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Audio

SOTA Quasar Turntable and Pyxi Phonostage

by onekey 2024. 3. 27.

SOTA Quasar Turntable and Pyxi Phonostage

https://www.theabsolutesound.com/

 

Ever since I was a young lad first foraging like a hunter-gatherer through eBay listings for a reasonably priced receiver with the pretty wood sides and the big silver faceplate, I’ve wanted to try a SOTA. Something about that classic styling, about that wood grain, just gets me. I’m a simple man. SOTA started back in 1979, moved to Chicago in 2018, morphed into SOTA Sound Inventions, which means it has direct access to a full machine and wood shop and is now pumping out new decks. The Quasar ($2995 base price; reviewed here with the full Eclipse package, including tonearm, cartridge, dust cover, and Roadrunner tachometer at $3670) is the top of its Urban Series, meant to be the entry-level audiophile line. SOTA also sent along its Pyxi phonostage ($300), a compact and nice-looking piece of gear, which basically completes the vinyl life cycle.

어렸을 때부터 이베이에서 수렵 채집꾼처럼 수렵을 하며 예쁜 나무 측면과 커다란 은색 상판이 있는 합리적인 가격의 리시버를 찾던 시절부터 SOTA를 사용해보고 싶었습니다. 클래식한 스타일과 나뭇결이 저를 사로잡는 무언가가 있었어요. 저는 단순한 사람이에요. 1979년에 시작된 SOTA는 2018년에 시카고로 이전하여 SOTA 사운드 인벤벤션으로 변모했고, 지금은 기계와 목재 공장을 직접 운영하며 새로운 데크를 생산하고 있습니다. 퀘이사(기본 가격 2995달러, 톤암, 카트리지, 먼지 커버, 로드 러너 타코미터를 포함한 이클립스 풀 패키지로 리뷰한 가격은 3670달러)는 보급형 오디오 애호가 라인인 어반 시리즈의 최상위 제품입니다. SOTA는 또한 작고 멋진 디자인의 파이시 포노스테이지(300달러)도 함께 보냈는데, 기본적으로 바이닐 라이프 사이클을 완성하는 장비입니다.

 

I’m a sucker for the vintage look. If you hate me a little bit for that last sentence, that’s okay. I will be your avatar for all things awful, but please don’t take it out on the Quasar. This turntable is gorgeous—its plinth is made from MDF wrapped in 2¼”-thick American walnut with shiny brass feet and a 1½”-thick acrylic platter. The wood look evokes those ancient decks of yore, the ones that many budding audiophiles drool over. The feet are brass spikes with little padded cups for extra isolation, and they’re brainlessly simple to adjust. The tonearm, which my package included, is a Rega 330 with a pre-mounted Audio Technica VM750SH cartridge. Again, brainlessly simple—my favorite kind of simple—and they even had the tracking force pre-set. The stock machine does not include a tonearm or cartridge, but the Quasar can accommodate a variety of arms from SME, Origin Live, Audiomod, and others. It uses a 3-phase AC synchronous motor with the Condor speed box for precision control. My Eclipse package included the Roadrunner tachometer, which connects to the Condor and allows for automatic fine adjustment of speed, about which I’ll have more to say later. Overall, it’s a beautiful deck replete with functional and impressive technology, yet still retaining a simple, well-designed silhouette.

저는 빈티지 룩을 좋아합니다. 마지막 문장이 조금 싫으시더라도 괜찮습니다. 제가 모든 끔찍한 것의 아바타가 되겠지만 퀘이사에게 화풀이하지는 마세요. 이 턴테이블의 받침대는 2¼인치 두께의 미국산 호두나무로 감싼 MDF로 만들어졌으며, 반짝이는 황동 다리와 1½인치 두께의 아크릴 플래터로 구성되어 있습니다. 목재 외관은 많은 오디오 애호가들이 군침을 흘리는 옛날의 고대 데크를 연상시킵니다. 받침은 황동 스파이크에 작은 패딩 컵이 달려 있어 추가적인 격리를 제공하며, 조정이 매우 간단합니다. 패키지에 포함된 톤암은 오디오 테크니카 VM750SH 카트리지가 사전 장착된 레가 330입니다. 다시 말하지만, 제가 가장 좋아하는 종류의 단순함인 두뇌가 필요 없을 정도로 간단하며 추적력도 미리 설정되어 있습니다. 기본 기계에는 톤암이나 카트리지가 포함되어 있지 않지만 Quasar는 SME, Origin Live, Audiomod 등의 다양한 암을 사용할 수 있습니다. 정밀한 제어를 위해 콘도르 스피드 박스와 함께 3상 AC 동기식 모터를 사용합니다. 이클립스 패키지에는 콘도르에 연결하여 속도를 자동으로 미세 조정할 수 있는 로드 러너 타코미터가 포함되어 있는데, 이에 대해서는 나중에 더 자세히 설명하겠습니다. 전반적으로 기능적이고 인상적인 기술로 가득 찬 아름다운 데크이면서도 심플하고 잘 디자인된 실루엣을 유지하고 있습니다.

