RAY Select Premium 12AU7 Vacuum Tubes
I've been working with John Soriano of Apos Audio on a number of recent equipment reviews, and through our regular contacts, I discovered a few months ago that Apos would soon be marketing their own line of self-branded premium vacuum tubes. That news excited me to no end, especially when I learned that among the first tubes they'd be bringing to market included a matched pair of 12AU7 dual-triode tubes, which are exact replacements for the preamp tubes used in my PrimaLuna EVO 300 tube integrated amplifier. I'd had the EVO 300 since early in 2020, and it was still equipped with the original complement of stock, PrimaLuna-branded tubes, which included a quad of EL34 power tubes and six 12AU7 input (two total) and driver (four total) tubes. I'd been scouring the internet for information regarding tube upgrades for the EVO 300, even though by my estimate of the number of hours on them, they were nowhere even close to needing replacement. Especially considering Upscale Audio's (PrimaLuna's US distributor) online estimate of tube life in PrimaLuna's amps, which was significantly higher than the hours I currently had on the stock tubes. Regardless, I was constantly thinking about the most cost-effective upgrade to the EVO 300's performance, which conventional wisdom seemed to hold would be to replace the pair of 12AU7 input tubes. And preferably with something vintage and NOS (New Original Stock), which in tube lingo shorthand usually translates into large bucks!
I reached out to John in March about getting a matched pair of Apos RAY 12AU7 tubes for evaluation. At that point, Apos was offering two different "premium" tube options, 12AU7 tubes (typically for preamps) and 6SN7 tubes (typically for amplifiers), with both varieties featuring gold pins, higher tolerances, and more careful tube matching. The Apos RAY 12AU7's had an MSRP of $179.99 for a matched pair, and were being touted online as a "substantial upgrade from standard NOS tubes." While John agreed to send the matched pair of 12AU7's, change was on the horizon—more about that in just a bit. Anyway, I was really looking forward to getting a chance to upgrade the EVO 300 with a pair of premium replacement input tubes!
저는 최근 여러 장비 리뷰 작업을 Apos Audio의 John Soriano와 함께하고 있었는데, 몇 달 전 정기적인 연락을 통해 Apos가 곧 자체 브랜드의 프리미엄 진공관 라인을 출시할 것이라는 소식을 알게 되었습니다. 이 소식은 저를 매우 흥분하게 했고, 특히 그들이 시장에 내놓을 첫 번째 진공관 중 하나가 제 PrimaLuna EVO 300 진공관 통합 앰프에 사용되는 프리앰프용 12AU7 듀얼 트라이오드 튜브의 맞춤형 쌍이라는 사실을 알게 되었을 때 더욱 그랬습니다. 저는 2020년 초부터 EVO 300을 사용해 왔으며, 여전히 PrimaLuna 브랜드의 기본 튜브를 장착한 상태였습니다. 이 튜브 세트에는 EL34 파워 튜브 4개와 12AU7 입력 튜브 2개, 드라이버 튜브 4개가 포함되어 있었습니다. 저는 EVO 300의 튜브 업그레이드에 대한 정보를 인터넷에서 계속 찾아보고 있었지만, 제 추정으로는 현재 튜브 사용 시간이 교체 시기와는 거리가 멀었습니다. 특히 PrimaLuna의 미국 배급사인 Upscale Audio가 제공하는 튜브 수명 추정치가 제가 현재 사용한 시간보다 훨씬 길다는 점을 고려했을 때 더더욱 그렇습니다. 그럼에도 불구하고 저는 EVO 300의 성능을 가장 비용 효율적으로 업그레이드할 방법을 계속 고민하고 있었고, 일반적인 지혜로는 12AU7 입력 튜브 쌍을 교체하는 것이 가장 좋은 방법이라고 여겨졌습니다. 가능하다면 빈티지나 NOS(New Original Stock, 신품 재고) 제품으로 교체하는 것이 이상적이었는데, 이는 일반적으로 진공관 용어로 상당한 비용을 의미했습니다.
3월에 저는 Apos RAY 12AU7 튜브의 맞춤형 쌍을 평가하기 위해 John에게 연락을 했습니다. 그 시점에서 Apos는 12AU7 튜브(주로 프리앰프용)와 6SN7 튜브(주로 앰프용)라는 두 가지 "프리미엄" 튜브 옵션을 제공하고 있었으며, 이들 모두 금도금 핀, 높은 허용 오차, 그리고 더 신중한 튜브 매칭을 특징으로 했습니다. Apos RAY 12AU7 튜브의 소매가는 맞춤형 쌍당 $179.99였으며, 온라인에서는 "표준 NOS 튜브보다 상당한 업그레이드"라고 선전되고 있었습니다. John은 12AU7의 맞춤형 쌍을 보내주는 것에 동의했지만, 변화가 다가오고 있었습니다—이에 대해서는 조금 후에 더 말씀드리겠습니다. 어쨌든, 저는 프리미엄 교체 입력 튜브 쌍으로 EVO 300을 업그레이드할 기회를 정말 기대하고 있었습니다!
