC), in which "every three seconds, a sensor on the plinth reads the platter speed via the strobe ring on the bottom of the subplatter to regulate speed, primarily from stylus drag," the website notes. A hybrid engine control uses a "12-bit DAC to generate a motor reference voltage, which is fed into the purely analog motor control, [which] immediately regulates the slightest deviations by adjusting the motor's voltage via an operational amplifier." The Reference Jubilee's air-core, nonmagnetic, 24V DC motor benefits from what Clearaudio calls Innovative Motor Suspension (IMS): The motor hangs from 18 O-rings (nine above, nine below), keeping its vibrations from entering the Panzerholz plinth.
그리고 앞서 언급한 광학 속도 제어(OSC)가 있는데, "3초마다 플래터의 센서가 서브 플래터 하단의 스트로브 링을 통해 플래터 속도를 읽어 주로 스타일러스 저항을 통해 속도를 조절"한다고 웹사이트는 설명합니다. 하이브리드 엔진 제어는 "12비트 DAC를 사용하여 순수 아날로그 모터 제어에 공급되는 모터 기준 전압을 생성하고, [이는] 연산 증폭기를 통해 모터의 전압을 조정하여 미세한 편차를 즉시 조절합니다."라고 설명합니다. 레퍼런스 주빌리의 에어 코어, 비자성, 24V DC 모터는 Clearaudio가 혁신적 모터 서스펜션(IMS)이라고 부르는 이점을 제공합니다. 모터는 18개의 O링(위 9개, 아래 9개)에 매달려 있어 진동이 판저홀츠 플린트에 유입되지 않도록 막아줍니다.
The 9" Clearaudio Universal tonearm has been updated with Clearaudio Silver internal wire and a DIN connector. The tonearm tube is carbon fiber; the bearing housing, engraved counterweight assembly/scale, armrest platform, four supplied counterweights, and motor cover are aluminum. The tonearm's threaded shaft is steel. "The carbon-fiber tonearm is a telescoping design of variable diameter to break up resonance modes," Leerer said.
9인치 Clearaudio 유니버설 톤암이 Clearaudio 실버 내부 와이어와 DIN 커넥터로 업데이트되었습니다. 톤암 튜브는 탄소 섬유, 베어링 하우징, 각인된 카운터웨이트 어셈블리/눈금, 암레스트 플랫폼, 제공된 4개의 카운터웨이트 및 모터 커버는 알루미늄으로 제작되었습니다. 톤암의 나사산 샤프트는 강철입니다. "탄소 섬유 톤암은 공명 모드를 세분화하기 위해 직경이 가변적인 텔레스코핑 디자인입니다."라고 Leerer는 말합니다.
Suchy and sons' reinvention of the wheel includes an improved Jubilee MC v2 cart ($6600), which uses a "separate coil for each channel, the coil being an air core wound with gold wire," Leerer explained. "The coils balance on a damper fulcrum surrounded by four neodymium magnets for a homogenous flux field. The stylus is a double-polished line-contact Clearaudio calls Prime Line, sourced from and based on a Gyger S from Switzerland. The v2 uses discrete, low-mass coils that contribute to the cart's speed and soundstaging."
Suchy와 아들들이 재창조한 휠에는 "각 채널마다 별도의 코일을 사용하고 코일은 금선으로 감긴 에어 코어"를 사용하는 개선된 Jubilee MC v2 카트(6600달러)가 포함되어 있다고 Leerer는 설명합니다. "코일은 균일한 자속장을 위해 4개의 네오디뮴 자석으로 둘러싸인 댐퍼 받침대에서 균형을 잡습니다. 스타일러스는 스위스의 Gyger S에서 공급하고 이를 기반으로 한 이중 연마 라인 콘택트 Clearaudio의 프라임 라인입니다 .v2는 카트의 속도와 사운드 스테이징에 기여하는 개별적인 저질량 코일을 사용합니다."
