EMT HSD 006 MC Cartridge: An Appreciation
EMT, the company, is about as classic a hifi company as classic gets.
Elektromesstechnik was founded in Berlin in 1940 by Wilhelm Franz and the EMT 927 and 930 broadcast turntables are the stuff of legend as are the EMT 929 and 997 tonearms and the famous TSD 15 cartridge which was introduced in 1965 and remained in production, largely unchanged, for decades. If it ain’t broke…
EMT, 이 회사는 전통적인 하이파이 회사로서는 최고라고 할 수 있습니다.
Elektromesstechnik(EMT)는 1940년 베를린에서 Wilhelm Franz에 의해 설립되었으며, EMT 927과 930 방송용 턴테이블은 전설로 남아 있습니다. 또한 EMT 929와 997 톤암과 1965년에 출시되어 수십 년간 거의 변함없이 생산된 유명한 TSD 15 카트리지도 마찬가지입니다. 문제가 없다면 굳이 고칠 필요가 없죠...
EMT’s JPA 66 phono preamplifier is among the most lust-worthy pieces of hifi kit according to my preferences and tastes.
The EMT HSD 006 is a Moving Coil (MC) stereo cartridge, the HSD 025 is its matching mono partner albeit dressed in blue, and is based on the same traditional stereo moving-coil generator as found in the TSD 15. The HSD 006’s red anodized aluminum body houses an aluminum cantilever and Super Fine Line stylus tip you can see riding the blush hued grooves of Adrianne Lenker and Buck Meek’s a-sides.
EMT의 JPA 66 포노 프리앰프는 저의 취향과 선호에 따라 가장 탐나는 하이파이 장비 중 하나입니다. EMT HSD 006은 무빙 코일(MC) 스테레오 카트리지이며, HSD 025는 그와 짝을 이루는 모노 카트리지로, 파란색으로 되어 있고, TSD 15에서 볼 수 있는 전통적인 스테레오 무빙 코일 제너레이터를 기반으로 하고 있습니다. HSD 006의 빨간색 양극 처리된 알루미늄 바디는 알루미늄 캔틸레버와 슈퍼 파인 라인 스타일러스 팁을 품고 있으며, 이는 Adrianne Lenker와 Buck Meek의 A면 트랙의 은은한 색조의 홈을 따라가는 모습을 볼 수 있습니다.
Art Dudley reviewed the EMT HSD 006 for Stereophile back in 2018 and here’s something he said about it:
…use the HSD 006 with gear that will honor its natural flow and complete lack of mechanicalness, and it will sing.
Art Dudley는 2018년에 Stereophile에서 EMT HSD 006을 리뷰하면서 이렇게 말했습니다:
"…HSD 006을 그 자연스러운 흐름과 기계적인 느낌이 전혀 없는 특성을 존중해줄 장비와 함께 사용하면, 그 카트리지는 노래할 것입니다."
The HSD 006 mainly took up residence in my analog front end, the Michell Gyro SE/Sorane SA1.2 tonearm combo, which certainly let the EMT sing as was apparent from the first few notes that jumped into the Barn from it.
Art Dudley also reviewed the Sorane SA1.2 (then called the Abis SA-1.2) for Stereophile about which he wrote:
“…the Abis SA-1.2 tonearm deserves my strongest recommendation. For LP enthusiasts who prize tone, touch, and timing above all else, I’d put the combination of Abis SA-1.2 and Denon DL-103 up against all but their priciest competitors; and for delivering the most of those performance characteristics for the least amount of money, it has few competitors.”
For most of the serious listening, the delicate signal pulled from the grooves by the EMT went through the supremely lovely and Barn resident Aurorasound VIDA MK.II phono stage. System settings changed with review gear but the HSD 006 got to spend real time in my ’reference’ system that also includes the Leben CS600x integrated amp and DeVore O/96 speakers with cabling from AudioQuest (see full system and Barn details). The EMT HSD 006 has been riding the grooves in Barn for about 10 months. I know, that’s a long time but I wanted to be sure.
HSD 006은 주로 저의 아날로그 프론트 엔드인 Michell Gyro SE/Sorane SA1.2 톤암 콤보에 장착되었으며, 첫 몇 음이 Barn(저의 청음실)에 울려 퍼질 때부터 EMT가 노래하도록 해주었습니다.
