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음악, 음악가 이야기

“Queen I” Gets A Facelift

by onekey 2024. 11. 11.

Onekey's Memo :  '70년대에 구하지 못하고, '80년대 후반에 구할 수 있었던 1집 “Queen I”. 수록곡중 Keep yourself alive와 Liar를 참 좋아했습니다. 그런데 원반인데도 불구하고 3집 이후의 음질과는 달리 녹음이 좋지 않았는데, 메이와 테일러가 리마스터링해서 LP로 발매하였군요. 해외 평은 원본을 훼손했다지만, 저는 좋아할 것 같습니다. 원본 녹음이 워낙 안 좋았었거든요. 이번에 2장 정도 구매해야겠습니다. 메이와 테일러가 다른 앨범들도 순차적으로 작업하여 LP로 발매해주기를 기대합니다.

 

By: Dylan Peggin 

November 8th, 2024

trackingangle.com

 

“Queen I” Gets A Facelift  “Queen I” 새롭게 단장되다

Digitally retouched drums and pitch-corrected vocals?!

디지털로 수정된 드럼과 음정 보정된 보컬이라니?!
 

“I have seen the future in pop music, and it is a band called Queen” - Jac Holzman, Elektra Records

 

The beginnings of Queen came from the remnants of guitarist Brian May and drummer Roger Taylor’s former group, Smile. The two bounded together and recruited vocalist Freddie Mercury, who pushed to rechristen the group Queen, and they added bassist John Deacon. The group gigged around England’s college circuit before cutting a demo at De Lane Lea Studios to test the studio’s acoustic treatments. The Sheffield brothers, who oversaw Trident Studios and Neptune Productions, took Queen under their wing and allowed the group to record their debut album during the studio’s downtime over 3 months in mid-1972. After shopping the finished album to every UK record company for nearly a year, Trident licensed the album to EMI Records. 

 

“나는 팝 음악의 미래를 보았고, 그것은 퀸이라는 밴드였다.” - 잭 홀츠먼, 엘렉트라 레코드

 

퀸의 시작은 기타리스트 브라이언 메이와 드러머 로저 테일러가 속해 있던 밴드 스마일의 잔재에서 비롯되었습니다. 두 사람은 함께 뭉쳐 보컬리스트 프레디 머큐리를 영입했는데, 그는 그룹 이름을 퀸으로 바꾸자고 강력히 주장했습니다. 이후 이들은 베이시스트 존 디컨을 추가로 영입했습니다. 이들은 영국의 대학가를 중심으로 공연을 다니며 활동하다가, 데 레인 리어 스튜디오에서 스튜디오의 음향 테스트를 위해 데모 테이프를 녹음했습니다. 트라이던트 스튜디오와 넵튠 프로덕션을 운영하던 셰필드 형제는 퀸을 눈여겨보며 이들이 데뷔 앨범을 녹음할 수 있도록 스튜디오 비는 시간에 3개월간 녹음을 허락했습니다. 이후 완성된 앨범은 1년 가까이 영국의 모든 음반사에 홍보된 끝에 트라이던트가 EMI 레코드에 라이선스 계약을 체결하게 되었습니다.

 

https://youtu.be/b8VoxkPc9-w

 

 

Released in July 1973, Queen’s self-titled debut album was a ballsy tour-de-force to reckon with at the time. Meat-and-potatoes hard rock comes in abundance with the frantic-paced “Modern Times Rock ‘n’ Roll” and the bluesy “Son and Daughter.” The group teeters into progressive rock territory on “Great King Rat” and “My Fairy King” with dynamic instrumental arrangements and Freddie Mercury’s fantasy-based lyrics. “Doing All Right” is a little piece of pre-Queen history, a track initially part of Smile’s repertoire. Tracks like “Keep Yourself Alive” and “Liar” became staples in the group’s early live set, the latter becoming Queen’s first single. The album closer, a 75-second instrumental teaser of “Seven Seas of Rhye,” hinted at what was to come. Queen’s debut received a muted response from critics who often compared the group to Led Zeppelin, but it stands as a starting point for how the group’s sound would evolve throughout the decade.