Clearaudio's 1.6lb Statement Clamp ($1200), 1.5lb Outer Limit peripheral clamp and locator rim ($1500), and Professional Power 24V transformer-based DC power supply ($1200) are included in the Jubilee's $30,000 US retail price. What is not included is a tonearm cable. For this review, Musical Surroundings supplied one of its own, made by Cardas, based on their Clear Beyond interconnect ($2250).
클리어오디오의 1.6파운드 스테이트먼트 클램프($1200), 1.5파운드 아웃터 리미트 주변기기 클램프 및 로케이터 림($1500), Professional Power 24V 변압기 기반 DC 전원 공급 장치($1200)는 Jubilee의 미국 소매가 3만 달러에 포함되어 있습니다. 톤암 케이블은 포함되지 않습니다. 이 리뷰를 위해 뮤지컬 서라운딩은 카다스에서 제작한 Clear Beyond 인터커넥트($2250) 기반의 자체 케이블을 제공했습니다.
Setup
As with the Clearaudio Concept Active Wood I reviewed in June 2021, the Reference Jubilee's packing materials and manual were first rate. Each part came in a form-fitting, dense foam-rubber cocoon. The online setup map showed where each part could be found, stacked tightly in a rigid cardboard shipping container. A book-sized accessories box held a pair of white gloves, a grounding wire, a level, a screwdriver, five Allen wrenches, a 285mm × 5mm flat silicone-rubber drive belt, and a vial of bearing oil. This is a high-tech 'table, but setting it up was easy.
2021년 6월에 리뷰한 클리어오디오 컨셉 액티브 우드와 마찬가지로 레퍼런스 주빌리의 포장재와 매뉴얼은 최고 수준이었습니다. 각 부품은 형태에 꼭 맞는 고밀도 발포 고무 코쿤으로 포장되어 있었습니다. 온라인 설치 지도에는 각 부품의 위치가 표시되어 있었고, 단단한 판지 배송 컨테이너에 단단히 쌓여 있었습니다. 책 크기의 액세서리 상자에는 흰색 장갑 한 켤레, 접지선, 수평기, 드라이버, 알렌 렌치 5개, 285mm × 5mm 평평한 실리콘 고무 구동 벨트, 베어링 오일 한 병이 들어 있었습니다. 이것은 첨단 기술의 '테이블'이지만 설치는 쉬웠습니다.
Footnote 1: Which injects another consideration into this debate: The TechDAS Air Force Zero is obviously an outlier, in price as in most other ways, but—the $45,000 Naiad aside—mass-loaded 'tables usually cost more.—Jim Austin
각주 1: 이 논쟁에 또 다른 고려 사항을 추가하자면, 다른 대부분의 경우와 마찬가지로 가격 면에서 TechDAS 에어포스 제로는 분명히 예외적이지만, 45,000달러의 나이아드를 제외하면 대용량 '테이블은 보통 더 비쌉니다' .—Jim Austin
Footnote 2: POM is polyoxymethylene, a strong, hard, stiff thermoplastic. Some guitar picks are made out of POM.—Jim Austin
각주 2: POM은 강하고 단단하며 뻣뻣한 열가소성 플라스틱인 폴리옥시메틸렌입니다. 일부 기타 픽은 POM으로 만들어지기도 합니다. .—Jim Austin
Footnote 3: Founder Peter Suchy, sons Robert and Patrick, head of manufacturing Ralf Rucker, Stephan Taphorn, team leader of the tonearm department, and Georg Schönhöfer, team leader of the electronics department.
각주 3: 창립자 피터 슈치, 아들 로버트와 패트릭, 제조 책임자 랄프 루커, 톤암 부서 팀장 스테판 타폰, 전자 부서 팀장 게오르그 쇤회퍼.
Footnote 4: PTFE is perhaps best known by its most common brand name: Teflon.—Jim Austin
각주 4: PTFE는 아마도 가장 일반적인 브랜드 이름인 테프론으로 가장 잘 알려져 있을 것입니다. .—Jim Austin
Following the manual, I arranged three dime-sized aluminum pads in a loose triangle on my Ikea Aptitlig bamboo board; the Reference Jubilee's three adjustable spiked feet fit into the dimpled pads. I squeezed three drops of supplied bearing oil into the Jubilee's ceramic bearing shaft, then fitted the upper magnet bearing through the hole in the stainless steel subplatter, securing it with a supplied collar then tightening it with an Allen wrench. (The collar is a placeholder of sorts.) I gently lowered the subplatter over the ceramic bearing shaft. The larger POM platter slid easily over the upper magnet bearing. I then mounted the drive belt and attached the AC power cord.
