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It’s hard to believe but the J.Sikora brand has been with us already for 15 years! To celebrate the anniversary the Lublin-based company released a special version of their mid-level turntable, the Standard Max Supreme. With this impressive deck in the the headlines it is easy to miss another premiere product, the new J.Sikora KV9 tonearm. Let’s see what it has to offer.
믿기 힘들겠지만 J.Sikora 브랜드가 우리와 함께한 지 벌써 15년이 되었습니다! 이 기념일을 축하하기 위해, 루블린에 기반을 둔 이 회사는 중간급 턴테이블인 Standard Max Supreme의 특별 버전을 출시했습니다. 이 인상적인 턴테이블이 주목받는 가운데, 또 다른 신제품인 J.Sikora KV9 톤암의 출시를 놓치기 쉽습니다. 이제 이 제품이 어떤 점을 제공하는지 살펴보겠습니다.
Introduction
Even though Mr. Janusz Sikora, the brain behind J.Sikora’s designs, finished his first project in 2009, hence the celebration of the 15th Anniversary this year, my adventure with J.Sikora actually began only five years later, in 2014. Before that, what started as a result of disappointment caused by the performance of a turntable of a well-known brand Mr. Sikora bought, turned into an after-work project aimed to develop a better performer primarily for personal use. Primarily, since there was a group of other vinyl fans, friends of the designer, who hoped that they would also benefit from Janusz Sikora’s obsession with good sound.
Due to the expertise earned while working for dozens of years with metals and mastering their properties, having a well-equipped metal workshop, and an experienced crew who were able to make almost anything of any metal, the ultimate result of this side-project turned out to be truly impressive. It was actually so good, that many of those aforementioned friends who came to Mr. Sikora’s place and listened to his first deck wanted ones just like it for themselves. As he told me once, they gave him no choice but to make more units.
비록 J.Sikora의 설계 뇌로 알려진 야누시크 시코라 씨가 첫 프로젝트를 2009년에 완성했기 때문에 올해 15주년을 기념하지만, 제가 J.Sikora와의 인연을 시작한 것은 실제로 5년 뒤인 2014년이었습니다. 그 이전에, 시코라 씨가 유명 브랜드의 턴테이블 성능에 실망해 시작한 일이, 주로 개인적인 사용을 위한 더 나은 턴테이블을 개발하려는 퇴근 후 프로젝트로 발전하게 되었습니다. ‘주로’라고 한 이유는, 설계자의 친구이자 바이닐 애호가들로 이루어진 몇몇이 야누시크 시코라 씨의 좋은 음질에 대한 집착이 그들에게도 이득이 되길 기대했기 때문입니다.
수십 년간 금속과 그 특성을 다루면서 쌓은 전문 지식, 잘 갖춰진 금속 작업실, 그리고 어떤 금속이든 거의 모든 것을 만들 수 있는 숙련된 팀 덕분에, 이 부업 프로젝트의 최종 결과는 정말로 인상적이었습니다. 그 결과물이 너무 뛰어나서, 그 친구들 중 많은 이들이 시코라 씨 집에 와서 그의 첫 턴테이블을 들어본 후 자신들도 같은 것을 원했습니다. 시코라 씨가 한 번은 제게 말했듯, 그들은 그에게 더 많은 제품을 만들지 않을 수 없는 상황을 만들었습니다.
The rest is history, as they say. The exciting information about a ‘damn good deck’ kept spreading among the friends, and friends of the friends, and their friends too, and so on. Soon, only by means of word-of-mouth many people in Poland (and beyond) learned, that there was an interesting and highly competitive product in terms of both, performance and top quality make and finish made in Lublin and wanted it for themselves.
In 2014 a group of the very same friends, happy owners of Janusz Sikora’s turntables, (according to Mr. Sikora’s own words) forced him to present his products, as at the time he had already developed a second deck as well, at the Audio Video Show in Warsaw. The presentation turned out to be a huge success, and many more people from around the world learned about J.Sikora turntables and appreciated their outstanding performance.
It took the company a while to turn this private DIY project, into a part of their business that later became their main, and ultimately the only, core one. Some time after this first public presentation at the AVS in Warsaw I got a chance to assess the first J.Sikora commercial product in my room and write the very first review of the model back then called Basic, which later became Standard. And it was sort of a revelation for me, a long-time vinyl fan, so much so that I soon ordered my unit for personal use and as a reference deck for my reviewer’s duties.
말 그대로 나머지는 역사입니다. '엄청난 턴테이블'에 대한 흥미로운 정보가 친구들 사이에서, 그리고 그 친구들의 친구들, 또 그 친구들의 친구들에게까지 퍼져나갔습니다. 곧 입소문만으로도 폴란드 안팎에서 많은 사람들이 루블린에서 만들어진 성능과 품질 면에서 모두 뛰어난 이 제품에 대해 알게 되었고, 자신도 갖고 싶어 했습니다.
2014년, 야누시크 시코라 씨의 턴테이블을 소유하고 있던 같은 친구들이, 시코라 씨의 말에 따르면 그에게 이미 두 번째 턴테이블을 개발한 상태였던 그의 제품을 바르샤바에서 열린 Audio Video Show에 출품하도록 강요했습니다. 그 발표는 큰 성공을 거두었고, 전 세계에서 더 많은 사람들이 J.Sikora 턴테이블에 대해 알게 되었으며, 그 뛰어난 성능을 인정받았습니다.
이 사적인 DIY 프로젝트를 회사의 주요 사업으로, 궁극적으로는 유일한 핵심 사업으로 전환하는 데는 시간이 걸렸습니다. 바르샤바 AVS에서 첫 공개 발표 후 얼마 지나지 않아, 저는 J.Sikora의 첫 상업용 제품을 제 방에서 평가할 기회를 얻었고, 당시 'Basic'이라고 불렸던 모델에 대한 첫 리뷰를 작성했습니다. 이후 이 모델은 'Standard'로 이름이 바뀌었습니다. 오랜 바이닐 애호가인 저에게 이 제품은 하나의 깨달음과도 같았고, 얼마 지나지 않아 개인적인 사용과 리뷰어로서의 참고용으로 이 제품을 주문했습니다.