Art Dudley는 또한 Stereophile에서 Sorane SA1.2(당시 Abis SA-1.2라고 불림)에 대해 리뷰하면서 이렇게 썼습니다:
“...Abis SA-1.2 톤암은 강력하게 추천할 만합니다. 톤, 터치, 그리고 타이밍을 무엇보다 중요하게 여기는 LP 애호가들에게는, Abis SA-1.2와 Denon DL-103의 조합을 가장 비싼 경쟁 제품을 제외한 모든 것과 비교해도 좋습니다. 이러한 성능 특성을 가장 적은 비용으로 제공하는 데 있어, 이 제품은 거의 경쟁자가 없습니다.”
본격적인 감상을 위해, EMT가 홈에서 끌어낸 섬세한 신호는 Barn에 상주하는 아름다운 Aurorasound VIDA MK.II 포노 스테이지를 통해 전달되었습니다. 리뷰 장비에 따라 시스템 설정은 바뀌었지만, HSD 006은 AudioQuest의 케이블링을 포함해 Leben CS600x 인티그레이티드 앰프와 DeVore O/96 스피커가 포함된 저의 ‘레퍼런스’ 시스템에서 오랜 시간을 보낼 수 있었습니다(전체 시스템 및 Barn 세부 사항 참조). EMT HSD 006은 Barn에서 약 10개월 동안 사용되었습니다. 네, 꽤 긴 시간이었지만 확실히 하고 싶었습니다.
Let’s begin with the obvious—the sound of my records when using the EMT HSD 006 changed when the associated analog rig changed. Obvious, I know, but the Sorane ‘arm brought with it more bass weight, better drive, and richer timbre as compared to the agile Michell T8 which is why I bought the former and also why the bulk of this review saw the EMT mounted to the Sorane. It’s worth noting that the Sorane costs more than double the price of the Michell.
먼저 명백한 것부터 시작하죠—EMT HSD 006을 사용할 때 제 레코드의 소리는 함께 사용된 아날로그 장비에 따라 변했습니다. 당연한 이야기지만, Sorane 톤암은 민첩한 Michell T8에 비해 더 무거운 저음, 더 나은 구동력, 그리고 더 풍부한 음색을 제공했습니다. 그래서 저는 Sorane를 선택했고, 이 리뷰의 대부분은 EMT가 Sorane에 장착된 상태에서 이루어졌습니다. Sorane의 가격이 Michell의 두 배 이상이라는 점도 주목할 만합니다.
The Aurorasound VIDA MK.II phono stage, which is also a permanent Barn resident, excels at grace, detail, flow, and color and a kind of energetic clarity that I find addictive. I’ve heard richer, fatter sounding phono stages but they all sacrificed grace, detail, flow, color and energetic clarity, a tradeoff I’m not interested in making.
All to say the voice of the Michell Gyro SE, Sorane SA1.2, and Aurorasound VIDA MK.II played a very important role in shining their particular kind of light on the EMT HSD 006. Not to mention the rest of the gear, the Barn, and the music I chose to play.
Barn에 상시 설치된 Aurorasound VIDA MK.II 포노 스테이지는 우아함, 세부 표현, 흐름, 색감, 그리고 제가 중독될 정도로 매력적인 에너지 넘치는 선명함에서 뛰어납니다. 더 풍성하고 무거운 소리를 내는 포노 스테이지들도 들어봤지만, 그들은 모두 우아함, 세부 표현, 흐름, 색감, 그리고 에너지 넘치는 선명함을 희생했죠. 저는 그런 타협을 원치 않습니다.
이 모든 것을 종합해보면, Michell Gyro SE, Sorane SA1.2, 그리고 Aurorasound VIDA MK.II의 조합이 EMT HSD 006에 그들만의 독특한 빛을 비추는 데 매우 중요한 역할을 했습니다. 다른 장비들, Barn, 그리고 제가 선택한 음악까지 모두 언급할 필요도 없죠.
I recently picked up an old promo copy of Bruce Springsteen’s quiet intimate stunner Nebraska, a record I used to own and now own again (I sold nearly all of my records years ago). I assume most readers are familiar with Nebraska, Bruce’s personal favorite, released back in 1982, his sixth full length. I’ve had the great pleasure of seeing Springsteen perform more times than I can recall, including his stint on Broadway where he sang and spoke out into the small crowd at times unamplified. All to say I have a very good sense of the sound of his voice in real life as well as the other simple accompaniment on Nebraska that includes guitar, harmonica, mandolin, glockenspiel, tambourine, and Hammond organ all recorded to 4-track in a small bedroom. Intimate.