 

(I cut the national radio spot for Queen's American debut on Elektra records. The label sent me a British pressing with this cover art that was changed for America_ed.)

 

1973년 7월 발매된 퀸의 셀프 타이틀 데뷔 앨범은 그 당시 대담하고 강렬한 작품으로 주목을 받았습니다. 격렬한 템포의 "Modern Times Rock 'n' Roll"과 블루스 느낌이 짙은 "Son and Daughter"는 묵직하고 본질적인 하드 록을 선보이며, "Great King Rat"과 "My Fairy King"에서는 역동적인 악기 구성과 프레디 머큐리의 판타지 기반 가사로 프로그레시브 록 영역에 도전합니다. "Doing All Right"은 프리퀸 시절을 담은 작은 역사로, 원래 스마일 밴드 레퍼토리에 포함되었던 곡입니다. "Keep Yourself Alive"와 "Liar" 같은 곡은 초기 라이브 공연에서 중요한 곡으로 자리 잡았으며, 특히 "Liar"는 퀸의 첫 번째 싱글로 발표되었습니다. 75초 분량의 연주곡인 "Seven Seas of Rhye"로 앨범이 마무리되면서 다음 앨범에 대한 기대감을 암시했습니다. 퀸의 데뷔 앨범은 비평가들 사이에서 조용한 반응을 얻었으며, 종종 레드 제플린과 비교되었지만, 이 앨범은 퀸의 사운드가 앞으로 어떤 방향으로 발전할지 보여주는 출발점으로 자리 잡았습니다.

 

(퀸이 엘렉트라 레코드로 미국에 데뷔할 때, 저는 그들의 첫 전국 라디오 광고를 제작했습니다. 레이블 측에서는 표지가 미국 버전과 달랐던 영국 발매 음반을 보내주었죠.)

 

 https://youtu.be/jiNVqhtjyW4

 

 

From the album’s sessions to the finished product, the production value of Queen’s debut became a bone of contention among band members. Brian May clashed with producer Roy Thomas Baker over the balance of the band’s authentic sound and studio perfection. A debate over Roger Taylor’s drum sound left the track “Mad The Swine” off the final album. Whether it is a means to celebrate the album’s belated 50th anniversary or an opportunity to right some wrongs, a new stereo mix now gives Queen’s self-titled debut album some new life.

 

앨범 세션에서 최종 결과물까지, 퀸의 데뷔 앨범 제작 가치는 멤버들 사이에서 논란의 대상이 되었습니다. 브라이언 메이는 밴드의 진정한 사운드와 스튜디오의 완벽함 사이의 균형 문제로 프로듀서 로이 토머스 베이커와 충돌했습니다. 로저 테일러의 드럼 사운드를 둘러싼 논쟁으로 인해 “Mad The Swine” 트랙은 최종 앨범에서 제외되기도 했습니다. 이 앨범의 50주년을 늦게나마 기념하려는 의도이든, 과거의 실수를 바로잡으려는 기회이든, 새롭게 제작된 스테레오 믹스는 퀸의 셀프 타이틀 데뷔 앨범에 새로운 생명을 불어넣고 있습니다.

To distinguish the old from the new, the new stereo mix of Queen’s self-titled debut gets rechristened with a new title: Queen I. Brian May revisited the album cover via a digital recreation that eliminates some of the grainy qualities of the original; the gold foil inlays for the album’s title is a deluxe touch reminiscent of the original 1973 US Elektra pressing. Queen’s longtime art designer, Richard Gray, lovingly recreated the back cover’s photo collage from the original pictures to look as vibrant as it ever will look. Consumers can get the best of both worlds by receiving a poly-lined sleeve to house the vinyl and a printed inner sleeve of lyrics and credits. Instead of using EMI’s stock label from the timeframe of the album’s original release, a custom center label utilizing the album artwork graces the heavyweight 180-gram vinyl.