설명서에 따라 동전 크기의 알루미늄 패드 세 개를 느슨한 삼각형으로 배열한 후 Ikea Aptitlig 대나무 보드 위에 레퍼런스 주빌리의 조절 가능한 스파이크 피트 세 개를 딤플 패드에 끼워 넣었습니다. 제공된 베어링 오일 세 방울을 Jubilee의 세라믹 베어링 샤프트에 짜 넣은 다음 스테인리스 스틸 서브플랫터의 구멍을 통해 상부 자석 베어링을 장착하고 제공된 칼라로 고정시킨 다음 알렌 렌치로 조여주었습니다. (칼라는 일종의 고정 장치입니다.) 세라믹 베어링 샤프트 위로 서브 플래터를 조심스럽게 내려놓았습니다. 더 큰 POM 플래터가 상단 자석 베어링 위로 쉽게 미끄러졌습니다. 그런 다음 드라이브 벨트를 장착하고 AC 전원 코드를 연결했습니다.
A quick spin using the RPM app on my iPhone showed the Reference Jubilee running at 33.45, about a third of a percent fast. Stylus drag may slow it just enough to make it perfect, or maybe it's already perfect and the app's calibration is slightly off. Anyway, it isn't much.
iPhone에서 RPM 앱을 사용해 빠르게 돌려본 결과, 레퍼런스 쥬빌리가 33.45로 약 1/3 정도 빠르게 작동하는 것으로 나타났습니다. 스타일러스 드래그로 인해 속도가 느려졌을 수도 있고, 이미 완벽하지만 앱의 보정이 약간 잘못되었을 수도 있습니다. 어쨌든 큰 차이는 아닙니다.
The spindle on this 'table is thicker than most; in fact, it's the thickest I've encountered. With almost every record, a gentle push was needed to force the record down over the spindle. A tight spindle fit should benefit playback a little, if it has any effect at all, but it could make records with small spindle holes difficult to play, and it could lead to long-term spindle-hole wear.
이 '테이블'의 스핀들은 여느 레코드판보다 두껍고, 실제로 제가 경험한 것 중 가장 두껍습니다. 거의 모든 레코드판에서 스핀들 위로 레코드를 강제로 내려놓으려면 부드럽게 밀어야 했습니다. 스핀들을 꽉 끼우면 재생에 조금이라도 도움이 되긴 하지만, 스핀들 구멍이 작은 레코드는 재생이 어렵고 스핀들 구멍이 오래 마모될 수 있습니다.
Garth Leerer and his Musical Surroundings team premounted the Jubilee MC cartridge to the Universal tonearm. I eased the tonearm into the 'table's base, adjusted VTA with a small grub screw, checked cartridge alignment with my Dr. Feickert Analogue Universal Alignment Protractor, then set the VTF. I've left out a few minor steps, such as placing the cover over the exposed motor/O-rings. Overall, though, setup was easy.
가스 리어러와 그의 음악 서라운딩 팀은 유니버설 톤암에 Jubilee MC 카트리지를 미리 장착했습니다. 톤암을 테이블 베이스에 고정하고 작은 그럽 나사로 VTA를 조정한 다음 닥터 파이커트 아날로그 유니버설 정렬 각도기로 카트리지 정렬을 확인한 다음 VTF를 설정했습니다. 노출된 모터/O링 위에 커버를 씌우는 것과 같은 몇 가지 사소한 단계는 생략했습니다. 하지만 전반적으로 설정은 쉬웠습니다.