What I want most from a record is energy. Living energy that sparkles with life and this is one area where the EMT HSD 006 shines bright, illuminating the songs, stories, and moods of Nebraska as told by Springsteen with in room electricity. The EMT is an exciting cartridge in the best sense of the word, as it excites a level of energy in air that makes listening to records feel essential. Vital. Alive.
최근에 Bruce Springsteen의 조용하고도 친밀한 명반 Nebraska의 옛 프로모션 음반을 구입했습니다. 이 음반은 제가 예전에 소유했던 것이었고, 지금 다시 소유하게 되었습니다(몇 년 전 거의 모든 음반을 팔았었죠). 대부분의 독자들이 Nebraska를 잘 알고 있을 거라 생각합니다. 이 음반은 Bruce 자신이 가장 좋아하는 작품으로, 1982년에 발표된 그의 여섯 번째 정규 앨범입니다. 저는 Springsteen이 공연하는 것을 셀 수 없을 만큼 많이 봤는데, 그 중에는 그의 브로드웨이 공연도 있었습니다. 그는 작은 관중을 향해 때때로 앰프 없이 노래하고 이야기했죠. 이 모든 경험을 통해 그의 목소리와 기타, 하모니카, 만돌린, 글로켄슈필, 탬버린, 해먼드 오르간이 소박한 침실에서 4트랙으로 녹음된 Nebraska의 단순한 반주가 얼마나 친밀하게 다가오는지 잘 알고 있습니다.
제가 음반에서 가장 원하는 것은 에너지입니다. 생명력으로 반짝이는 살아있는 에너지죠. 이 점에서 EMT HSD 006은 밝게 빛납니다. 이 카트리지는 Springsteen이 들려주는 Nebraska의 노래와 이야기, 분위기를 방 안의 전기로 비추며 생생하게 전달합니다. EMT는 최고의 의미에서 흥미진진한 카트리지로, 공기 중에 에너지를 불어넣어 음반을 듣는 것이 필수적이고 생동감 넘치는 경험으로 느껴지게 만듭니다.
Regular readers know that my first musical love was Jimi Hendrix and there was a time, back in the 1970s, where I read everything the library and music magazines had to say about him. Research, back in the day, meant driving to places like libraries and stores, commitments in both time and money that made discovery that much sweeter. At least for me. In any event, one thing I learned about Hendrix was his love of the blues, traditional blues, so I went to a local record store and found this compilation, The Great Blues Men released by Vanguard in 1972 that served as my intro to this classic world music.
정기적으로 제 글을 읽는 분들은 제 첫 음악적 사랑이 Jimi Hendrix였다는 것을 아실 겁니다. 1970년대에 저는 도서관과 음악 잡지가 Hendrix에 대해 말하는 모든 것을 읽었습니다. 그 당시 '리서치'란 도서관이나 상점 같은 곳에 가는 것이었고, 이는 시간과 돈을 투자해야 하는 일이었기 때문에 발견의 기쁨이 더욱 컸습니다. 적어도 저에게는요. 어쨌든, Hendrix에 대해 알게 된 한 가지는 그가 블루스, 특히 전통 블루스를 사랑했다는 것이었습니다. 그래서 저는 지역 레코드 가게로 가서 1972년에 Vanguard에서 발매된 The Great Blues Men이라는 컴필레이션 음반을 찾았고, 이를 통해 이 고전적인 세계 음악에 처음으로 입문하게 되었습니다.
Something else regular reader’s know about me and my listening proclivities is I find that digital has a hard time making this kind of music sound right. It’s as if some of the humanness, and this music is all about humanness, has been stripped away. Even the best digital replay I’ve heard tends to scrub away some of its soul. With the HSD 006 reading these clean grooves, I found a sealed copy of The Great Blues Men for a song, Mississippi John Hurt, Fred McDowell, the Reverend Gary Davis, and Skip James leapt with life force into the Barn, as if lit up from within like some kind of wonderful childhood magic lantern throwing images around the room that become more real than real. All consuming.
I actually do not remember, and I didn’t write down [footnote 1], the first record I played with the EMT but what I do recall is how quickly I ran to play this record—The Great Blues Men that opened a door to further explore Mississippi John Hurt, Fred McDowell, the Reverend Gary Davis, and Skip James and more for years to come—because I could not wait to hear it lit up with so much life force, bringing me back to my first encounter some 50 years ago with this simple, soulful music.