And Just Like That - The Wheels Came Off!
It took longer than I might have expected for the Apos RAY tubes to arrive, and over the period of weeks while I waited, the PrimaLuna EVO 300 tube integrated unexpectedly and majorly malfunctioned—or at least, so I thought. The sound quality suddenly became almost "phasey" in tone; everything I played sounded absolutely awful, and I went through every possible step to eliminate anything else in the system that might be the culprit. In the end, it was in fact, the PrimaLuna amp—the quad of PrimaLuna-branded power tubes had failed, and apparently all at the same time! The folks at Upscale Audio were exceptionally helpful, and were already aware that I use the EVO 300 for countless equipment and music reviews. Ken Davis, their service manager, assisted me in getting two different, upgraded flavors of replacement power tubes, including a matched quad of premium Gold Lion KT77's, as well as a matched quad of Sovtek 6550's. He sweetened the deal by throwing in a Platinum Grade, matched pair of vintage, NOS (New Original Stock) Brimar 12AU7 input tubes, which he assured me would elevate the EVO 300's sound quality infinitely. The existing PrimaLuna 12AU7 tubes have an estimated lifespan of somewhere in the neighborhood of 10,000 hours, so there was no inherent rush to replace any of those—except the pair of input tubes.
그리고 바로 그때, 문제가 터졌습니다!
Apos RAY 튜브가 도착하는 데 예상보다 오래 걸렸고, 몇 주 동안 기다리는 동안 PrimaLuna EVO 300 진공관 통합 앰프가 갑작스럽고 심각한 고장을 일으켰습니다—적어도 그렇게 생각했습니다. 음질이 갑자기 거의 "페이즈가 걸린" 것처럼 변해서, 재생하는 모든 음악이 정말 끔찍하게 들렸고, 시스템에서 문제의 원인일 수 있는 다른 모든 가능성을 제거하기 위해 할 수 있는 모든 조치를 취해 보았습니다. 결국, 문제는 PrimaLuna 앰프였고, PrimaLuna 브랜드의 파워 튜브 네 개가 모두 동시에 고장 난 것이었습니다! Upscale Audio의 직원들은 매우 도움이 되었으며, 제가 EVO 300을 수많은 장비와 음악 리뷰에 사용하고 있다는 사실도 이미 알고 있었습니다. 그들의 서비스 매니저인 Ken Davis는 저에게 두 가지 다른 업그레이드된 파워 튜브 세트를 제공해 주었는데, 그 중 하나는 프리미엄 Gold Lion KT77의 맞춤형 쿼드 세트였고, 다른 하나는 Sovtek 6550의 맞춤형 쿼드 세트였습니다. 그는 여기에 더해 플래티넘 등급의 빈티지 NOS(New Original Stock) Brimar 12AU7 입력 튜브 맞춤형 쌍도 제공해 주었으며, 이 튜브가 EVO 300의 음질을 무한히 향상시킬 것이라고 확신했습니다. 기존의 PrimaLuna 12AU7 튜브는 대략 10,000시간 정도의 수명을 가질 것으로 추정되었기 때문에, 굳이 급하게 교체할 필요는 없었지만 입력 튜브 쌍만큼은 예외였습니다.
The Apos RAY 12AU7 tubes finally arrived, and shortly thereafter, the shipment of replacement tubes from Upscale Audio. I needed to establish a new baseline for the sound of the EVO 300 with the new tubes (especially the power tubes), as well as confirming that they all worked properly within the warranty period. So I first inserted the matched quad of Gold Lion KT77's, leaving the PrimaLuna 12AU7 that were already in place to begin with. After about fifty hours, the sound of the EVO 300 changed dramatically from what I'd been used to for four years, suddenly showing increased musicality, a more detailed presentation, and improved imaging. Stunned beyond belief, I then inserted the NOS Brimar input tubes in the two center positions; after a couple of days, the EVO 300's sound now took on a newfound sweetness in the mids and highs that shocked my ears with its goodness! The high frequencies sparkled in a way I'd never heard through this amp before, which I'd always considered to be a very good tube amp. With the new Gold Lion and Brimar tubes in place, the EVO 300 suddenly became an exceptionally good tube amp!