Listening
My former 'table, the Kuzma Stogi S/Stabi S—informally called "the pipe bomb"—consisted of a heavy brass tripod plinth, a metal platter, and aluminum tonearm. It possessed ample weight and good drive, and it produced a big soundstage. The Kuzma Stabi R, my current reference, adds the benefits of a heavily damped, mahogany-framed aluminum plinth and a colossal aluminum/ acrylic platter. It endows music with great stability, low-end gravity, immense scale, and occasionally a dark presence.
제가 이전에 사용하던 테이블인 쿠즈마 스토기 S/스타비 S는 비공식적으로 '파이프 폭탄'이라고 불렀는데, 무거운 황동 삼각대 받침대, 금속 플래터, 알루미늄 톤암으로 구성되어 있었습니다. 넉넉한 무게와 우수한 구동력을 갖추고 있었으며 큰 사운드 스테이지를 만들어 냈습니다. 현재 제가 레퍼런스로 사용하고 있는 Kuzma Stabi R은 댐핑이 강한 마호가니 프레임의 알루미늄 받침대와 거대한 알루미늄/아크릴 플래터의 장점을 더한 제품입니다. 음악에 뛰어난 안정감, 저중력, 거대한 스케일, 때로는 어두운 존재감을 부여합니다.
The Reference Jubilee sounded nothing like this. In fact, it sounded like nothing ever heard here in my urban listening salon.
레퍼런스 주빌리는 이런 소리가 아니었습니다. 사실, 제 도시형 리스닝 살롱에서는 전혀 들어본 적 없는 소리였습니다.
The Reference Jubilee's sound combined vivid detail retrieval, forceful dynamics, a delicate, refined top end, and a translucent midrange. Levels of resolution, clarity, transparency, and trueness-to-source left me vinyl-shocked and thinking, "So that's what's on this recording?" The effect was startling.
레퍼런스 주빌리의 사운드는 생생한 디테일 재현, 강력한 다이내믹스, 섬세하고 세련된 고역, 투명한 미드레인지가 결합되어 있었습니다. 해상도, 선명도, 투명도, 원음에 대한 진실성 수준은 "이 녹음에 저런 게 들어 있나?"라는 생각이 들 정도로 놀라웠습니다. 그 효과는 놀라웠습니다.
Records as close as family produced music with unexpected corporeality, memory-inducing chills, and senses-altering surprises, more than I realized was possible with reproduced music. Records surrendered their secrets, their inner lives, their time-secured, soul-charged beauty.
가족처럼 가까운 음반은 예상치 못한 육체성, 기억을 불러일으키는 오싹함, 감각을 바꾸는 놀라움을 선사하며 재생 음악으로 가능하다고 생각했던 것보다 더 많은 것을 보여줬습니다. 레코드판은 비밀과 내면의 삶, 오랜 세월을 간직한 영혼이 담긴 아름다움을 드러냈습니다.
I didn't just hear more music; I heard more life force, a deeper recorded experience. The Reference Jubilee, Universal Tonearm, and Jubilee MC cartridge combined staggering detail, energy, and forward-flow allied to a 3D stage that was large, deep, and transparent. The music it made was profound and life-affirming.
단순히 더 많은 음악을 듣는 것이 아니라 더 많은 생명력, 더 깊은 녹음 경험을 들었습니다. 레퍼런스 주빌리, 유니버설 톤암, 주빌리 MC 카트리지는 크고 깊고 투명한 3D 스테이지에 놀라운 디테일과 에너지, 포워드 플로우를 결합했습니다. 음악은 심오하고 삶을 긍정하는 것이었습니다.
This is the quietest turntable I've ever heard. Silences weren't black—nonexistent. They were simply the empty space surrounding the musicians. Music reproduced via the Reference Jubilee became a reverential thing.
지금까지 들어본 턴테이블 중 가장 조용한 턴테이블입니다. 침묵은 존재하지 않는 흑백이 아니었습니다. 그저 음악가들을 둘러싼 빈 공간이었을 뿐입니다. 레퍼런스 쥬빌리를 통해 재생되는 음악은 경건한 것이 되었습니다.