 

The mix of Queen I has divided fans and critics alike. The obvious differentiator is the sound of the drums. Instead of playing his drum kit with its trademark sound, Roger Taylor was playing Trident Studios’ in-house kit, described as “plastic, all covered in tape.” Despite the difference in preferred sound, certain trademarks of the album’s original mix give it its character. On Queen I, each drum hit got digitally retouched, producing a more artificial sound that loses some of the subtleties in Taylor’s playing. Some online music analysts mentioned that Freddie Mercury’s vocals were also pitch-corrected. It takes a trained ear to pick out this discrepancy, but the thought of trying to perfect what many regard to be one of rock’s greatest vocalists is artistic treason. These gripes almost contradict the sentiment Queen sang about on the track “Machines (or Back to Humans)” from The Works album in 1984: “When the machines take over, it ain't no place for rock 'n' roll.”

 

Brian May’s phased guitar licks on the opening of “Keep Yourself Alive” are spread widely across the stereo spectrum, creating a wide soundstage. His lead guitar solo is more upfront, whereas the harmonized parts take a back seat. Freddie Mercury’s airy vocals in the soothing bridge of “Doing All Right” are contradicted by the intensity of May’s power chords and Roger Taylor’s thunderous floor toms in the solo break. On “Great King Rat,” Mercury’s vocals sound more apparent, and Taylor’s huge drum roll playfully bounces back and forth between the speakers during the song's outro. The aforementioned “Mad The Swine” is woven back into the album’s initially intended running order. The song’s original mix was done in 1991 as a bonus track on the Hollywood Records CD remaster of the debut, and it had more dynamics and air than sounding squashed on this remix. “My Fairy King,” one of the album’s dynamic tracks, is plagued by inner groove distortion. 

 

The hand-claps on the opening of “Liar” lose that slap-back echo quality, sounding more like a digital sample. The nature of the mix’s drum sound doesn’t allow for them to have the same impact as the original. Mercury’s vocals have an ADT quality that isn’t present in the original mix but is a welcome inclusion. The auxiliary percussion in the song’s middle break is more pronounced. May’s acoustic guitar sounds more transparent on “The Night Comes Down,” and Mercury’s lead vocal takes precedence over the harmonized vocals in the chorus. The new “Son and Daughter” mix draws back the song’s heavy muscle, as Mercury’s vocals don’t have the aggressive bite heard on the original mix but allow the intricacies of May’s guitar work to shine. The religiously-influenced “Jesus” has some new flair between the backward echo in the beginning and the phased acapella outro, but inner groove distortion ruins the song’s busy moments.

 

Brian May and Roger Taylor had good intentions with Queen I, as it could’ve been a perfect facelift for one of the best debut albums of the 1970s—ill-suited EQ choices and striving for over-perfectionism ended up with an odd result. If this reinvention is to be the first in a series going forward, one can hope future remixes get approached differently. 

 

퀸의 셀프 타이틀 데뷔 앨범의 새로운 스테레오 믹스는 “Queen I”라는 새로운 제목으로 재탄생하여 과거와의 차별화를 꾀했습니다. 브라이언 메이는 디지털 리크리에이션을 통해 앨범 커버를 다시 작업해, 원본의 거친 질감을 다소 제거했고, 앨범 제목에 금박 장식을 넣어 1973년 미국 엘렉트라 프레스와 유사한 고급스러운 터치를 더했습니다. 오랜 아트 디자이너 리처드 그레이는 원본 사진을 활용해 뒷면 커버의 사진 콜라주를 생동감 있게 재현했습니다. 소비자들은 비닐을 보관할 폴리 라이닝 슬리브와 가사 및 크레딧이 인쇄된 내부 슬리브를 함께 받아 양쪽의 장점을 누릴 수 있습니다. 중량감 있는 180g 비닐에 원본 출시 시기의 EMI 기본 레이블 대신, 앨범 아트워크를 활용한 맞춤형 센터 레이블이 더해졌습니다.