Of course, at the point where my joy was at its zenith, where things couldn't possibly get any better, where the sound was sooooo unbelievably good—that's where the wheels came off for a second time in less than a month. During a listening session, the EVO 300 suddenly went into protection mode as one of the brand new Gold Lion KT77 power tubes failed, utterly and completely. So once again, I had to go through the tube replacement process with Upscale—which, even though it was only for a single tube—still took the same amount of time for them to process. Fortunately, I had the backup set of Sovtek 6550's on hand, and swapped them out for the Gold Lions while I waited. It would be a different experience, because the 6550's are a higher bias tube with somewhat higher output than the KT77's. At that point, already having a familiarity with the sound of the Brimar input tubes, I left them in place, and once again, waited until I had about fifty hours on the Sovteks before I did any critical listening. My record review schedule suffered immensely during this period of downtime and trial-and-error, to say the least!
I have to be honest, I was expecting the sound of the Sovteks to perhaps be underwhelming in comparison to what I'd been hearing from the Gold Lions, but nothing could be further from the truth! Not only was I now hearing everything I heard through the Gold Lion KT77's, but the music playback now had teeth! Every LP I played now had a more powerful, visceral, and dynamic presentation, but also had the musicality and clarity of the Gold Lions—I definitely wasn't expecting this! Of course, much of the credit in the overall improvement of the sound of the EVO 300 has to go the Brimar 12AU7's, which are the ne plus ultra of NOS small-signal input tubes, but with the Sovteks in the chain, my enjoyment of LP playback was unexpectedly elevated to a serious new level of goodness!
드디어 Apos RAY 12AU7 튜브가 도착했고, 곧이어 Upscale Audio에서 보낸 교체 튜브도 받았습니다. 새로운 튜브들(특히 파워 튜브)로 EVO 300의 사운드를 새롭게 설정하고, 모든 튜브가 보증 기간 내에 제대로 작동하는지 확인할 필요가 있었습니다. 그래서 처음에는 Gold Lion KT77 맞춤형 쿼드 세트를 삽입하고, 처음에 장착되어 있던 PrimaLuna 12AU7 튜브를 그대로 두었습니다. 약 50시간이 지나자, EVO 300의 사운드는 제가 4년 동안 익숙했던 것과는 극적으로 달라지며, 갑자기 음악성이 높아지고, 더 세밀한 표현력과 향상된 이미징을 보여주었습니다. 믿을 수 없을 만큼 놀라운 경험을 한 후, 중앙에 있는 두 자리에 NOS Brimar 입력 튜브를 삽입했습니다. 며칠 후, EVO 300의 사운드는 중음과 고음에서 새로운 달콤함을 띠었고, 그 탁월함에 제 귀가 놀랄 정도였습니다! 고음역대는 제가 이 앰프를 통해 한 번도 들어본 적 없는 방식으로 반짝였으며, 저는 이 앰프가 항상 매우 좋은 진공관 앰프라고 생각했는데, 새로운 Gold Lion과 Brimar 튜브가 장착된 EVO 300은 갑자기 매우 뛰어난 진공관 앰프가 되었습니다!
물론, 제 기쁨이 최고조에 달하고, 더 이상 좋아질 수 없을 것 같고, 사운드가 믿을 수 없을 정도로 좋았던 그 순간—한 달도 채 되지 않아 또 한 번 문제가 발생했습니다. 청취 세션 중에 EVO 300이 갑자기 보호 모드로 전환되었고, 새로 장착한 Gold Lion KT77 파워 튜브 중 하나가 완전히 고장 나버렸습니다. 그래서 다시 한 번 Upscale Audio와 튜브 교체 과정을 거쳐야 했습니다—비록 이번에는 단 하나의 튜브만 교체하면 되었지만, 처리 시간이 동일하게 소요되었습니다. 다행히도, Sovtek 6550 백업 세트를 가지고 있었기 때문에 Gold Lion을 기다리는 동안 Sovtek으로 교체했습니다. Sovtek 6550은 KT77보다 바이어스가 높고 출력이 약간 더 높은 튜브이기 때문에 다른 경험이 될 것이라고 생각했습니다. 그 시점에서 이미 Brimar 입력 튜브의 사운드에 익숙해졌기 때문에, 그대로 두었고, 다시 한 번 Sovtek에 약 50시간을 사용한 후에야 본격적인 청취를 시작했습니다. 이 기간 동안의 다운타임과 시행착오로 인해 제 레코드 리뷰 일정이 크게 영향을 받았습니다.
솔직히 말해서, Sovtek의 사운드가 Gold Lion에서 들었던 것에 비해 실망스러울 것이라고 예상했지만, 전혀 그렇지 않았습니다! Gold Lion KT77을 통해 들었던 모든 것을 그대로 들을 수 있었을 뿐만 아니라, 음악 재생이 더 강력하고, 생생하며, 다이내믹한 표현력을 가지게 되었습니다. 하지만 동시에 Gold Lion의 음악성과 명료함도 유지되었습니다—이건 정말 예상 밖의 일이었습니다! 물론, EVO 300의 전체적인 사운드 개선에 있어 큰 공로는 NOS 소형 신호 입력 튜브의 최고봉인 Brimar 12AU7에게 돌아가야 하지만, Sovtek이 체인에 포함되면서 LP 재생에 대한 제 즐거움이 예상치 못하게 새로운 수준으로 높아졌습니다!