I pulled out my early '60s British Parlophone Beatles' pressings. The physicality and tonality of Ringo's drums, Paul's bass, Lennon and McCartney's harmonies, Harrison's bristling guitar tones, and the sense of the four Liverpudlians rocking hard in the cavernous Abbey Road Studio 2 was human, rich, real, riveting.
저는 60년대 초 영국 팔로폰 비틀즈의 프레싱 음반을 꺼내 들었습니다. 링고의 드럼, 폴의 베이스, 레논과 매카트니의 하모니, 해리슨의 날카로운 기타 톤, 동굴 같은 애비 로드 스튜디오 2에서 열심히 흔드는 리버푸들리언 4명의 감각은 인간적이고, 풍부하고, 진짜 같았고, 가슴을 뛰게 했습니다.
Dynamics were exhilarating. Tempos were steady, with plenty of PRaT. The presentation was not specifically warm. When I played ABBA's "Super Trouper," from the album of the same name (LP, Atlantic SD 16023), it sounded large and lush. The innovative electric bass of Mike Watkins was as fat, deep, and generous as I could have hoped for. Nearly everything played on the Reference Jubilee was lightning fast.
Dynamics는 짜릿했습니다. 템포는 안정적이었고 PRaT가 많았습니다. 프레젠테이션은 특별히 따뜻하지 않았습니다. 동명의 앨범(LP, Atlantic SD 16023)에 수록된 아바의 '슈퍼 트루퍼'를 재생했을 때는 크고 풍성한 사운드를 들려주었습니다. 마이크 왓킨스의 혁신적인 일렉트릭 베이스는 제가 기대했던 것만큼 풍성하고 깊고 넉넉했습니다. 레퍼런스 쥬빌리에서 재생되는 거의 모든 음악은 번개처럼 빨랐습니다.
The Clearaudio portrayed music with lifelike scale on a large soundstage, but the characteristics that defined it, that most set it apart, were its concentrated drive, pacing, punch, visceral drama, and sonic density. Well-recorded music had flesh, blood, skin, hair, and authority, gelled into a whole.
클리어오디오는 대형 사운드 스테이지에서 생생한 스케일로 음악을 묘사했지만, 가장 차별화되는 특징은 집중된 드라이브, 속도, 펀치, 내장 드라마, 음의 밀도였습니다. 잘 녹음된 음악은 살과 피, 피부, 머리카락, 권위를 지니고 하나의 전체로 녹아들었습니다.
I return to the idea of "sonic density," a phrase I first heard from my Stereophile brother-in-arms Herb Reichert. The Reference Jubilee created full, physical, breathing life forms in my listening room.
저는 스테레오 애호가인 허브 라이허트에게 처음 들었던 '음의 밀도'라는 개념으로 돌아갑니다. 레퍼런스 쥬빌리는 제 리스닝 룸에서 살아 숨 쉬는 완전한 생명체를 만들어냈습니다.
Playing a favorite record, Miles Davis's 1958 mono, Relaxin' with the Miles Davis Quintet (LP, Prestige PRLP 7129), the musicians were spooky, lurking in Rudy Van Gelder's studio. Seeming alive, but enhanced by vinyl's time-engraved presence, each individual breath and inner pulse was profoundly realized. Microdynamics yielded subtle changes of human pressure, from Miles's and Trane's lips on their horns to Paul Chambers's fingers on his bass's strings; Philly Joe's handling of sticks and Red Garland's touch on piano were real and natural, each small shift at once subtle and overwhelming. The Reference Jubilee turntable and Jubilee MC cart got me closer to Miles's Great Quintet's collective genius than I've ever been.