The ‘revelation’ part was two-fold. For one, at the time there were not that many Polish products that were not only good performers but combined good sound with a perfect make & finish. J.Sikora’s decks were among the very few already back then (!). Secondly, the performance was word-class, right off the bat putting these Polish turntables among the very best ones in the world. Still today, there are not that many Polish audio products that belong to this category. The number is slowly growing but J.Sikora was probably the very first and while it started at such a high level its products only got better over the years. That’s quite an achievement!
The deck I acquired back then is still with me today, although over the years some upgrades have been introduced to it. The unit I became a proud owner of was what later became an enhanced version called Standard Max. I used it paired with Schroeder CB tonearm (at the time J.Sikora offered them mostly with Kuzma arms), at least until a few years later the Polish company introduced their first tonearm, the incredible KV12. In my test, it proved to be an amazing performer and gave me no choice but to replace Schroeder. Later, when the Max Zirconium series was added to the lineup, after reviewing both versions I added the KV12 Max to my deck as well, although choosing between 12 and 9-inch versions was really difficult because they both are phenomenal performers and the differences between them are almost irrelevant.
그때의 ‘깨달음’은 두 가지 측면에서 이루어졌습니다. 첫째, 그 당시에는 성능이 뛰어난 것뿐만 아니라, 좋은 음질과 완벽한 마감 및 제작을 결합한 폴란드 제품이 많지 않았습니다. 하지만 J.Sikora의 턴테이블은 이미 그때부터 그런 몇 안 되는 제품 중 하나였습니다(!). 둘째로, 그 성능은 세계적 수준이었으며, 처음부터 이 폴란드 턴테이블은 세계 최고의 제품들과 어깨를 나란히 했습니다. 여전히 오늘날에도 이런 카테고리에 속하는 폴란드 오디오 제품은 많지 않습니다. 그 수는 천천히 증가하고 있지만, J.Sikora는 아마도 그 중 최초였으며, 높은 수준에서 출발한 이 회사의 제품들은 세월이 지나면서 더욱더 발전했습니다. 이는 정말 대단한 성과입니다!
제가 그때 구입한 턴테이블은 여전히 저와 함께하고 있으며, 그동안 몇 가지 업그레이드가 추가되었습니다. 제가 자랑스럽게 소유하게 된 제품은 후에 'Standard Max'라는 향상된 버전으로 불리게 되었습니다. 당시 저는 이 턴테이블을 슈뢰더 CB 톤암과 함께 사용했는데, 당시 J.Sikora는 주로 쿠즈마 톤암과 함께 턴테이블을 제공했습니다. 몇 년 후, 폴란드 회사가 첫 톤암인 놀라운 KV12를 출시하면서, 제 테스트에서 그 성능이 매우 뛰어났기 때문에 결국 슈뢰더를 KV12로 교체할 수밖에 없었습니다. 이후, Max Zirconium 시리즈가 라인업에 추가되었을 때 두 버전을 리뷰한 후, 저는 KV12 Max를 제 턴테이블에 추가했습니다. 12인치와 9인치 버전 사이에서 선택하기가 정말 어려웠습니다. 둘 다 훌륭한 성능을 자랑하며 그 차이는 거의 무의미할 정도였기 때문입니다.
Design and Features
The J.Sikora KV9 tonearm, same as all its predecessors, is an oil-dampened unipivot design. Its effective length is 228,6 mm and the effective mass is 11,2g (vs 10,7g of the KV9 Max). One of the key features of all J.Sikora tonearms is the arm’s tube made of Kevlar or polyparaphenylene terephthalamide. The original model, KV12, featured quite a large diameter, conical-shaped tube, and one of the key differences the Max Zirconium introduced was a smaller diameter, lighter tube (still made of Kevlar, though).
I mentioned it before, but let me repeat it once more. While Kevlar was used in audio before with good results, it had never, as far as I know, been used for a tonearm before Mr. Sikora thought of that. It is a difficult material to work with but repeating the process of building dozens of arms gave J.Sikora’s crew the experience necessary not only to make them well but to find a way to make smaller diameter tubes. As you may already know there are more differences between Max Zirconium tonearms and the original KV12. One of them is reflected in the name – tonearms’ bearing features Zirconium to improve its performance. As it is a non-conductive material, to ensure the grounding of the headshell manufacturer had to find a way to fit the fifth wire into the smaller tube. And they did.
J.Sikora KV9 톤암은 그 이전 모델들과 마찬가지로 오일 댐핑 방식의 유니피벗 설계를 채택했습니다. 유효 길이는 228.6mm, 유효 질량은 11.2g(KV9 Max는 10.7g)입니다. J.Sikora 톤암의 주요 특징 중 하나는 케블라 또는 폴리파라페닐렌 테레프탈아미드로 만들어진 암 튜브입니다. 최초의 KV12 모델은 직경이 큰 원추형 튜브를 특징으로 했으며, Max Zirconium에서 도입된 주요 차이점 중 하나는 직경이 더 작고 가벼운 튜브(여전히 케블라로 제작)였습니다.
앞서 언급했지만 다시 한 번 강조하겠습니다. 케블라는 이전에 오디오에 사용된 적이 있지만, 시코라 씨가 생각해내기 전까지는 톤암에 사용된 적이 없었습니다. 이 소재는 다루기 까다롭지만, 수십 개의 톤암을 제작하는 과정을 반복하면서 J.Sikora의 팀은 이를 잘 만들 뿐만 아니라 더 작은 직경의 튜브를 제작하는 방법까지 찾아냈습니다. 아시다시피, Max Zirconium 톤암과 원래의 KV12 사이에는 더 많은 차이점이 있습니다. 그중 하나는 이름에서 알 수 있듯이 톤암의 베어링이 성능을 향상시키기 위해 지르코늄을 사용했다는 점입니다. 지르코늄은 비전도성 재료이기 때문에 헤드셸의 접지를 보장하기 위해 제조사는 더 작은 튜브에 다섯 번째 와이어를 넣는 방법을 찾아야 했고, 그 방법을 성공적으로 찾아냈습니다.