 

Then there’s the Pyxi phonostage rounding out the system. The Pyxi is a compact unit with rounded ends, more like a flattened oval than a box. It has a simple power switch and an mm/mc selector on the front, with plugs and loading dipswitches on the back. SOTA describes it as having “ultra-low distortion” and “total neutrality,” or at least those were their goals, working in tandem with designer Wyn Palmer. I’ll admit, I was fond of this device from the outset, thanks to that price point. Nothing brings me joy like an affordable piece of truly high-end gear with lots of flexibility, and that’s exactly what the Pyxi appeared to be. It offers a wide range of loading options, meaning it’ll function well with most moving-coil cartridges alongside the standard moving-magnet defaults. Moving-coil gain is fixed at 65dB, mm gain at 45dB.

그리고 시스템을 완성하는 파이시 포노스테이지가 있습니다. Pyxi는 끝이 둥글고 상자보다는 납작한 타원형에 가까운 컴팩트한 유닛입니다. 앞면에는 간단한 전원 스위치와 mm/mc 선택기가 있고 뒷면에는 플러그와 로딩 딥 스위치가 있습니다. SOTA는 "초저왜곡"과 "완전한 중립성"이 특징이라고 설명하며, 적어도 디자이너 Wyn Palmer와 함께 작업하면서 이러한 목표를 달성했다고 합니다. 저는 그 가격대 덕분에 처음부터 이 기기가 마음에 들었습니다. 합리적인 가격에 다양한 기능을 갖춘 진정한 하이엔드 장비만큼 저에게 기쁨을 주는 것은 없는데, Pyxi가 바로 그런 제품이었죠. 다양한 로딩 옵션을 제공하므로 표준 무빙 마그넷 기본값과 함께 대부분의 무빙 코일 카트리지와 잘 작동합니다. 무빙 코일 게인은 65dB, MM 게인은 45dB로 고정되어 있습니다.

 

Setup was straightforward. It helps that the Quasar came with tonearm set and cartridge mounted, which takes care of the majority of the fiddling; those that opt to purchase the base unit sans cartridge and arm probably know what they’re doing already and are aware they are in for some extra steps. The deck came well-packed in multiple layers of Styrofoam and bubble wrap, and after a bit of finagling, it was as simple as attaching the spikes, placing the cups on my rack, and getting the turntable leveled. After that, I had to get the Condor and the Roadrunner working, which, again, was easy thanks to SOTA’s well-detailed instructions. I found this part of the table fascinating: The Condor is the speed box, and the Roadrunner is the tachometer, which detects platter speed using a tiny magnet on the underside of the platter and adjusts the Condor to get as close to 33.33 rpm as possible. The display on the Roadrunner shows a constantly fluctuating representation of how fast the music’s moving, usually within ±0.005rpm accuracy based on my very scientific “watching the numbers change” method of testing. Actually, I spent a lot of time staring at those numbers, wondering if I could hear the teeny-tiny changes in speed, wondering if that piano was out of tune or if the speed was simply off by some absurdly small order of magnitude, and after a while I tumbled into delirium. Fortunately, I saved myself by, you know, not looking at it anymore, because in reality, the Quasar’s about as rock-solid steady as it gets. More on that shortly.