The Apos RAY—Make that, RAY Tubes—Finally Take the Stage!
As I mentioned earlier, change was in the air. It turned out that the Apos branded tubes were produced in collaboration with a new company, RAY Tubes, to assist them with their initial product launch. But in the months that followed, the early response to Apos RAY tubes was so successful that RAY Tubes decided to take the logical next step and proceed with a self-branded product line. That line now encompasses three different grades of vacuum tubes: "RAY Core" is their baseline tube; "RAY Select" is a premium upgraded version (that matches the specs of the tubes I was sent); and "RAY Reserve" is a super premium upgraded version. RAY Tubes' product line has recently expanded to include a 12AX7 preamp tube, along with EL34 and KT88 power tubes. Currently, only the preamp tubes (12AU7/12AX7) are available in choices of Core or Select varieties; all power tubes are only available in the Select variety, except for the 6SN7, which is also available in the super-premium Reserve variety. Apos Audio continues to be the exclusive US distributor for RAY Tubes.
The matched pair of tubes I received from Apos Audio were designated as "Apos RAY," but they are in fact RAY Select 12AU7's. In terms of their appearance, they're probably among the nicest looking tubes I've ever come in contact with, though I take looks with a grain of salt, especially when it comes to vacuum tubes. The NOS Brimars are close to 80 years old and don't get many style points for their appearance, but the quality of sound they bring to the EVO 300 simply flabbergasted me! Anyway, the appearance and presentation of the RAY tubes are indeed exceptional. The matched pair was delivered in a fancy, heavily-varnished, beautifully printed display box with a magnetic latch, and the tubes arrive inserted into a die-cut foam liner within the box that perfectly preserves them during shipping. My first impression of the RAY tubes was overwhelmingly positive—especially considering that the uber-expensive tubes that came from Upscale were all shipped with each individually encased in the usual thin paper boxes, covered with bubble wrap, and shoved into a cardboard box. So much for first impressions!
Apos RAY—아니, RAY 튜브가 드디어 무대에 섰습니다!
앞서 말씀드린 것처럼, 변화의 바람이 불고 있었습니다. Apos 브랜드의 튜브는 사실 새로운 회사인 RAY Tubes와의 협력으로 제작되었으며, 그들의 초기 제품 출시를 돕기 위한 것이었습니다. 그러나 이후 몇 달 동안 Apos RAY 튜브에 대한 초기 반응이 매우 성공적이어서, RAY Tubes는 다음 단계로 나아가 자체 브랜드 제품 라인을 출시하기로 결정했습니다. 이 라인에는 이제 세 가지 등급의 진공관이 포함됩니다: 기본형인 "RAY Core," 프리미엄 업그레이드 버전인 "RAY Select" (제가 받은 튜브의 사양과 일치하는 제품), 그리고 슈퍼 프리미엄 업그레이드 버전인 "RAY Reserve"입니다. RAY Tubes의 제품 라인은 최근에 12AX7 프리앰프 튜브와 함께 EL34 및 KT88 파워 튜브를 포함하도록 확장되었습니다. 현재는 프리앰프 튜브(12AU7/12AX7)만 Core 또는 Select 버전으로 제공되며, 모든 파워 튜브는 Select 버전으로만 제공됩니다. 다만, 6SN7만 슈퍼 프리미엄 Reserve 버전으로도 제공됩니다. Apos Audio는 계속해서 RAY Tubes의 미국 독점 유통사 역할을 맡고 있습니다.
제가 Apos Audio로부터 받은 튜브는 "Apos RAY"라는 명칭이 붙었지만, 사실 RAY Select 12AU7입니다. 외관상으로 보면, 지금까지 접해본 튜브 중 가장 멋진 모습의 튜브 중 하나일 것입니다. 물론, 진공관의 경우 외관보다는 성능을 중시하는 편이지만 말이죠. NOS Brimar 튜브는 80년 가까이 된 제품으로, 외관상 스타일 점수는 높지 않지만, EVO 300에 제공하는 사운드 품질은 저를 그저 놀라게 했습니다! 어쨌든, RAY 튜브의 외관과 포장은 정말 예외적으로 훌륭했습니다. 이 맞춤형 쌍은 화려하게 바니싱 처리된, 아름답게 인쇄된 디스플레이 박스에 담겨 제공되었으며, 박스에는 자석으로 잠기는 잠금 장치가 있습니다. 튜브는 배송 중 완벽하게 보호될 수 있도록 박스 내의 다이컷 폼 라이너에 삽입되어 도착했습니다. RAY 튜브에 대한 첫인상은 매우 긍정적이었으며, 특히 Upscale에서 온 고가의 튜브들은 얇은 종이 상자에 각각 포장되고, 버블 랩으로 덮여 일반 종이 상자에 넣어져 배송된 것과 비교하면 더더욱 그렇습니다. 첫인상이라는 것이 이렇게나 중요하네요!