In my Great Big Book of HiFi Reviewing Wonders, this trait—the ability to make listening to familiar music more than exciting—ranks among my highest compliments. Bravo.
정기적으로 제 글을 읽는 분들은 또 한 가지, 제가 음악을 감상하는 취향에 대해 알고 계실 겁니다. 저는 디지털 방식이 이런 음악을 제대로 들려주는 데 어려움을 겪는다고 느낍니다. 마치 이 음악의 본질인 인간미가 일부 제거된 것처럼 느껴지죠. 제가 들어본 최고의 디지털 재생조차도 그 영혼의 일부를 지워버리는 경향이 있습니다. 하지만 HSD 006이 이 깨끗한 홈을 읽어내자, 저는 The Great Blues Men의 밀봉된 음반을 손쉽게 구할 수 있었고, Mississippi John Hurt, Fred McDowell, Reverend Gary Davis, 그리고 Skip James의 음악이 Barn에 생명력을 가득 담아 퍼져 나갔습니다. 이 음악은 마치 어린 시절의 멋진 매직 랜턴처럼 방 안에 이미지를 던져, 현실보다 더 현실적인 모습을 만들어냈습니다. 모든 것을 몰입하게 만들었습니다.
사실 저는 EMT로 처음 재생한 음반이 무엇이었는지 기억나지 않지만[각주 1], 분명히 기억하는 것은 이 음반—Mississippi John Hurt, Fred McDowell, Reverend Gary Davis, 그리고 Skip James를 더 깊이 탐구할 수 있게 해준 The Great Blues Men을—빨리 틀고 싶었다는 것입니다. 이 단순하고 영혼 넘치는 음악을 약 50년 전 처음 만났던 그 순간으로 다시 돌아가고 싶었기 때문입니다.
제 '하이파이 리뷰의 경이로운 대서사시'에서, 이 음악을 통해 친숙한 음악 감상이 그 이상으로 흥미로워질 수 있게 만드는 능력은 제가 줄 수 있는 최고의 칭찬 중 하나입니다. 브라보!
Bill Dixon ran the Black Music Division at Bennington College from 1974 to 1984, the latter years coincided with my time there as a fine art major. I had the great pleasure and good fortune to see Dixon perform on campus a number of times in a number of small settings but the most memorable was a performance by the group responsible for this record, Thoughts released on Soul Note in 1985, that included Dixon on trumpet, flugelhorn, and piano, John Buckingham on tuba, Marco Eneidi on alto saxophone, Peter Kowald, William Parker, and Mario Pavone on bass, and Lawrence Cook on drums. If memory serves, where was that pencil, William Parker was not part of the performance I saw at Bennington but be that as it may I can still feel the energy this group of musicians produced that grabbed hold of the small audience from the first few notes and kept a tight hold on every breath until the last. Time moved according to Dixon & Co. for what felt like a beautiful eternity.
Thoughts is a beautiful record, a kinder gentler Dixon record, and it holds a special place in my heart and mind. Dixon was a master at his instrument, coaxing an entire vocabulary of un-trumpet-like sounds from his trumpet as if he was able to bend that brass to his will. This is another record I know all too well and the EMT with the help from the rest of the system brought Thoughts to sparkling life in Barn, bringing me back to that hot 1980’s night at Bennington College where I slipped outside time.
That’s one of the wonders of collecting things like records and books as they act as bookmarks in time and place, little memory holders that remind us of the when, where, and who, the stories that surround the music that fills our lives. Algorithms are nice and all, but lived experience is even nicer.
Bill Dixon은 1974년부터 1984년까지 Bennington College에서 Black Music Division을 운영했습니다. 후반기에는 제가 미술을 전공하던 시기와 겹쳤습니다. 그 시기에 Dixon이 캠퍼스에서 여러 번 소규모 공연을 한 것을 볼 기회를 가졌습니다. 그 중 가장 기억에 남는 것은 1985년에 Soul Note에서 발매된 Thoughts라는 음반에 참여한 그룹의 공연이었습니다. 이 공연에는 Dixon이 트럼펫, 플루겔혼, 피아노를 맡았고, John Buckingham이 튜바를, Marco Eneidi가 알토 색소폰을, Peter Kowald, William Parker, Mario Pavone가 베이스를, Lawrence Cook이 드럼을 맡았습니다. 기억이 맞다면, 그때 Bennington에서 본 공연에는 William Parker가 없었지만, 어쨌든 이 그룹이 만들어낸 에너지는 처음 몇 음부터 작은 관객을 사로잡았고 마지막 음까지 계속해서 숨을 붙잡고 있었습니다. Dixon과 그의 동료들에 의해 시간이 흐르는 방식이 마치 아름다운 영원의 느낌을 주었습니다.