설정은 간단했습니다. 톤암 세트와 카트리지가 장착된 상태로 제공되어 대부분의 손질이 필요 없으며, 카트리지와 암이 없는 베이스 유닛을 구입하는 분들도 이미 자신이 무엇을 하고 있는지 알고 있고 몇 가지 추가 단계가 필요하다는 것을 알고 있을 것입니다. 데크는 스티로폼과 에어캡으로 여러 겹으로 잘 포장되어 있었고, 약간의 손질을 거친 후 스파이크를 부착하고 컵을 랙에 올려놓고 턴테이블의 수평을 맞추는 것만큼이나 간단한 작업이었어요. 그 다음에는 콘도르와 로드러너를 작동시켜야 했는데, 이 역시 SOTA의 상세한 설명 덕분에 쉬웠습니다. 이 부분이 정말 흥미로웠습니다: 콘돌은 스피드 박스, 로드러너는 타코미터로 플래터 아래쪽에 있는 작은 자석을 이용해 플래터 속도를 감지하고 콘돌을 33.33rpm에 최대한 근접하도록 조정하는 역할을 합니다. 로드 러너의 디스플레이에는 음악이 얼마나 빠르게 움직이는지 지속적으로 변동하는 모습이 표시되는데, 이는 매우 과학적인 "숫자 변화를 관찰하는" 테스트 방법에 따라 보통 ±0.005rpm 이내의 정확도로 표시됩니다. 사실 저는 아주 미세한 속도 변화가 들리는지, 피아노가 조율이 안 된 건 아닌지, 아니면 속도가 터무니없이 작은 차이로 어긋난 건 아닌지 궁금해하며 그 숫자들을 한참 동안 쳐다보다가 잠시 후 정신착란에 빠졌어요. 다행히도 저는 더 이상 그 피아노를 보지 않음으로써 제 자신을 구했습니다. 왜냐하면 실제로 퀘이사는 매우 견고하게 안정되어 있기 때문입니다. 곧 더 자세히 설명해드리겠습니다.

 

 

All that said, with the Roadrunner and the Condor installed, I managed to get the Quasar spinning and spinning well. The motor has a soft-start function, which SOTA claims helps to increase belt longevity, which makes sense, though I won’t have this deck long enough to confirm. I can say that it gets to speed quickly, and once the Roadrunner dials everything into place, it stays locked in admirably well. I did notice that a record brush slows everything down considerably, which was a minor annoyance. Switching between 33 and 45 was simple, just a button-push, no belt-movements required. However, the little button on the Condor was very sticky; again, extremely minor, but I noticed. Like the Quasar, the Pyxi was very simple to set up, since the pre-installed cartridge was an mm and worked great on the defaults. I also tested the Pyxi with my normal system and with my typical Zu Denon-103 mc cartridge. My listening notes for the system as a whole apply to the Pyxi in general, but to spoil things, I’d agree with SOTA’s assessment. I found the Pyxi had a very low noise floor, an overall neutral tone, and felt it sounded as good or better than phonostages costing twice as much or more. In effect, the Pyxi disappeared and allowed everything else to shine.

로드 러너와 콘도르가 설치된 상태에서 퀘이사를 잘 돌리고 회전시킬 수 있었습니다. 모터에는 소프트 스타트 기능이 있어 벨트 수명을 늘리는 데 도움이 된다고 SOTA는 주장하는데, 이 덱을 충분히 오래 사용해 보지 않아서 확인할 수는 없었지만 말이 되긴 합니다. 로드 러너가 모든 것을 제자리에 다이얼링하면 속도가 빠르게 올라가고 놀랍도록 잘 고정된다고 말할 수 있습니다. 레코드 브러시를 사용하면 모든 속도가 상당히 느려지는 것을 발견했는데, 이는 사소한 성가심이었습니다. 33과 45 사이를 전환하는 것은 벨트를 움직일 필요 없이 버튼을 누르는 것만으로 간단했습니다. 하지만 콘도르의 작은 버튼은 매우 끈적거렸고, 다시 말하지만 아주 사소한 문제였습니다. Quasar와 마찬가지로 Pyxi는 사전 설치된 카트리지가 8mm이고 기본값에서 잘 작동했기 때문에 설정이 매우 간단했습니다. 또한 일반 시스템과 typical Zu Denon-103 mc 카트리지로 Pyxi를 테스트했습니다. 시스템 전체에 대한 제 청취 노트는 Pyxi에도 전반적으로 적용되지만, 스포일러를 하자면 SOTA의 평가에 동의합니다. 파이시는 노이즈 플로어가 매우 낮고 전반적으로 중립적인 음색을 가지고 있으며, 두 배 이상 비싼 포노스테이지와 비슷하거나 더 나은 사운드를 들려준다고 느꼈습니다. 사실상 Pyxi가 다른 모든 것을 빛나게 해준 셈이죠.