RAY Tubes' new website offers improved online access to specifications for the individual tube varieties, and goes more in-depth in terms of how the tubes are measured, graded, and matched. Select tubes are pulled from the top 4% of the Core tubes, they're then measured and matched into pairs (or individually), and then all tubes are screen printed with the corresponding grade logo. Select tubes also come with gold plated pins, which add to their durability and overall impression of excellence. In terms of where the tubes are made—they're definitely manufactured in China, but there's little to no information as to exactly where or by whom—I'm fairly certain RAY Tubes isn't manufacturing them on their own. But no one I've come in contact with has been complaining about the quality of the RAY Select tubes—everyone seems to be in love with every aspect of them, except maybe the somewhat high $179.99 matched pair price tag.
After listening to the EVO 300 tube integrated with the Sovteks and Brimars for about a week, I then replaced the Brimar input tubes with the RAY Select 12AU7's. Again, I waited several days before doing any seriously critical listening to the system.
Listening Results
Clicking on my name in the header above will allow you to see the full complement of components in my dual audio systems. The all-analog system is set up in a near-field listening arrangement, and features a pair of Vanguard Scout standmount compact monitor loudspeakers. The Scouts embody a slightly more modern conception of the design principles personified by classic British monitors like the LS3/5As, and run full-range in tandem with a Caldera 10 subwoofer that adds a couple of octaves to their bass response. That setup also incorporates the excellent PS Audio Stellar phono preamp, and everything is powered, of course, by the PrimaLuna EVO 300 tube integrated amplifier with its new complement of upgraded tubes. LP playback for this evaluation was handled by my ProJect Classic EVO turntable that's mounted with an Ortofon Quintet Bronze MC cartridge. AC power conditioning is courtesy of AudioQuest and Vera-Fi Audio, and all interconnect and speaker cables are from Audio Art Cables. The system's vintage style hearkens back to the analog glory days of yore, and its classical, but modern and dynamic tube-based sound enhances my enjoyment of LPs infinitely!
청취 결과
상단의 제 이름을 클릭하시면, 제 듀얼 오디오 시스템에 포함된 모든 구성 요소를 확인하실 수 있습니다. 올 아날로그 시스템은 근접 청취 환경으로 설정되어 있으며, Vanguard Scout 스탠드마운트 콤팩트 모니터 스피커 한 쌍을 특징으로 합니다. 이 Scouts 스피커는 LS3/5A와 같은 클래식 영국 모니터 스피커의 설계 원칙을 약간 더 현대적으로 해석한 모델로, Caldera 10 서브우퍼와 함께 사용되어 저음 반응을 몇 옥타브 확장시킵니다. 이 설정에는 뛰어난 PS Audio Stellar 포노 프리앰프도 포함되어 있으며, 모든 전원은 업그레이드된 새로운 튜브를 장착한 PrimaLuna EVO 300 진공관 통합 앰프로 구동됩니다. 이번 평가를 위한 LP 재생은 Ortofon Quintet Bronze MC 카트리지를 장착한 ProJect Classic EVO 턴테이블로 처리되었습니다. AC 전원 컨디셔닝은 AudioQuest와 Vera-Fi Audio 제품을 사용했고, 모든 인터커넥트와 스피커 케이블은 Audio Art Cables의 제품을 사용했습니다. 이 시스템은 빈티지 스타일로 아날로그의 영광스러운 시절을 떠올리게 하며, 클래식하면서도 현대적이고 다이내믹한 진공관 기반의 사운드가 LP 감상의 즐거움을 무한히 증폭시킵니다!
With the PrimaLuna EVO 300, even though it uses a total of six 12AU7 dual-triode, small-signal tubes, only the center pair—which are the input tubes—contribute significantly to the amp's overall sound quality. The remaining four 12AU7s are driver tubes, and are basically low-level functionaries in the big picture, which seems to be the way of things with tube amps in general. That makes the expenditure for a pair of premium input tubes much less painful than it otherwise might be, with only 2x the cost versus 6x, which could be prohibitively expensive! Based on my experiences thus far with the Brimars and RAY Selects—the change in input tubes definitely makes a difference, and I can't believe I waited over four years to experiment with different choices. While changing power tubes can create a fairly significant shift in any amplifier's sound, changing the small-signal input tubes is definitely the icing, allowing you to custom-tune your amps' overall flavor. While PrimaLuna gets fairly high marks for their own brand of tubes—which I'm fairly certain are manufactured by Psvane in China—their small-signal tubes obviously can't compare with premium new production and NOS models from other manufacturers. My experiences with RAY Select and Brimar tubes bear out that conclusion unequivocally.