좋아하는 마일스 데이비스의 1958년 모노 음반인 마일스 데이비스 퀸텟의 릴랙싱(LP, Prestige PRLP 7129)을 재생하며 뮤지션들은 루디 반 겔더의 스튜디오에 숨어 있는 듯한 으스스한 기분을 느꼈습니다. 살아 있는 듯 보이지만 시간이 새겨진 바이닐의 존재감이 더해져 각자의 숨소리와 내면의 맥박이 깊이 있게 구현되었습니다. 마일스와 트레인의 호른에 닿는 입술부터 폴 챔버스의 베이스 현에 닿는 손가락, 필리 조의 스틱 조작과 레드 갈랜드의 피아노 터치에 이르기까지 미묘한 압력의 변화를 마이크로 다이내믹스를 통해 실제적이고 자연스럽게 표현했으며, 각각의 작은 변화는 미묘하면서도 압도적으로 느껴졌습니다. 레퍼런스 주빌리 턴테이블과 주빌리 MC 카트는 마일스 그레이트 퀸텟의 집단적 천재성에 그 어느 때보다 더 가까이 다가갈 수 있게 해 주었습니다.
The Clearaudio didn't make bad recordings good. The 2012 release Melody's Echo Chamber (Fat Possum Records FP1279-1), by French musician Melody Prochet, is pleasing, hip, modern psychedelia. It was probably recorded on a laptop with plugins, though the drums sound real. The record has a nasty sheen like plastic stretched across your ears. Those plastic nasties were in full evidence through the Reference Jubilee.
클리어오디오는 나쁜 음반을 좋은 음반으로 만들지 않았습니다. 2012년 발매된 프랑스 뮤지션 멜로디 프로셰의 멜로디 에코 챔버(Fat Possum Records FP1279-1)는 유쾌하고 힙한 모던 사이키델리아입니다. 아마도 노트북에서 플러그인을 사용해 녹음한 것 같지만 드럼은 실제처럼 들립니다.이 음반은 귀에 플라스틱을 씌운 것 같은 지저분한 광택이 있습니다. 그 플라스틱 냄새는 레퍼런스 쥬빌리를 통해 충분히 증명되었습니다.
But records I cherish proved even more cherishable. On well-recorded, musically expressive LPs, every subtle emotion was exposed. Returning to Relaxin', Miles's visceral trumpet, Trane's slurred tenor, and the tough, hardcore walking lines of Paul Chambers's acoustic bass pressurized my room physically and emotionally.
하지만 제가 소중히 여기는 음반은 더욱 소중했습니다. 잘 녹음되고 음악적으로 표현력이 뛰어난 LP에서는 미묘한 감정까지 모두 드러났죠. 마일스의 본능적인 트럼펫, 트레인의 어눌한 테너, 폴 챔버스의 어쿠스틱 베이스의 거칠고 하드코어한 워킹 라인이 제 방을 육체적으로나 감정적으로 압박했습니다.
It was the same on records by Air, The Master Trio, and on Steely Dan's "Green Earrings" from The Royal Scam (ABC Records ABCD 931). As I listened to this album for the first time in 46 years, the Clearaudio revealed that Bernard "Pretty" Purdie laid his cutting snare drum two-and-four whack! slightly ahead of the beat while stamping his bass drum and tom figures dead center. Purdie's magic is what makes this music groove hard, in two directions. The Reference Jubilee expressed that magic in my room.
에어, 마스터 트리오의 음반과 스틸리 댄의 로열 스캠(ABC 레코드 ABCD 931)의 "그린 이어링"에서도 마찬가지였죠. 46년 만에 처음으로 이 앨범을 들었을 때 Clearaudio는 버나드 "프리티" 퍼디가 베이스 드럼과 톰 피규어를 정중앙에 놓고 박자보다 약간 앞서서 커팅 스네어 드럼을 2-4 쾅! 하고 두드렸다는 사실을 밝혀냈습니다. 퍼디의 마술은 이 음악을 두 방향으로 강하게 그루브하게 만드는 원동력입니다. 레퍼런스 쥬빌리는 제 방에서 그 마법을 표현했습니다.
Conclusion
Who is the audience for this turntable, I asked Garth Leerer? "Any serious music lover or audiophile," he responded. "This is a final turntable. Obviously, at 30 grand, it's not cheap, but in the world of high-end turntables, it's in the more affordable category—right? There are turntables now from $50 to $500,000."