Thoughts는 아름다운 음반으로, 더 부드럽고 친근한 Dixon의 음반입니다. 제 마음속과 머릿속에 특별한 자리를 차지하고 있습니다. Dixon은 그의 악기에서 전체적인 어휘를 유도해내는 마스터였으며, 마치 그 금속을 자신의 의지에 맞게 구부릴 수 있는 듯한 소리를 만들어냈습니다. 이 음반은 제가 너무나 잘 아는 음반 중 하나이며, EMT는 나머지 시스템의 도움으로 Barn에서 Thoughts를 빛나게 만들어 주었고, Bennington College에서의 그 더운 1980년대의 밤으로 다시 돌아가게 해주었습니다. 그곳에서 저는 시간의 흐름을 넘어서게 되었죠.
레코드와 책 같은 것들을 수집하는 것은 시간과 장소에 대한 책갈피 역할을 하며, 우리의 삶을 채우는 음악에 관한 이야기들을 상기시켜주는 작은 기억의 보관소입니다. 알고리즘도 좋지만, 직접 경험하는 것이 훨씬 더 좋습니다.
Also back in my Bennington days, I had a cheap paint-covered portable cassette deck in my painting studio and a handful of cassettes to play—a Hank Williams collection, Black Flag’s Damaged, and Sonny Rollins Freedom Suite. I feel as if I can ‘sing’ Sonny Rollin’s lines from Freedom Suite in their entirety and can easily slip back into its melodic repetitious wonderland in no time flat. I’m pretty sure that any kind of repetition repeated enough becomes meditation and I stretched that cassette to its physical limits.
Sonny Rollins (tenor saxophone), Oscar Pettiford (bass), and Max Roach (drums) offer a master class in songform/improv structure and the EMT got deep in its Zen-like groove with the voices of this simple ensemble singing out rich and true.
Bennington 시절, 제 회화 스튜디오에는 싸구려 페인트로 칠해진 휴대용 카세트 데크와 몇 장의 카세트가 있었습니다—Hank Williams 컬렉션, Black Flag의 Damaged, 그리고 Sonny Rollins의 Freedom Suite였습니다. 저는 Freedom Suite의 Sonny Rollins의 선율을 온전히 ‘노래할’ 수 있을 것 같은 기분이 들며, 그 멜로디가 반복되는 환상적인 세계로 순식간에 다시 빠져들 수 있습니다. 반복이 충분히 이루어지면 명상이 되는 것 같고, 저는 그 카세트를 물리적인 한계까지 늘려 사용했습니다.
Sonny Rollins(테너 색소폰), Oscar Pettiford(베이스), Max Roach(드럼)의 조합은 노래 형식과 즉흥 구조에 대한 마스터 클래스를 제공합니다. EMT는 이 간단한 앙상블의 목소리가 풍부하고 진정하게 노래하는 Zen-like 그루브에 깊이 빠져들었습니다.
Heiner Stadler released two volumes of Brains on Fire on his own Labor Records in 1973/74 and while I love both, Volume 2 contains the side-long “Love In The Middle of the Air”, a poem by Lenore Kandel performed by Dee Dee Bridgewater on vocals and Reggie Workman on bass that sounds like nothing you’ve heard unless you’ve heard this. I don’t think it’s possible to make this music today, there’s too much skepticism or perhaps not enough perceived need for its kind of freedom.
Heiner Stadler는 1973/74년에 자신의 Labor Records를 통해 Brains on Fire 두 권을 발매했습니다. 두 음반 모두 사랑하지만, Volume 2에는 “Love In The Middle of the Air”라는 사이드 롱 트랙이 포함되어 있습니다. 이 곡은 Lenore Kandel의 시를 Dee Dee Bridgewater의 보컬과 Reggie Workman의 베이스로 연주한 것으로, 듣지 않았다면 들어본 적 없는 소리입니다. 오늘날에는 이 음악을 만드는 것이 불가능하다고 생각합니다. 너무 많은 회의론이 있거나, 그 자유를 느낄 필요가 충분히 인식되지 않기 때문입니다.