 

All right, that stuff out of the way, down to the dirty business of actually listening to music. I started with Rudolph Johnson’s Spring Rain, part of the Black Jazz Records reissue series. Johnson has one of the most unusual and engaging tones out there, and I loved the way the Pyxi/Quasar system kept that strange combination of both silken smooth and slightly edgy sharpness in focus. There was nothing muddy or uncertain about the Quasar as it chugged along at an incredibly steady rate—according to the Roadrunner, anyway—and it felt like the deck was completely locked in. Nothing distracted from that tone, which was truly the star of the record. Meanwhile, drums were tight, the rhythm remained solid and plugged-in, which again is a testament to the Quasar’s fascinating set of technological improvements in the on-the-fly adjustments from the Roadrunner. Those little changes in speed were impossible to hear specifically; instead, they resulted in a rock-solid pace. Jazz flourishes under steady pacing, and the full band sounded tight with good layers of soundstage depth. That iron pacing was a huge pleasure throughout my time listening to the SOTA. I sifted through a ton of different jazz, throwing pretty much whatever came to hand at the deck, and it never once lost that fantastic stability.

자, 이제 그런 얘기는 제쳐두고 실제로 음악을 듣는 본론으로 들어가 보겠습니다.저는 블랙 재즈 레코드 재발매 시리즈의 일부인 루돌프 존슨의 봄비부터 시작했습니다. 존슨은 가장 독특하고 매력적인 음색을 가진 뮤지션 중 한 명인데, 파이시/쿼사 시스템이 실크처럼 부드럽고 약간 날카로운 선명함의 묘한 조합을 유지하면서 초점을 맞춰주는 방식이 마음에 들었습니다. 퀘이사가 믿을 수 없을 정도로 안정적인 속도로 질주하는 동안(로드 러너에 따르면) 탁하거나 불확실한 느낌은 전혀 없었고, 데크가 완전히 고정된 것처럼 느껴졌습니다. 그 어떤 것도 이 음반의 주인공인 이 음색에 방해가 되지 않았습니다. 한편 드럼은 타이트했고, 리듬은 견고하게 유지되었으며, 이는 다시 한 번 로드 러너의 즉석에서 조정할 수 있는 Quasar의 매혹적인 기술 개선의 증거입니다. 미세한 속도 변화는 구체적으로 들을 수 없었지만, 그 대신 견고한 페이스를 만들어 냈습니다.재 즈는 꾸준한 페이싱 아래에서 번성하고, 풀 밴드는 사운드 스테이지의 깊이를 잘 살린 타이트한 사운드를 들려주었습니다. 그 탄탄한 페이싱은 SOTA를 듣는 내내 큰 즐거움이었습니다. 수많은 재즈 음악을 들으며 손에 잡히는 대로 데크에 던져보았지만 환상적인 안정감을 잃은 적은 한 번도 없었습니다.

 

Next up, I put a little Steely Dan on the deck. Katy Lied is my favorite of the Steelies, and the SOTA had me grooving from the start. Holy rhythm, I was completely hooked. Nothing like a bedrock-solid backbeat to get me completely engaged in the music. Especially on “Doctor Wu,” that bass and drum combo had me nodding along as the slow verse swelled into that big chorus. And it’s no small thing to note that “Doctor Wu” is crammed onto the inner grooves of the record. I noticed little to no distortion, a testament to the tracking ability of the tonearm and the cartridge, but also the stability of the deck itself. The sax solo, when it broke out like a stampede, soared, dipped, screamed, and sound fantastic—played by the immortal Phil Woods, by the way. Overall, the SOTA performed admirably, keeping everything in focus, tight and on-beat.

다음으로 스틸리 댄을 데크에 올려놓았어요. 제가 스틸리 댄 중에서 케이티 라이드를 가장 좋아하는데, SOTA는 시작부터 저를 흥분시켰어요. 리듬에 완전히 푹 빠졌어요. 음악에 완전히 몰입하게 만드는 데는 탄탄한 백 비트만큼 좋은 것이 없죠. 특히 '닥터 우'에서는 베이스와 드럼의 콤보가 느린 구절이 큰 후렴구로 이어지는 동안 저절로 고개를 끄덕이게 만들었어요. 그리고 "닥터 우"가 음반의 안쪽 그루브에 꽉 차 있다는 점도 주목할 만합니다. 톤암과 카트리지의 트래킹 능력뿐만 아니라 데크 자체의 안정성을 입증하는 왜곡이 거의 없음을 알 수 있었습니다. 특히 색소폰 솔로에서는 불멸의 필 우즈가 연주한 것처럼 치솟고, 가라앉고, 비명을 지르며 환상적인 사운드를 들려주었습니다. 전반적으로 SOTA는 모든 것에 집중하고 타이트하고 정확한 박자를 유지하며 훌륭하게 공연했습니다.