이 턴테이블의 청중은 누구일까요, 가스 리어러에게 물었습니다. "진지한 음악 애호가나 오디오 애호가라면 누구나요."라고 그가 대답했습니다. "이것은 마지막 턴테이블입니다.물론 3만 달러로 저렴하지는 않지만, 하이엔드 턴테이블의 세계에서는 비교적 저렴한 편에 속하죠? 현재 50 달러에서 50만 달러 사이의 턴테이블이 있습니다."
I say this turntable is for anyone who has ever laid vinyl to platter. Sure, the purchase may impoverish you, ruin your marriage, make your children stop talking to you, and cause your dog to disown you. But every time you spin a record on the Clearaudio Reference Jubilee, your joy will be complete. I promise
이 턴테이블은 플래터에 비닐을 깔아본 적이 있는 사람이라면 누구나 좋아할 만한 제품입니다.물론 이 제품을 구입하면 가난해지고, 결혼 생활이 망가지고, 자녀와 대화가 단절되고, 반려견이 당신을 거부할 수도 있습니다.하지만 클리어오디오 레퍼런스 쥬빌리에서 레코드를 돌릴 때마다 기쁨은 배가 될 것입니다.약속합니다.
Sidebar 1: Specifications
Description: Three-speed, belt-drive turntable with 9" Clearaudio Universal carbon-fiber tonearm.
Turntable: Plinth made of aluminum and laminated Panzerholz wood. 33 1/3, 45, and 78rpm speeds with Optical Speed Control. Speed accuracy (measured): ±0.05%. 24V DC motor suspended via 18 O-rings. Inverted Clearaudio Ceramic Magnetic Bearing (CMB). 1.97" (50mm), 11.2lb (5.1kg) POM platter and 0.59" (15mm) stainless steel dynamically balanced subplatter. Silicon rubber elastomeric belt. Power consumption: 5W.
Tonearm (included): Aluminum (black/silver), stainless steel with carbon-fiber armtube (black/silver). Cartridge balance range: 2.9–24.8gm. Overhang: 17mm. Total length: 345mm. Effective length: 239mm. Pivot-to-spindle distance: 222mm. Offset angle: 24.89°. Internal wiring: 1.1m Clearaudio Sixstream Super Wire, DIN terminated.
Dimensions: 19.49" (495mm) W × 13.50" (343mm) D × 6.30" (160mm) H (with tonearm base but without tonearm). Weight: 48lb (22kg, without tonearm or power supply).
Serial number of unit reviewed: 037/250.
Price: $30,000 including tonearm. Manufactured in Germany. Warranty: Two years.
Manufacturer: Clearaudio Electronic GmbH, Spardorfer Strasse 150, 91054 Erlangen, Germany. Tel: +49 9131 40300100. Email: info@clearaudio.de Web: Clearaudio.de. US distributor: Musical Surroundings, 5662 Shattuck Ave., Oakland, CA 94609. Tel: (510) 547-5006. Email: info@musicalsurroundings.com Web: musicalsurroundings.com
Sidebar 2: Associated Equipment
Analog sources: Kuzma Stabi R turntable/4Point tonearm; Clearaudio Jubilee MC v2 phono cartridge.
Preamplification: Sugden LA-4 line preamplifier; Sutherland Little Loco and Tavish Adagio phono preamplifers.
Power amplifier: Pass Labs XA25.
Loudspeakers: DeVore Fidelity Orangutan O/96.
Cables: Interconnect: 2m Triode Wire Labs Spirit II (RCA), 2m Analysis Plus Silver Apex (RCA). Speaker: 10' Analysis Plus Silver Apex Speaker (bananas). AC: Triode Wire Labs Obsession NCF, manufacturers' own.
Accessories: Pro-Ject VC-S2 ALU Record Cleaning Machine; Audiodesksysteme Vinyl Cleaner Pro LP Cleaning System; Hunt Mark 6 Carbon Fiber Record Cleaning Brush; IsoTek EVO3 Aquarius line conditioner; (2) Salamander five-tier rack; IKEA Aptitlig bamboo chopping boards (under turntable, preamp, power amps); mahogany blocks (2" × 2" × 0.5") under boards. Hi-fi set up on short wall firing into 15' × 15' room; wood slat on plaster walls.—Ken Micallef
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