Now, the name of the ‘entry-level’ tonearm may suggest that it is closer relative to the original arm than it is to Max Zirconium Series ones. It is only half-true. First of all, it does use the smaller Kevlar tube, the new headshell, and the new, smaller tonearm bearing housing, all designed for the top line. It also features gold-plated copper wiring (originating from Soyaton) rather than silver one, originally used for KV12. It goes uninterrupted from the cartridge’s pins to RCA or XLR plugs on the other end of the phono interconnect. All that makes the new KV9 look and feel more like the Max Zirconium Series than the ‘regular’ KV. That is until you look into the details.
To make the cheapest tonearm in the lineup manufacturer had to look for ways to reduce the costs of making it while offering still a performance worthy of the least expensive, but still worthy J.Sikora’s hard-earned renown Initial deck. Borrowing some solutions from the top line surely helped, but wasn’t enough and so the main bearing uses steel rather than ceramics, so no Zirconium. Multiple metal elements of the arm and bearing’s housing are made of aluminum (and painted black) instead of bronze and brass (in their natural colors).
The same goes for the counterweights – plural, as with the tonearm in a familiar wooden box comes a selection of those in various sizes and weights to accommodate any cartridge – they are also made of a less precious metal. The J.Sikora KV9 is available either with or without the on-the-fly VTA adjustment. As it is supposed to be the least expensive offering, I guess most will buy it without it. That’s how I tested it. Sure, the on-the-fly adjustment is handy and useful if one plays records of various thicknesses, but one can also easily live without it.
Even without the fancy on-the-fly VTA adjustment one can still change it in a more traditional way, using a single screw in the arm’s column. Counterweights will help to adjust VTF, a single screw in the main counterweight will allow you to deal with azimuth, but if necessary you can turn the whole headshell too. There is an antiskating weight but as in all J.Sikora tonearms it is there mostly ‘for show’, as the loop of arm’s wiring does the job perfectly as long as you keep it upright. While some elements of the KV9 may have been made of less precious metals, the design as a whole still feels pretty luxurious and it is perfectly made and finished. As with all other models, this one is also available in a natural yellow color or painted black.
'엔트리 레벨' 톤암이라는 이름은 이 제품이 원래 톤암과 더 가까운 관계일 것처럼 느껴지게 하지만, 이는 반만 맞는 말입니다. 우선, 이 제품은 더 작은 케블라 튜브, 새로운 헤드셸, 그리고 상위 라인에서 설계된 더 작은 톤암 베어링 하우징을 사용합니다. 또한, KV12에서 사용된 은선 대신 소야톤(Soyaton)에서 제공되는 금도금 구리 배선을 특징으로 합니다. 이 배선은 카트리지 핀에서 시작해 다른 쪽의 RCA 또는 XLR 플러그까지 끊김 없이 연결됩니다. 이 모든 것이 새로운 KV9을 ‘일반’ KV보다는 Max Zirconium 시리즈와 더 닮은 느낌을 줍니다. 그러나 세부 사항을 들여다보면 차이가 보입니다.
라인업 중 가장 저렴한 톤암을 만들기 위해, 제조사는 비용을 줄이면서도 J.Sikora의 초기 턴테이블에 걸맞은 성능을 제공해야 했습니다. 상위 라인에서 몇 가지 솔루션을 빌려오는 것이 도움이 되었지만 충분하지 않았습니다. 그래서 주 베어링은 세라믹 대신 스틸을 사용해 지르코늄을 사용하지 않았습니다. 암과 베어링 하우징의 여러 금속 요소는 청동과 황동 대신 알루미늄(검게 도색됨)으로 만들어졌습니다.
카운터웨이트도 마찬가지입니다. 다양한 크기와 무게의 카운터웨이트가 제공되어 어떤 카트리지든 호환될 수 있도록 설계되었지만, 이 역시 더 저렴한 금속으로 제작되었습니다. J.Sikora KV9은 즉석 VTA 조정 기능이 있는 모델과 없는 모델 두 가지로 제공됩니다. 가장 저렴한 제품으로 제공되는 만큼 대부분은 이 기능이 없는 모델을 구매할 것으로 보입니다. 제가 테스트한 것도 VTA 조정 기능이 없는 모델이었습니다. 다양한 두께의 레코드를 재생하는 경우에는 즉석 VTA 조정이 편리하고 유용하지만, 없어도 크게 불편하지는 않습니다.
즉석 VTA 조정 기능이 없어도 전통적인 방식으로 톤암의 기둥에 있는 하나의 나사를 사용해 쉽게 조정할 수 있습니다. 카운터웨이트는 VTF 조정에 도움이 되며, 주 카운터웨이트에 있는 하나의 나사로 아지무스도 조정할 수 있습니다. 필요한 경우 전체 헤드셸을 돌릴 수도 있습니다. 안티스케이팅 추도 있지만, 다른 J.Sikora 톤암과 마찬가지로 실제로는 배선 루프가 그 역할을 완벽히 수행하기 때문에 그저 장식에 가깝습니다. KV9의 일부 요소는 덜 귀중한 금속으로 만들어졌지만, 전체적인 디자인은 여전히 고급스러워 보이며, 마감도 완벽합니다. 다른 모델들처럼, 이 제품도 자연스러운 노란색 또는 검은색으로 도색된 버전으로 제공됩니다.
Sound
The KV9 tonearm came to be because J.Sikora’s distributors asked for a less expensive model for the cheapest Initial deck. I talked to Mr. Sikora a few times in the past when some distributors asked him to design a deck even cheaper than the Initial. He tried, but the results were highly unsatisfying, and so he decided he wouldn’t offer a product that couldn’t perform up to his expectations. That is why the Initial still opens the company’s lineup.