 

I decided to finish up with a genre I don’t write about a whole ton. Blind Guardian’s brand of fantasy-novel-inspired metal is my jam, and I wanted to see how the SOTA handled some sick shredding. The group’s concept-album Nightfall in Middle-Earth is one of those masterpieces I’ll always love, from the cheesy DND-style cover art to the messy battle noise that begins the record. The opening song “Into the Storm” slams those kicks so hard it feels like my office is in the middle of Mordor—but just like the jazz and the yacht rock, rhythm and pacing are key to bringing symphonic power metal to life. Grand scale defines everything on this track, from the shouted chorus that sounds like an entire choir’s belting the lyrics from an earthworks rampart to the synths droning over ripping guitar solos. The SOTA kept everything in focus and never let the sheer weight of all that music sounds too messy or overwrought. Later on, during my favorite track on the record, “Nightfall,” the layers of voices remain distinct from each other, creating a wave of sound which grows throughout until that first chorus hits hard. It’s probably obvious, but I had a lot of fun with this record, and the SOTA’s to blame—the neutral Pyxi allowing the music to shine, the deck keeping up that solid pacing, and even the great tracking from the tonearm/cartridge combo.

제가 잘 쓰지 않는 장르로 마무리하기로 결정했습니다. 블라인드 가디언의 판타지 소설에서 영감을 받은 메탈 장르는 제가 좋아하는 장르인데, SOTA가 이 장르를 어떻게 처리하는지 보고 싶었습니다. 이 그룹의 컨셉 앨범인 '나이트폴 인 미들어스'는 치사한 국방부 스타일의 커버 아트부터 음반의 시작을 알리는 지저분한 전투 소음까지, 제가 항상 좋아하는 걸작 중 하나입니다. 오프닝 곡 "Into the Storm"은 제 사무실이 모르도르 한복판에 있는 것처럼 느껴질 정도로 강하게 킥을 날리는데, 재즈와 요트 록과 마찬가지로 리듬과 페이싱이 심포닉 파워 메탈에 생기를 불어넣는 핵심 요소입니다. 성벽에서 합창단 전체가 가사를 외치는 듯한 웅장한 코러스부터 찢어지는 기타 솔로 위에 드론을 띄우는 신디사이저까지, 이 트랙의 모든 것을 웅장한 스케일로 정의합니다. SOTA는 모든 것에 초점을 맞추고 음악의 무게가 너무 지저분하거나 과하게 들리지 않도록 했습니다. 나중에 음반에서 제가 가장 좋아하는 트랙인 "Nightfall"에서는 첫 번째 코러스가 강렬하게 울려 퍼질 때까지 서로 다른 음색의 레이어를 유지하면서 전체적으로 커지는 사운드의 물결을 만들어 냅니다. 당연한 이야기일 수도 있지만, 저는 이 음반을 정말 재미있게 들었고, 음악을 빛나게 해주는 중성적인 파이시, 탄탄한 페이스를 유지하는 데크, 톤암/카트리지 콤보의 훌륭한 트래킹까지 SOTA의 덕을 톡톡히 봤어요.

 

There was a lot to love about the Quasar. Its simplicity was the star here: Solid components on a beautiful base with a little touch of technological speed stability all added up to a deck that performed beautifully. This was the turntable I’d always wanted to try out from SOTA, and I’ll admit that the Quasar lived up to the hype. Any analog enthusiast looking for a first deck or a last deck—though don’t forget about SOTA’s trade-in program—should absolutely turn toward the Quasar.

 

퀘이사에는 마음에 드는 점이 많았습니다. 단순함이 가장 돋보였습니다: 아름다운 베이스 위에 견고한 구성품과 약간의 기술적인 속도 안정성이 더해져 훌륭한 성능을 발휘하는 데크가 완성되었습니다. 이 턴테이블은 제가 항상 SOTA에서 사용해보고 싶었던 턴테이블이었고, 퀘이사는 그 기대에 부응하는 제품이었음을 인정할 수 있습니다. 첫 번째 덱이나 마지막 덱을 찾고 있는 아날로그 애호가라면 - 물론 SOTA의 보상 판매 프로그램도 잊지 마세요 - 반드시 Quasar를 선택해야 합니다.
 
 
Specs & Pricing

Drive system: Eclipse Condor PSU with Roadrunner
Speeds: 33.3, 45, 78rpm  (available in PSU)
Wow and flutter: 0.05
Dimensions: 18.25″ x 2.375″ x 4.25”
Weight: 24 lbs.
Price: Quasar Base Price: $2995 (as reviewed: Rega 330 tonearm, AT-0C9XSL cartridge +$1424 to base price); SOTA Pyxi Phonostage: $300

 

SOTA SOUND INVENTIONS
1436 Mound Rd.
Delavan, WI 53115 USA
(608) 538-3500
sotaturntables.com