In any event, Bridgewater and Workman string time along, stretching it every which way with words and bass forming a suite deconstructing love and desire, a perfect sonic bookend to the added bedroom scene in Godard’s Contempt where Brigitte Bardot’s body is loved in pieces by Michel Piccoli. Timing, flow, voice and bass, simple elements adding up to a perilous balancing act in song that the EMT conveys in perfect gymnastic time-bending form. Body, weight, timbre and time all reproduced with seamless grace.
어쨌든, Bridgewater와 Workman은 시간을 늘려가며 모든 방향으로 확장시킵니다. 그들의 단어와 베이스가 사랑과 욕망을 해체하는 모음을 형성하며, Godard의 Contempt에서 Brigitte Bardot의 몸이 Michel Piccoli에 의해 조각조각 사랑받는 장면에 완벽하게 맞춰진 소리의 책끝 역할을 합니다. 타이밍, 흐름, 목소리, 베이스, 이러한 단순한 요소들이 노래에서 위험한 균형 잡기 작업을 이루어내며, EMT는 완벽한 체조처럼 시간 왜곡을 전달합니다. 몸, 무게, 음색, 시간 모두 매끄럽고 우아하게 재현됩니다.
I spent many hours, many days, nights and weekends spinning records from my ever growing modest collection and I never once thought about changing a thing. That’s another important entry in my Great Big Book of HiFi Reviewing Wonders. And while I have a few other cartridges here, I’m not going to compare a single one to the EMT because not one sounds like the HSD 006 and its sound ignites my passion for music to a completely satisfying degree. It is enough cartridge for me. While I know there are better cartridges and cartridges that sound different from this EMT, I am not at all interested in going down that road. For now, at least.
What I can tell you is the EMT HSD 006 is made by a company with a rich, long, and storied hifi history, a company I am proud to own a small piece of in the form of the HSD 006 that is entirely capable of bringing music to life in all its powerful, fragile, beautiful wonder.
저는 제 끊임없이 늘어나는 소규모 음반 컬렉션을 몇 시간, 며칠, 밤, 주말 동안 돌리며 지냈고, 그 과정에서 어떤 것도 바꿔야 한다고 생각한 적이 없습니다. 이것은 제 '하이파이 리뷰의 경이로운 대서사시'에서 중요한 항목 중 하나입니다. 다른 몇 개의 카트리지가 있긴 하지만, EMT와 비교할 수 있는 카트리지는 없습니다. HSD 006의 소리는 제 음악에 대한 열정을 완전히 만족스러운 정도로 불붙게 합니다. 제게는 충분한 카트리지입니다. 물론 더 나은 카트리지나 EMT와 다른 소리를 내는 카트리지가 있다는 것을 알고 있지만, 그 길을 가고자 하는 마음은 전혀 없습니다. 적어도 현재로서는요.
제가 말씀드릴 수 있는 것은 EMT HSD 006이 풍부하고 긴 역사를 가진 하이파이 회사에서 제작되었다는 것입니다. 저는 이 HSD 006을 소유하게 되어 자랑스럽고, 이 카트리지는 음악을 강렬하고, 섬세하며, 아름다운 경이로움으로 생생하게 만들어낼 수 있는 완벽한 능력을 갖추고 있습니다.
1. One of my father-in-law’s favorite sayings is worth sharing, “A short pencil is better than a long memory.”
제 장인어른이 자주 하시는 말씀 중 하나는 공유할 가치가 있습니다. “짧은 연필이 긴 기억보다 낫다.”
EMT HSD 006 Phono Cartridge
Price: $1795
Company Website: EMT
US Distributor Website: MoFi Distribution
Specifications
Diamond: SFL
Cantilever: Aluminum
Transducer: MC Stereo
Magnet: AlNiCo, nickel-plated
Body: Aluminum, red anodized
Connection: 1/2″ – 4 pin
Vertical Tracking Angle: 23°
Weight: 12g
Tracking force: 2.4g
Output voltage: 1.05mV @ 5cm/s
Compliance: 12µm/mN
Frequency response: 20 – 25,000Hz
Impedance: 2 x 24Ω
Recommended load: 200 – 300Ω
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