KV9 톤암은 J.Sikora의 유통업체들이 가장 저렴한 Initial 턴테이블에 맞는 더 저렴한 모델을 요청하면서 탄생했습니다. 이전에 몇 번 시코라 씨와 대화를 나눴을 때, 일부 유통업체들이 Initial보다 더 저렴한 턴테이블을 설계해 달라고 요청했지만, 시코라 씨는 시도한 결과가 매우 만족스럽지 못했다고 합니다. 그래서 그는 자신의 기대에 부응하지 못하는 제품을 제공하지 않겠다고 결심했습니다. 그 결과, Initial이 여전히 회사 라인업의 입문 모델로 남아 있는 이유입니다.
When it came to developing a cheaper tonearm he took a bit different approach. As you know, it all started with the KV12 model, and later came KV12 Max and KV9 Max. There was never the KV9 model, and one of the reasons was that making a shorter Kevlar tube (of the otherwise the same type as KV12) proved challenging. For the Max Zirconium series a new, smaller diameter tube was developed which allowed the company to make both, 12 and 9-inch versions. So when it came to making the KV9 this part of the Max Zirconium series was kept.
How to make the arm cheaper without starting everything from scratch (which didn’t work for a deck)? As the metal specialist, Janusz Sikora knew that he could replace some of the more expensive metal elements with less expensive ones thus reducing the production cost, and yet still achieve great sonic results. So that’s what he did keeping the general design of the KV9 Max, simplifying some solutions, and replacing some elements with others made of different, cheaper metals.
The results, I mean the performance of the KV9, surprised even the J.Sikora team. Sure, KV9 Max was still superior, but the sound quality achieved with the ‘cheaper’ version was, as they told me, still ‘damn’ impressive. Without explaining much about the changes they sent me a unit for this review, and after several days Robert Sikora called me to ask about my initial impressions. Spoiler alert (!) – I was as impressed as they were. Let’s move on to some details.
The KV9 was installed on my J.Sikora Standard Max deck. During the review, I paired it with several cartridges including Air Tight PC-3, Van den Hul The Frog, ZYX Ultimate Exeed 100, Skyanalog G2 mk2, and Le Son LS10 MK II. For most of the time I used my own phono stages, ESE Lab Nibiru MC and GrandiNote Celio MK IV, but some loaners, such as Accuphase C-47, and Linear Audio Research LPS-2 participated as well.
더 저렴한 톤암을 개발할 때, Janusz Sikora는 약간 다른 접근 방식을 취했습니다. 처음에는 KV12 모델로 시작해 이후 KV12 Max와 KV9 Max가 나왔습니다. 하지만 KV9 모델은 한 번도 출시된 적이 없었고, 그 이유 중 하나는 KV12와 동일한 타입의 더 짧은 케블라 튜브를 만드는 것이 도전적이었기 때문입니다. Max Zirconium 시리즈에서는 더 작은 직경의 새로운 튜브가 개발되어 12인치와 9인치 버전을 모두 제작할 수 있게 되었고, 이것이 KV9 제작에 반영되었습니다.
어떻게 하면 새로운 톤암을 개발할 때, 모든 것을 처음부터 다시 시작하지 않고 더 저렴하게 만들 수 있을까? Janusz Sikora는 금속 전문가로서 일부 고가의 금속 요소를 더 저렴한 것으로 대체하면서도 생산 비용을 줄이면서 우수한 음향 성능을 유지할 수 있음을 알고 있었습니다. 그래서 그는 KV9 Max의 일반적인 설계를 유지하면서 일부 솔루션을 단순화하고, 다른 요소를 더 저렴한 금속으로 대체했습니다.
그 결과, KV9의 성능은 J.Sikora 팀을 놀라게 했습니다. 물론, KV9 Max가 여전히 우수했지만, '저렴한' 버전에서도 여전히 인상적인 사운드 품질을 구현해냈다고 합니다. 변경 사항에 대한 자세한 설명 없이 그들은 리뷰를 위해 저에게 한 대를 보내주었고, 며칠 후 Robert Sikora가 전화를 걸어 첫인상을 물어보았습니다. 스포일러 경고(!) – 저도 그들과 마찬가지로 깊은 인상을 받았습니다. 이제 세부 사항으로 넘어가 보겠습니다.
KV9은 제 J.Sikora Standard Max 턴테이블에 설치되었습니다. 리뷰 동안 Air Tight PC-3, Van den Hul The Frog, ZYX Ultimate Exceed 100, Skyanalog G2 mk2, Le Son LS10 MK II 등 여러 카트리지와 짝을 맞췄습니다. 대부분의 시간 동안 ESE Lab Nibiru MC와 GrandiNote Celio MK IV와 같은 제 개인 포노 스테이지를 사용했지만, Accuphase C-47과 Linear Audio Research LPS-2와 같은 대여 장비도 사용했습니다.
As you can see from the list above, for the test I paired J.Sikora KV9 with several cartridges, all Moving Coils, but from various price ranges. Over the course of the test, I learned that the reviewed arm worked perfectly with each of them proving that while a bit lighter than KV12 it is still a versatile competitor that will work well with most cartridges (apart from those of low compliance that require a heavier type). I won’t get into details of each setup because it would take too much space here, but rather focus on common conclusions drawn from those sessions.
Usually, I would start with describing my experience with the reviewed product leading you step by step through some of the records I played with it, building up to the conclusion. This time let’s do it differently. Why? Because, first of all, the performance of the J.Sikora KV9 is quite similar to that of their other arms reviewed and praised by me, as well as many other reviewers and users. Secondly and more importantly, the beginning of my listening session with the J.Sikora KV9 shook one of my firmest beliefs.
All my experience tells me that it comes very easy, almost natural, to accept changes (in the sound) for better (I am excluding the ‘wow’ effect here, because more often than not it turns out not to be an advantage of the reviewed item but rather something that in time becomes annoying), but the other way around comes way, way harder.
Sometimes, when you replace the said component with a better performer (unless the difference is huge, like a ‘couple of classes’ level big) you may not even notice or at least be unsure of the specifics of the improvement. Only when you go back to the previous, inferior component, do you realize almost immediately what elements of the performance get worse with it or ‘disappear’ altogether, which in turn points to the advantages of the better one. In other words, it is going back to inferior performance that is harder to accept and easier to pinpoint, so to speak.