RAY Select tubes are extremely low noise, present the uber critical mids and highs with no trace of coloration during playback, and allow the music to shine though unadorned by hiss or any other anomalies—if you hear any noise at all, it's definitely within the record grooves. Select tubes heightened my impression of the PrimaLuna's portrayal of the music I love, offering a more musically detailed presentation, with improved clarity and a better rendering of instrumental textures. There was an abundance of more well-defined, better controlled, and deeper bass. While the stock PrimaLuna tubes are quite good at their price point, the Select tubes offered a much greater degree of realism to the sound; you could more easily visualize the performers in the soundstage projected by the loudspeakers. And the treble range definitely sparkled, if perhaps without quite the same level of euphoria that the Brimars impart to the sound of the EVO 300. In comparison to both Select and Brimar small-signal tubes, the stock PrimaLunas sounded relatively dull and lifeless.
PrimaLuna EVO 300은 총 6개의 12AU7 듀얼 트라이오드 소형 신호 튜브를 사용하지만, 앰프의 전체적인 사운드 품질에 중요한 기여를 하는 것은 중앙에 위치한 입력 튜브 한 쌍뿐입니다. 나머지 4개의 12AU7은 드라이버 튜브로서, 전체적인 그림에서 볼 때 큰 역할을 하지 않는 낮은 수준의 기능을 수행하는데, 이는 일반적으로 진공관 앰프에서 흔히 볼 수 있는 방식입니다. 따라서 고급 입력 튜브 한 쌍에 대한 지출이 6개의 튜브를 모두 교체하는 것보다 훨씬 덜 부담스러워집니다. 비용이 2배가 되는 것은 감당할 만하지만, 6배가 된다면 너무 비쌀 수 있습니다! 지금까지의 경험을 바탕으로 보면, Brimar와 RAY Select 튜브를 사용한 변화는 확실히 차이를 만들며, 다른 선택지를 실험해보는 데 4년 이상을 기다렸다는 것이 믿기지 않을 정도입니다. 파워 튜브를 교체하면 앰프의 소리가 크게 변할 수 있지만, 소형 신호 입력 튜브를 교체하는 것은 앰프의 전체적인 음색을 맞춤 설정할 수 있는 결정적인 요소가 됩니다.
PrimaLuna가 자체 브랜드의 튜브에 대해 꽤 높은 평가를 받고 있지만, 이 튜브들이 중국의 Psvane에서 제조된 것이라고 해도, 이들의 소형 신호 튜브는 다른 제조사의 프리미엄 신제품이나 NOS 모델과 비교할 수 없습니다. RAY Select와 Brimar 튜브를 사용한 경험은 이 결론을 명확하게 뒷받침합니다.
RAY Select 튜브는 매우 낮은 노이즈를 자랑하며, 재생 중에 중고음역대에서 어떤 색채도 느껴지지 않게 해주어, 음악이 잡음이나 다른 이상 현상 없이 순수하게 전달됩니다. 만약 잡음이 들린다면, 그것은 분명히 레코드 자체에 존재하는 것입니다. Select 튜브는 제가 사랑하는 음악을 PrimaLuna가 표현하는 방식에 대한 인상을 높여주었으며, 더 명료한 음향과 향상된 악기 질감을 통해 더욱 섬세한 음악적 표현을 가능하게 했습니다. 저음역대는 더 잘 정의되고, 더 잘 제어되며, 깊이가 있는 사운드를 제공합니다. PrimaLuna의 기본 튜브도 가격 대비 꽤 좋지만, Select 튜브는 소리에 훨씬 더 큰 현실감을 부여했습니다. 스피커가 투사하는 사운드스테이지에서 연주자가 더 쉽게 시각화될 수 있었습니다. 그리고 고음역대는 확실히 더 반짝였으며, Brimar가 EVO 300의 사운드에 부여하는 것과 같은 수준의 황홀함은 아닐지라도 분명한 차이를 보였습니다. Select 및 Brimar 소형 신호 튜브와 비교할 때, 기본 PrimaLuna 튜브는 상대적으로 둔하고 생명력이 없어 보였습니다.