 

Queen I의 믹스는 팬과 평론가 사이에서 엇갈린 반응을 불러일으켰습니다. 가장 큰 차이점은 드럼 사운드에 있습니다. 로저 테일러는 그의 상징적인 드럼 키트 대신 트라이던트 스튜디오의 키트를 사용했는데, 이는 ‘플라스틱에 테이프가 덕지덕지 붙어있는’ 사운드로 묘사됩니다. 선호하는 소리와 달랐지만, 기존 믹스의 몇몇 특징이 앨범에 개성을 부여했습니다.  Queen I에서는 각 드럼 히트가 디지털 리터치를 거쳐 다소 인공적인 사운드로 변하면서 테일러의 연주의 미세한 표현을 잃었습니다. 일부 온라인 음악 분석가들은 프레디 머큐리의 보컬에도 음정 보정이 들어갔다고 언급했으며, 이는 귀가 예민한 청취자가 알아차릴 수 있을 정도입니다. 그러나 많은 이가 록의 위대한 보컬리스트로 여기는 머큐리의 보컬을 ‘완벽하게’ 보정하려는 시도는 예술적 배신으로 여겨질 수 있습니다. 이는 퀸이 1984년 The Works 앨범의 “Machines (or Back to Humans)”에서 “기계가 지배하는 세상엔 록앤롤이 설 자리가 없다”고 노래했던 정서와도 상반됩니다.

 

브라이언 메이의 “Keep Yourself Alive” 도입부의 페이즈드 기타 연주는 스테레오 스펙트럼 전체에 펼쳐져 넓은 사운드 스테이지를 만듭니다. 그의 리드 기타 솔로는 더 앞에 있고, 조화된 부분들은 뒤로 물러나 있습니다. “Doing All Right”의 부드러운 브릿지에서 머큐리의 보컬은 여전히 청량하게 들리지만, 솔로 브레이크에서는 메이의 파워 코드와 테일러의 강렬한 플로어 탐과 대비됩니다. “Great King Rat”에서는 머큐리의 보컬이 더 선명하게 들리고, 곡의 엔딩에서 테일러의 강렬한 드럼 롤이 좌우 스피커 사이를 재치있게 넘나듭니다. 앞서 언급된 “Mad The Swine”은 앨범의 원래 순서로 다시 삽입되었으며, 1991년 헐리우드 레코드 CD 리마스터의 보너스 트랙으로 등장했던 오리지널 믹스에 비해 이번 리믹스에서는 다이내믹과 공간감이 줄어들어 답답하게 들립니다. 앨범의 다이내믹한 트랙 중 하나인 “My Fairy King”은 내부 그루브 왜곡으로 인해 사운드가 망가졌습니다.

 

“Liar”의 도입부 박수 소리는 원래 있던 슬랩백 에코가 사라지고 디지털 샘플처럼 들리며, 믹스의 드럼 사운드 특성상 원본과 같은 임팩트는 없습니다. 머큐리의 보컬은 ADT 효과가 적용되어 원본에는 없던 매력을 더합니다. 곡 중간의 보조 타악기 소리는 더 두드러지게 들립니다. “The Night Comes Down”에서는 메이의 어쿠스틱 기타가 더 투명하게 들리며, 머큐리의 리드 보컬이 합창보다 우위를 점합니다. “Son and Daughter”의 새로운 믹스에서는 곡의 강한 에너지가 줄어들고, 머큐리의 보컬이 원본에서 들리던 공격적인 감각을 잃어버리면서 메이의 기타 디테일이 돋보입니다. 종교적 색채가 짙은 “Jesus”는 초반의 백워드 에코와 페이즈드 아카펠라 아웃트로로 새로운 매력을 더했지만, 내부 그루브 왜곡이 곡의 복잡한 순간들을 망가뜨립니다.

 

브라이언 메이와 로저 테일러는 Queen I을 통해 1970년대 최고의 데뷔 앨범 중 하나를 멋지게 리뉴얼하려는 선의를 가졌으나, 부적절한 EQ 선택과 과도한 완벽주의로 인해 다소 이상한 결과가 나왔습니다. 이번 리믹스가 앞으로의 시리즈 첫 작품이라면, 향후 리믹스는 다른 접근 방식을 기대할 수 있기를 바랍니다.

 

Music Specifications

Catalog No: 00602465259186

Pressing Plant: Optimal Media GmbH

Speed/RPM: 33 1/3

Weight: 180 grams

Size: 12"

Channels: Stereo

Source: Remixed from the multitrack masters

Presentation: Single LP