위에서 언급한 목록에서 볼 수 있듯이, 테스트에서 J.Sikora KV9은 다양한 가격대의 여러 MC(Moving Coil) 카트리지와 함께 사용되었습니다. 테스트를 진행하면서 이 톤암이 각 카트리지와 완벽하게 조화를 이루었으며, KV12보다 약간 가벼우면서도 여전히 다재다능한 성능을 발휘한다는 것을 알게 되었습니다. 단, 저순응(low compliance) 카트리지를 사용하는 경우에는 더 무거운 톤암이 필요할 수 있습니다. 각 설정에 대한 세부 사항은 지면상 생략하고, 대신 그 세션에서 도출된 공통적인 결론에 집중하겠습니다.
보통 리뷰 제품에 대한 경험을 기록하면서, 제가 재생한 여러 레코드를 통해 단계적으로 결론을 도출하는 방식으로 설명합니다. 하지만 이번에는 조금 다르게 접근해보려고 합니다. 왜냐하면, 첫째로 J.Sikora KV9의 성능이 제가 이전에 리뷰하고 호평했던 다른 J.Sikora 톤암들과 상당히 유사하기 때문이고, 둘째로 중요한 점은, KV9을 처음 들었을 때 저의 가장 확고한 신념 중 하나가 흔들렸기 때문입니다.
제 경험상, 소리의 변화를 더 나은 쪽으로 받아들이는 것은 매우 쉽고 자연스러운 일입니다. 여기서 '와우 효과'는 제외하겠습니다. '와우 효과'는 종종 리뷰 제품의 장점이 아닌, 시간이 지나면서 오히려 성가시게 느껴지는 요소일 수 있기 때문입니다. 반대로, 성능이 떨어지는 방향으로의 변화는 훨씬 더 받아들이기 어려운 일입니다.
가끔, 어떤 컴포넌트를 더 나은 성능을 가진 제품으로 교체했을 때, 차이가 크지 않다면(예: '몇 단계 클래스가 다른' 수준) 그 차이를 즉시 알아차리기 어려울 수 있습니다. 하지만 이전의 성능이 떨어지는 제품으로 다시 돌아가면, 그때는 즉시 어떤 부분에서 성능이 나빠졌는지 또는 '사라졌는지' 깨닫게 됩니다. 이것은 더 나은 제품의 장점을 분명히 보여줍니다. 다시 말해, 성능이 떨어지는 방향으로 돌아가는 것이 더 받아들이기 어렵고, 그 차이를 쉽게 알아챌 수 있다는 것입니다.
The ‘problem’ with the J.Sikora KV9 is that after switching from the original KV12 it feels as if the sound gets livelier, faster, more open, better overall, even if not by a large margin. And the 12-inch is supposed to be a better performer (assuming the pairing with a specific cartridge is as good as with the 9-inch), right? Sure, the KV9 is based on the newer, superior design, although it uses mostly the same materials as the old 12’’ version. So should it sound ‘better’? I’m not sure, but that’s my immediate impression. The only way to get more data is to switch (each time using my own Air Tight PC3 cartridge) to my KV12 Max Zirconium Series, so the top of the line I use on an everyday basis.
Yes, now I can hear a slightly better resolution, even more explosive dynamics, a quieter operation (lower stylus traveling noise), and a somewhat smoother, better flow of even more coherent music. So yes, the KV12 Max is superior to both other models, no doubts about it. And so, I go back to the tested KV9. Is it clearly inferior? It’s not as obvious as it should be. The performance is excellent, and listening to the music is so much fan, it is so immersive, that somehow all that superiority of the KV12 Max is not as unequivocal as I expect it to be. Adjusting to the difference (because, yes, the longer I listen to it the more I realize that it is there), and accepting that some elements of the presentation are not quite as good as with the top tonearm comes easy, almost natural, so exactly the opposite to I my belief I mentioned before.
What does it mean? I am not sure whether the J.Sikora team will like what I am about to say, but it seems to me that they might have done a bit too good a job and developed a stunning performer for a fraction of the price of the top model. Sure, the Max Zirconium Series models still offer superior, more refined, more resolving performance which becomes clearer and clearer the higher the class of accompanying components in a setup, but the difference is not that big as the price suggests (admittedly, in audio it never does). So the conclusion is clear. It is the J.Sikora KV9 that now offers the best price/performance ratio among all all four tonearms of this manufacturer. And in its price range, it is one of the best choices you can make.
J.Sikora KV9의 '문제'는 원래의 KV12에서 전환했을 때, 소리가 더 생동감 있고, 빠르며, 개방감이 있으며, 전반적으로 더 좋게 느껴진다는 점입니다. 비록 그 차이가 크지는 않지만요. 그리고 12인치 모델이 더 나은 성능을 발휘할 것이라고 예상되는 것이죠(특정 카트리지와의 조합이 9인치 모델만큼 좋다고 가정할 때). 맞습니다, KV9은 더 새로운 우수한 설계를 기반으로 하고 있지만, 여전히 옛 12인치 모델과 대부분 동일한 재료를 사용하고 있습니다. 그렇다면 왜 '더 좋게' 들려야 할까요? 그 점에 대해 확신할 수는 없지만, 그것이 저의 즉각적인 인상입니다. 더 많은 데이터를 얻는 유일한 방법은, 매번 제 Air Tight PC3 카트리지를 사용하여 KV12 Max Zirconium Series로 전환하는 것입니다. 이 모델은 제가 매일 사용하는 최상급 모델입니다.
네, 이제 약간 더 나은 해상도, 더 폭발적인 다이내믹스, 더 조용한 작동(낮은 스타일러스 이동 소음) 및 더 매끄럽고 일관된 음악의 흐름을 들을 수 있습니다. 그러니 예, KV12 Max는 다른 두 모델보다 우수하다는 것은 의심의 여지가 없습니다. 그리고 다시 테스트한 KV9으로 돌아가면, 명백히 열등한가요? 그것이 그렇게 명백하지는 않습니다. 성능은 훌륭하고 음악을 듣는 것이 정말 즐겁고 몰입감이 있어서, KV12 Max의 모든 우수성이 제가 기대했던 것만큼 확실하지 않다는 느낌이 듭니다. 차이에 적응하고(예, 더 오랫동안 들을수록 그 차이가 있다는 것을 더 잘 느끼게 됩니다), 최상급 톤암에 비해 발표의 일부 요소가 그렇게 좋지 않다는 것을 수용하는 것은 쉽고, 거의 자연스러운 일입니다. 이는 제가 이전에 언급한 신념과 정반대의 경험입니다.