An LP that's been in constant rotation since arriving is And Then Again (2024, Blue Note Records) from the Bill Charlap Trio. It's a live date featuring mostly standards that was recorded last year at NYC's venerable Village Vanguard, and Blue Note's recorded sound on this record is breathtakingly good. One track that highlights the capabilities of the RAY Select tubes is the side one closer, Dave Brubeck's classic "In Your Own Sweet Way." About a minute into the track, the pace of the tune slows, and Kenny Washington deftly takes the lead on drums, delicately tapping the cymbals while gently stroking the skins. The effect is mesmerizing, and through the Select tubes, you can really hear the metallic shimmer and sheen of the cymbals in tandem with the muscularity of the drum heads. As Bill Charlap's piano reemerges, the realism is staggeringly good; the RAY Select tubes helped provide an amazingly palpable illusion of his piano and of the recorded acoustic of the Village Vanguard with precision and perfection.
최근 자주 듣고 있는 LP는 Bill Charlap Trio의 And Then Again (2024, Blue Note Records)입니다. 이 앨범은 뉴욕의 유명한 Village Vanguard에서 녹음된 주로 스탠다드 곡들로 구성된 라이브 앨범인데, Blue Note의 녹음 품질이 놀랍도록 뛰어납니다. 이 앨범에서 RAY Select 튜브의 능력을 잘 보여주는 곡은 사이드 원의 마지막 트랙인 Dave Brubeck의 클래식 "In Your Own Sweet Way"입니다. 이 트랙의 약 1분 정도가 지나면 곡의 속도가 느려지면서 Kenny Washington이 드럼으로 주도권을 잡아가는 부분이 있습니다. 그는 심벌즈를 섬세하게 두드리며 드럼 스킨을 부드럽게 치는데, 그 효과는 정말 매혹적입니다. Select 튜브를 통해 들으면, 심벌즈의 금속적인 반짝임과 드럼 헤드의 힘이 결합된 소리를 생생하게 들을 수 있습니다. Bill Charlap의 피아노가 다시 등장할 때의 현실감은 압도적으로 좋습니다. RAY Select 튜브는 Village Vanguard의 녹음된 음향을 놀라울 정도로 정밀하게 재현하며, 피아노의 존재감을 아주 생생하게 전달해 줍니다.
Another jazz album that's seen regular rotation here is the recent Impex Records 45 rpm reissue of Duke Ellington's Ellington Indigos. It's an astonishingly good LP set, and the brilliance of Impex's new reissue allows the glorious sound of the original 1957 recordings to shine through. The whole "indigo" concept revolves around Ellington and his men slowing things down to a much deeper shade of blue, and all of the individual players take an unusually restrained approach to their solos throughout the performances. Each of which is a masterclass by Duke Ellington and his orchestra, where every soloist presents a veritable clinic of jazz interpretation and improvisation. Because of the age of the recordings, there's a small amount of tape hiss present on the recordings, but the RAY Select tubes don't emphasize it in the very least—you get a very truthful presentation of what session engineer Fred Plaut laid down on tape almost seventy years ago in Columbia Records' NYC 30th Street Studios. Through the Select tubes, the realism of Duke Ellington and his orchestra is nothing short of remarkable; you can close your eyes and you're transported back to 1957, live in the studio, as the delicately nuanced performances spread before you across the soundstage.
최근 자주 듣는 재즈 앨범 중 하나는 Duke Ellington의 Ellington Indigos의 Impex Records 45 rpm 재발행판입니다. 이 앨범 세트는 정말 놀라운 품질을 자랑하며, Impex의 새 재발행 덕분에 1957년 원본 녹음의 찬란한 사운드가 완벽하게 드러납니다. "인디고" 콘셉트는 Ellington과 그의 밴드가 훨씬 더 깊은 파랑으로 속도를 늦추는 데 초점을 맞추고 있으며, 모든 연주자는 공연 내내 그들의 솔로를 비범하게 절제된 접근 방식으로 연주합니다. 각 곡은 Duke Ellington과 그의 오케스트라의 마스터클래스와 같으며, 모든 솔로이스트는 재즈 해석과 즉흥 연주에 관한 진정한 클리닉을 제공합니다.
녹음이 오래되었기 때문에 약간의 테이프 히스가 존재하지만, RAY Select 튜브는 그것을 전혀 강조하지 않습니다. 거의 70년 전에 Columbia Records의 NYC 30th Street Studios에서 세션 엔지니어 Fred Plaut이 녹음한 내용을 매우 사실적으로 재현해 줍니다. Select 튜브를 통해 들으면 Duke Ellington과 그의 오케스트라의 현실감이 놀라울 정도로 뛰어나며, 눈을 감으면 1957년의 스튜디오 현장으로 돌아가서 세밀하게 조화된 공연이 사운드스테이지를 가로막으며 펼쳐지는 듯한 느낌을 받을 수 있습니다.