이게 무슨 의미일까요? J.Sikora 팀이 제가 말하려는 내용을 좋아할지 확신할 수는 없지만, 그들이 너무 잘 만들어서 최고 모델의 가격의 일부로 놀라운 성능을 개발한 것처럼 보입니다. 물론, Max Zirconium 시리즈 모델들은 여전히 우수하고 정교하며 해상도가 높은 성능을 제공하며, 이는 세트업에 사용되는 구성 요소의 클래스가 높아질수록 더욱 뚜렷해집니다. 하지만 가격이 제시하는 것만큼 큰 차이는 아닙니다(인정하건대, 오디오에서는 그런 경우가 많지 않습니다). 그러므로 결론은 명확합니다. J.Sikora KV9은 이제 이 제조사의 네 가지 톤암 중에서 가장 좋은 가격/성능 비율을 제공합니다. 그리고 이 가격대에서 선택할 수 있는 최고의 선택 중 하나입니다.
To be clear, I love my findings as it means that more vinyl fans will be able to afford J.Sikora tonearm and get a taste of their incredible performance whether on Initial, or any other good deck. From users’ perspective, that’s a welcome practice of some companies, that develop their top products and then ‘trickle down’ some of the solutions to make still great sounding but significantly cheaper products. I wholeheartedly applaud such policy and particularly this particular result thereof!
So, as I’ve turned this review on its head and you’ve already read what usually is the ending of a review and learned my conclusions, it is time to try and let you know how did I come to them. First of all, which should not have come as a surprise for a man who knows all J.Sikora other products, KV9 is a real ‘killer’ in terms of dynamics and energy of the presentation it is able to preserve and convey. All the elements of any audio setup are ‘lossy’, and what I mean by that is that they lose some of the energy of the music they reproduce. That’s why it is so easy to differentiate music played live from any recording – the former has a much higher energy level.
J.Sikora KV9 belongs to those quite rare components that help to preserve the musical energy stored in a recording better than most. It would be perfect to have the KV9 Max Zirconium version side-to-side for a direct comparison, but having compared it to KV12 Max I believe that all three of them, and even the original KV12, are masters of energy preservation and offer an incredible dynamic range in both macro and micro scale. There is not much difference between them in these two areas. It is clear to me when I listen to a live album by SBB and Bastek Riedel, „Live” by AC/DC, „Live At The Checkerboard Lounge” by Muddy Waters (and Rolling Stones), but also to some of my favorite operas including „Carmen” with Leontyne Price or „Le Nozze Di Figaro” with Musica Aeterna conducted by Currentzis.
Whether rock, blues, or classical music, KV9 each time delivers a lively, immersive performance backed up by excellent PRAT, and an impressive resolution that allows it to deliver an abundance of details and subtleties, and it does so in an organized, yet effortless way. It is the latter feature that is yet another characteristic of all J.Sikora arms and decks. The music, no matter the genre, no matter how complex, is presented in a very easy, natural way, as if the hardware used to do it could move completely out of the way of music. It is still there, supervising, if you will, making sure that all the information read from the groove is passed on, supporting the process instead of taming some of its aspects, as some other ones tend to do.
분명히 말씀드리자면, 저는 제 발견에 매우 기쁩니다. 이는 더 많은 비닐 팬들이 J.Sikora 톤암을 구입할 수 있게 되어 그들의 놀라운 성능을 경험할 수 있다는 것을 의미합니다. Initial 모델이든 다른 좋은 덱이든 말이죠. 사용자 입장에서 보면, 어떤 기업들이 최고 제품을 개발한 후 그 솔루션의 일부를 '하향식'으로 적용하여 여전히 훌륭한 소리를 내면서도 가격을 상당히 낮춘 제품을 만드는 것은 환영할 만한 관행입니다. 저는 이러한 정책, 특히 이번 결과에 전폭적으로 찬성합니다!
그래서 저는 이 리뷰를 뒤집어 놓았고, 여러분은 이미 리뷰의 보통 마지막 부분을 읽고 제 결론을 알게 되었으니, 이제 제가 어떻게 그 결론에 도달했는지 알려드릴 시간입니다. 우선, J.Sikora의 다른 제품들을 모두 알고 있는 사람에게 놀라운 일은 아닐 것입니다만, KV9는 다이내믹스와 에너지 전달 측면에서 진정한 '킬러'입니다. 모든 오디오 세트업의 요소는 '손실적'이며, 이는 그들이 재생하는 음악의 에너지를 일부 잃는다는 의미입니다. 그래서 생음악과 녹음된 음악을 구별하는 것이 그렇게 쉬운 것입니다. 전자는 훨씬 더 높은 에너지 수준을 가지고 있습니다.
J.Sikora KV9는 녹음된 음악에 저장된 음악적 에너지를 대부분보다 더 잘 보존하는 드물게 찾아볼 수 있는 구성 요소에 속합니다. KV9 Max Zirconium 버전을 나란히 두고 직접 비교할 수 있다면 좋겠지만, KV12 Max와 비교했을 때, 저는 세 모델 모두, 심지어 원래의 KV12까지도 에너지 보존의 대가들이며, 거시적 및 미시적 범위 모두에서 믿을 수 없는 다이내믹 레인지를 제공한다고 믿습니다. 이 두 영역에서는 그들 사이에 큰 차이가 없습니다. 제가 SBB와 Bastek Riedel의 라이브 앨범, AC/DC의 "Live", Muddy Waters (그리고 Rolling Stones)의 "Live At The Checkerboard Lounge", 그리고 Leontyne Price와 Currentzis가 지휘하는 Musica Aeterna의 "Carmen"이나 "Le Nozze Di Figaro" 같은 제가 좋아하는 오페라들을 들을 때, 그 점이 분명합니다.
록, 블루스 또는 클래식 음악이든 간에, KV9은 매번 뛰어난 PRAT와 인상적인 해상력으로 뒷받침되는 생동감 있고 몰입감 있는 성능을 제공합니다. 이 덕분에 풍부한 세부사항과 미묘함을 전달할 수 있으며, 이는 조직적이면서도 수월하게 이루어집니다. 후자는 모든 J.Sikora 암과 덱의 또 다른 특징입니다. 음악은 장르에 관계없이, 얼마나 복잡하든 간에, 매우 쉬운 자연스러운 방식으로 제시됩니다. 마치 사용되는 하드웨어가 음악을 위해 완전히 옆으로 비켜설 수 있는 것처럼 말이죠. 하드웨어는 여전히 존재하지만, 음악의 흐름을 방해하지 않고 모든 정보를 그루브에서 읽어내어 전달하도록 감독하는 역할을 합니다.
With more sophisticated albums / higher quality releases, be it Ray Brown Trio’s „Soular Energy”, Tsuyoshi Yamamoto’s „Misty” or Patricia Barber’s „Verse” the latest addition to J.Sikora’s tonearm lineup proves, that while it may not be quite on the absolute top level offered by the Max Zirconium Series siblings, it follows in their footsteps and comes surprisingly close. This is why, in my opinion, it belongs among the best, most refined arms money can buy today while costing way less than most of them.
Its ability to resolve even the tiniest details and weave them together into a coherent, pulsating, lively, colorful, honest, and emotional whole that is music is remarkable. Another quality common for all J.Sikora tonearms, an ability to not only convincingly render all the spatial aspects of any recording, as well as large three-dimensional phantom images placed precisely on the stage, but also to differentiate these elements album by album or even track by track, proves to me, that KV9 is a truly worthy addition to the brand’s lineup. What’s more, whether you like your music served ‘concert style’ as a whole, or prefer to delve into details to study individual performance and technique, or a timbre and texture of any instrument or vocals, J.Sikora KV9 shall deliver. Assuming you will let it by pairing it with a properly capable cartridge, deck, and the rest of the setup.
Using the tested arm with cartridges ranging from roughly a thousand to over three thousand euros allows me not only to check, how well each pairing works in technical terms but also to follow the progress of the sound quality with the installation of each more expensive and better-performing cartridge. KV9 pushes each of them to their limits and only my Air Tight sounds a touch better installed in the KV12 Max. Other cartridges offer the same level of performance regardless of the arm they are installed in with only minor, almost irrelevant differences that, most likely, result from a touch better or worse cartridge/arm matching.
Same as other J.Sikora tonearms, the latest addition to the range clearly shows differences between cartridges. It is them that decide whether the presentation is, say, a bit warmer or more neutral, slightly leaning towards midrange or well-balanced across the whole range, whether the focus is on richness and saturation or rather on clarity and transparency of the sound, and so on. Yes, each of them in this tonearm sounds particularly dynamic, energetic, and effortless, and the KV9 makes also sure that the PRAT is very good, but all that comes on top of inherent features of each cartridge. It seems to me that KV9 supports each pickup, enriches its performance but never hijacks it forcing it adjust to the arm’s characteristics.
보다 정교한 앨범이나 고품질 발매물인 Ray Brown Trio의 Soular Energy, Tsuyoshi Yamamoto의 Misty, 또는 Patricia Barber의 Verse와 함께, J.Sikora의 최신 톤암 라인업의 추가 모델은 Max Zirconium 시리즈 형제들이 제공하는 절대적인 최고 수준에는 미치지 않지만, 그 발자취를 따르며 놀라울 정도로 가까운 성능을 보여줍니다. 그래서 제 생각에는, 이 모델이 오늘날 구매할 수 있는 가장 정교한 톤암 중 하나에 속하면서도 대부분의 모델보다 훨씬 저렴하다고 할 수 있습니다.
가장 미세한 디테일조차 해결하고 이를 하나의 일관된, 맥동하는, 생동감 넘치는, 다채롭고 진솔하며 감정이 담긴 음악으로 엮어내는 능력은 놀랍습니다. 모든 J.Sikora 톤암의 공통적인 또 다른 특징은, 어떤 녹음의 모든 공간적 측면과 무대에 정확히 배치된 대형 3차원 허상 이미지를 설득력 있게 재현할 뿐만 아니라, 이러한 요소들을 앨범별로 또는 트랙별로 구별할 수 있는 능력입니다. 이는 KV9이 브랜드 라인업에 진정으로 가치 있는 추가 요소임을 증명합니다. 더 나아가, 당신이 음악을 '콘서트 스타일'로 전체적으로 듣는 것을 좋아하든, 개별 성과와 기술, 또는 악기와 보컬의 음색과 질감을 깊이 있게 연구하는 것을 선호하든, J.Sikora KV9은 이를 충족시킬 것입니다. 적절한 카트리지와 데크, 그리고 나머지 설정과 조합해준다면 말입니다.
이 테스트된 톤암을 대략 1,000유로에서 3,000유로 이상에 이르는 카트리지와 함께 사용함으로써, 각 조합이 기술적으로 얼마나 잘 작동하는지 확인할 수 있을 뿐만 아니라, 더 비싸고 성능이 뛰어난 카트리지를 설치하면서 사운드 품질의 진행 상황을 따라갈 수 있습니다. KV9는 각각의 카트리지를 한계까지 밀어붙이며, 제 Air Tight 카트리지만 KV12 Max에 설치했을 때 약간 더 좋은 소리를 냅니다. 다른 카트리지는 설치된 톤암에 관계없이 동일한 수준의 성능을 제공하며, 거의 무시할 수 있는 미세한 차이만 있을 뿐입니다. 이는 대개 카트리지와 톤암의 매칭이 조금 더 좋거나 나쁜 결과에서 비롯됩니다.