The Rhino High Fidelity Series of LPs has been one of the highlights of the last year for me, and their recent reissue of Yes' classic Relayer (1974, Atlantic Records) did not disappoint. The side two opener, "Sound Chaser," features a remarkably nimble keyboard intro from Patrick Moraz that's joined by some of the most rapid-fire and rhythmically propulsive drumming on record from Alan White; the effect is devastatingly gorgeous, and Steve Howe's multiple guitar solos throughout the tune are expressive and intense. New member Moraz's intro to the song was his first attempt, and the band was so impressed, they left it as-is on the recording. Relayer's idyllic closing number, "To Be Over," features a vocal from Jon Anderson that's sheer perfection; Howe solos liberally on both guitar and steel guitar, and Moraz provides a lyrical and classically imbued synth solo near the song's end. It's a perfect ending to a quite nearly perfect album. The RAY Select tubes allowed the EVO 300 to deliver this track with unrestrained muscularity, but also provided the requisite delicacy that much of the music demands. I've owned this album since its original release, and even on a pair of compact monitors probably more well-suited to the intimacies of acoustic jazz and vocals, with the Select tubes in place, the analog system rocked with a raucousness I'd never have believed possible!
RAY Select 튜브는 EVO 300이 이 트랙을 제약 없이 강력하게 전달하도록 도왔지만, 동시에 많은 음악이 요구하는 섬세함도 제공했습니다. 이 앨범을 원래 발매 당시부터 소장해왔고, 컴팩트 모니터 스피커는 아마도 어쿠스틱 재즈와 보컬의 섬세함에 더 잘 맞는 스피커일 것입니다. 그러나 Select 튜브를 장착한 아날로그 시스템은 제가 믿기 어려울 정도로 거칠고 강렬한 사운드를 제공했습니다!
Final Impressions
I'll be perfectly straight with you—since the arrival of the Sovtek 6550 power tubes and the NOS Brimar 12AU7 tubes, I've developed an entirely new love affair with the PrimaLuna EVO 300 tube integrated amplifier, and that tube configuration has become my new reference. And I'll probably acquire another set of the Brimars to have on hand, just in case. That said, the RAY Select tubes—at a significantly lower price—offer performance that's surprisingly close to the sound I'm getting from the Brimars. The Brimars have a definite edge in overall clarity and transparency, but by the slimmest of margins, and where they definitely take the lead is what I like to describe as certain euphoric je ne sais quoi they offer to the sound of the EVO 300 that nothing else I've heard can seem to duplicate. While the RAY Select tubes can go toe-to-toe with the Brimars across much of the spectrum, I have to give the NOS bottles the very slightest edge in overall sound quality.
Regardless, I'm still giving the RAY Select 12AU7's my highest recommendation; at their price point, they're definitely among the best of the best, and I'd love to hear a matched quad of the new KT88's in my system! Thanks to John Soriano of Apos Audio for his assistance with this review, and also for his patience during what ended up being a long and drawn-out process.
솔직히 말씀드리자면, Sovtek 6550 파워 튜브와 NOS Brimar 12AU7 튜브가 도착한 이후로, PrimaLuna EVO 300 튜브 통합 앰프에 대한 제 사랑이 완전히 새로워졌고, 이 튜브 구성은 제 새로운 기준이 되었습니다. 그리고 만약을 대비해 Brimar 튜브를 추가로 구매할 계획입니다. 그럼에도 불구하고, RAY Select 튜브는 상당히 낮은 가격에 제공되면서도 Brimar 튜브에서 얻는 사운드와 놀라울 정도로 가까운 성능을 보여줍니다. Brimar 튜브는 전반적인 선명도와 투명성에서 확실한 우위를 가지지만, 그 차이는 매우 미세합니다. Brimar가 EVO 300의 사운드에 부여하는 어떤 황홀한 'je ne sais quoi'는 다른 어떤 튜브도 복제할 수 없는 독특한 특성을 가지고 있습니다. RAY Select 튜브는 스펙트럼의 대부분에서 Brimar와 경쟁할 수 있지만, 전체적인 사운드 품질에서 NOS 튜브가 아주 약간의 우위를 보입니다.
그럼에도 불구하고, RAY Select 12AU7 튜브를 강력히 추천합니다. 그 가격대에서 RAY Select 튜브는 확실히 최상급 중 하나이며, 제 시스템에서 새로운 KT88 튜브의 매칭 쿼드가 어떻게 작동하는지 듣고 싶습니다! 이 리뷰를 도와주신 Apos Audio의 John Soriano에게 감사드리며, 긴 시간이 걸린 과정 동안 인내심을 가져주셔서 감사합니다.
RAY Select 12AU7 Dual Triode Tubes
Retail: $179.99 (Matched Pair)
RAY Tubes
Apos Audio
All images courtesy of RAY Tubes, Apos Audio, and the author
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