다른 J.Sikora 톤암들과 마찬가지로, 이 최신 모델은 카트리지 간의 차이를 명확히 보여줍니다. 이들은 프레젠테이션이 약간 따뜻하게 느껴지는지, 더 중립적인지, 중음에 약간 치우치는지, 아니면 전체적으로 잘 균형 잡혀 있는지를 결정합니다. 또한, 풍부함과 포화에 초점을 맞출 것인지, 아니면 사운드의 명료함과 투명성에 초점을 맞출 것인지 등의 결정도 이들에 의해 이루어집니다. 예, 이 톤암에 장착된 각 카트리지는 특히 역동적이고, 에너지가 넘치며, 수월하게 들립니다. KV9는 PRAT(리듬, 템포 및 타이밍)가 매우 좋도록 보장하지만, 이러한 모든 것은 각 카트리지의 고유한 특성 위에 더해지는 것입니다. KV9는 각 픽업을 지원하고 그 성능을 향상시키지만, 결코 톤암의 특성에 맞추도록 강요하지 않는 것처럼 보입니다.
Summary
What’s the verdict? How good is J.Sikora KV9? I have told you that almost at the beginning of this review, but let me try again as I can answer this question in more than one way. It is so good that unless you intend to use it with at least 3 kEUR cartridge it makes no sense to spend more for KV9 Max. It is also so good that, in my opinion, in many (probably most) cases, people will choose it over the original 12-inch (unless the latter is a better partner for a particular cartridge because of its effective mass). It is so good that the manufacturer, having also recognized its class already decided to develop KV12 MK2, which most likely will be introduced sometime next year and will bring the KV12 to its rightful place, as a better or at least equal performer to the KV9.
So yes, it is another excellent tonearm by J.Sikora that can compete successfully within its price range as well as against many more expensive arms. It will be a perfect partner for J.Sikora’s own Initial deck, but it will do also great as a second arm on their more expensive decks, and it can be used on other brands’ decks. I am sure that given a chance, whether in natural yellow or black, it will shine bright and deliver stunning performance paired with almost any cartridge and deck as long as they can keep up with it.
결론은 무엇일까요? J.Sikora KV9는 얼마나 좋은가요? 이 질문에 대한 답변은 이미 리뷰 초반에 언급했지만, 여러 방식으로 다시 설명해 보겠습니다. KV9는 너무나 훌륭해서 최소 3,000 유로 이상의 카트리지와 함께 사용하지 않는다면, KV9 Max에 더 많은 비용을 지불할 필요가 없습니다. 또한, KV9는 너무나 훌륭해서 많은 경우(아마도 대부분의 경우) 사람들이 원래 12인치 톤암보다 KV9를 선택할 것입니다(단, 후자가 특정 카트리지에 대해 효과적인 질량 때문에 더 나은 파트너가 아닌 경우는 제외하고요). 제조업체는 그 클래스의 우수성을 인식하고 KV12 MK2 개발을 결정했으며, 이는 내년 어느 시점에 출시될 가능성이 높고 KV12를 KV9와 동등하거나 더 나은 성능을 가진 제품으로 만들어줄 것입니다.
따라서, J.Sikora의 또 다른 뛰어난 톤암으로, 그 가격대에서 경쟁력을 갖추며 더 비싼 톤암들과도 성공적으로 경쟁할 수 있습니다. J.Sikora의 Initial 데크와 완벽한 파트너가 될 것이며, 더 비싼 데크의 두 번째 톤암으로도 훌륭하게 작동하고, 다른 브랜드의 데크에서도 사용될 수 있습니다. 자연스러운 옐로우 또는 블랙 색상으로 어떤 기회를 얻든지 간에, KV9는 빛을 발하며 거의 모든 카트리지 및 데크와 결합하여 놀라운 성능을 발휘할 것입니다.
Price (when reviewed): J.SIKORA KV9: 4.200 EUR
Manufacturer: J.SIKORA
Technical specifications (according to the manufacturer):
Effective length: 9” / 228.6mm
Available finishes: natural yellow and lacquered black matte
Oil-damped unipivot
Mass: 160g
Mounting distance: 212 mm
Effective mass: 11.2 g
Wiring: 24K Gold plated 6N OCC Copper
Associated equipment:
Digital source: a custom passive server with WIN10, Roon, Fidelizer Pro 7.10, JCAT NET XE, and JCAT USB XE cards with FERRUM HYPSOS Signature power supply, KECES P8 (mono) linear power supply for the server, JCAT USB Isolator
D/A Converter: LampizatOr Pacific 2 +Ideon Audio 3R Master Time (USB signal regenerator) Analog front end: J.Sikora Standard MAX turntable, J.Sikora KV12 tonearm, J.Sikora KV12 MAX tonearm, AirTight PC-3, Audio Technica PTG33 Prestige, phono stages: Grandinote Celio MK IV, ESE Lab Nibiru V 5. Power amplifiers: GrandiNote Shinai, Circle Labs M200, Art Audio Symphony II (modified) Preamplifier: Circle Labs P300 Loudspeakers: GrandiNote MACH4, Ubiq Audio Model ONE Duelund Edition. Interconnects: Bastanis Imperial x2, Soyaton Benchmark, Hijiri Million, Hijiri HCI-20, TelluriumQ Ultra Black, KBL Sound Himalaya 2 XLR, David Laboga Expression Emerald USB, David Laboga Digital Sound Wave Sapphire Ethernet Speaker cables: Soyaton Benchmark Mk2 Power cables: LessLoss DFPC Signature, Gigawatt LC-3 Power: Gigawatt PF-2 MK2 and Gigawatt PC-3 SE Evo+; a custom power line with Gigawatt LC-Y in-wall cable; Gigawatt G-044 Schuko and Furutech FT-SWS-D (R) Network: Silent Angel Bonn N8 + Silent Angel Forester F1 + optical LAN isolator Racks: Base VI, Rogoz Audio 3RP3/BBS Anti-vibration accessories: ROGOZ-AUDIO SMO40 and CPPB16 platforms and ROGOZ AUDIO BW40MKII feet, OMEX Symphony 3S, Franc Accessories Ceramic Disc Slim Feet and Wood Block Platform, Graphite Audio CIS-35 and IC-35 Premium |
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