DS Audio Grand Master Optical Phono Cartridge System | REVIEW
By Greg Weaver
August 25, 2024
DS Audio Grand Master: Let There Be Light
The hell, you say? An optical phono cartridge? Yes. That’s right; no magnets, no coils, no induction-generated signals for the DS Audio Grand Master Optical Phono Cartridge System. A mechanical transduction system that uses light to regenerate your LP’s audio signal, and as a consequence, is considerably less massive, or lighter, as well!
Before we get into the specifics of how this fascinating approach works, let’s review how more typical phono cartridges, both the moving magnet and moving coil variety, accomplish their goals. The core of a moving magnet cartridge is comprised of a cartridge body that houses a set of stationary wire coils, and a pair of minuscule, powerful permanent magnets attached to the top portion of a cantilever assembly. As the stylus affixed to the bottom end of that cantilever assembly traces the groove, the directed movement of the stylus/cantilever/damper system oscillates the position of those magnets in proximity to the stationary coils. That directed oscillation of the small magnets induces a current in the coils, generating the minute electrical signal that your phono preamplifier uses to reconstruct the audio signal stamped into the LP’s groove.
"뭐라고요? 광학 포노 카트리지라고요? 네, 맞습니다. DS Audio Grand Master Optical Phono Cartridge System은 자석도 없고, 코일도 없고, 유도 신호도 없습니다. 빛을 이용해 LP의 오디오 신호를 재생하는 기계적 변환 시스템으로, 그 결과 훨씬 가벼운 시스템이 되었습니다.
이 흥미로운 방식이 어떻게 작동하는지 자세히 알아보기 전에, 더 일반적인 포노 카트리지, 즉 무빙 마그넷(Moving Magnet)과 무빙 코일(Moving Coil) 카트리지가 어떻게 작동하는지 살펴보겠습니다. 무빙 마그넷 카트리지의 핵심은 카트리지 본체에 고정된 와이어 코일 세트와, 캔틸레버 어셈블리의 상단 부분에 부착된 작은 강력한 영구 자석 한 쌍으로 구성됩니다. 캔틸레버 어셈블리의 하단에 부착된 스타일러스가 LP의 홈을 따라 움직이면서, 스타일러스/캔틸레버/댐퍼 시스템의 지시된 움직임이 고정된 코일에 대한 자석의 위치를 진동시킵니다. 이러한 작은 자석의 진동은 코일에 전류를 유도하여, 포노 프리앰프가 LP의 홈에 새겨진 오디오 신호를 재구성하는 데 사용하는 미세한 전기 신호를 생성합니다."
Words and Photos by Greg Weaver
The core of a moving coil cartridge uses a polar reversal of the two magnetic components of the moving magnet variety. In this instance, the cartridge body houses a set of stationary magnets, with a pair of wire coils wound around permeable core formers attached to the top portion of a cantilever assembly. As the stylus affixed to the bottom end of that cantilever assembly traces the groove, the directed movement of the stylus/cantilever/damper system oscillates the position of those coils through the flux fields of the stationary magnets, inducing a current in the coils, generating the minute electrical signal that your phono preamplifier uses to reconstruct the audio signal stamped into the LP’s groove.
무빙 코일 카트리지의 핵심은 무빙 마그넷 방식의 두 자석 성분의 극성을 반전시킨 것입니다. 이 경우, 카트리지 본체에는 고정된 자석 세트가 있으며, 캔틸레버 어셈블리의 상단 부분에 부착된 투과성 코어 전도체 주위에 감겨진 와이어 코일 한 쌍이 있습니다. 캔틸레버 어셈블리의 하단에 부착된 스타일러스가 LP의 홈을 따라 움직이면서, 스타일러스/캔틸레버/댐퍼 시스템의 지시된 움직임이 고정된 자석의 자력장(磁力場)을 통해 코일의 위치를 진동시켜, 코일에 전류를 유도합니다. 이로 인해 포노 프리앰프가 LP의 홈에 새겨진 오디오 신호를 재구성하는 데 사용하는 미세한 전기 신호가 생성됩니다.
With this new optical approach, there are two assemblies of “screens,” each with carefully cut coincident slits. One screen is attached to the cantilever and is free to move as the stylus traces the LP grove, while the second is fixed to the cartridge body and is immediately in front of a pair of photosensitive receptors. In essence, optical cartridges reconstruct the music signal by registering and interpreting “shadow” changes – differences in brightness – as the amount of light reaching the photosensitive detectors varies. As the first screen oscillates at the cantilever’s direction, the amount of light that is able to pass through the second coincident slit in the stationary screen and reach the photosensor varies. It is this directed variation in the brightness of light falling on the sensor that creates the varying voltage used to generate the audio signal.
이 새로운 광학 방식에서는 "스크린"이라고 불리는 두 개의 어셈블리가 사용되며, 각각 정교하게 절단된 일치하는 틈새가 있습니다. 첫 번째 스크린은 캔틸레버에 부착되어 있으며, 스타일러스가 LP의 홈을 따라 움직일 때 자유롭게 움직일 수 있습니다. 두 번째 스크린은 카트리지 본체에 고정되어 있으며, 두 개의 광감지 수신기 앞에 위치해 있습니다. 본질적으로, 광학 카트리지는 빛의 밝기 변화를 감지하고 해석하여 음악 신호를 재구성합니다. 캔틸레버의 움직임에 따라 첫 번째 스크린이 진동하면, 고정된 스크린의 일치하는 두 번째 틈새를 통해 광감지기에 도달하는 빛의 양이 달라집니다. 센서에 도달하는 빛의 밝기 변화가 오디오 신호를 생성하는 데 사용되는 전압 변화를 만들어냅니다.
Over Eight Decades of Refinement
The idea of the optical phono cartridge is not exactly new. It was first conceptualized over eighty years ago when Philco introduced the “Beam of Light” record player in the 1940s. Not only did it use a mirrored surface and an incandescent light bulb to vary the amount of light reaching a photocell as the stylus moved, but it also implemented a much lighter sapphire stylus as well. Toshiba revisited this scheme in the 1970s with its 15-gram C-100P optical cartridge, which also used a small filament incandescent lamp as its light source. But it took DS Audio’s founder, Tetsuaki (Tet-s’walki) Aoyagi (Ow-yawgi), or “Aki” for short, to steer this technology to its current remarkable state, delivering such incomparable results.
광학 포노 카트리지의 개념은 완전히 새로운 것은 아닙니다. 이 개념은 1940년대 필코(Philco)가 "Beam of Light" 레코드 플레이어를 소개하면서 80여 년 전에 처음 구상되었습니다. 이 장치는 스타일러스의 움직임에 따라 광전지에 도달하는 빛의 양을 조절하기 위해 거울 표면과 백열등을 사용했을 뿐만 아니라, 훨씬 가벼운 사파이어 스타일러스도 사용했습니다. 1970년대에 도시바(Toshiba)는 15g의 C-100P 광식 카트리지로 이 방식을 다시 시도했으며, 이 역시 작은 필라멘트 백열등을 광원으로 사용했습니다. 그러나 이 기술을 현재의 놀라운 상태로 이끌어낸 것은 DS Audio의 창립자 아오야기 테츠아키(약칭 아키)입니다. 그의 노력 덕분에 이 기술이 비교할 수 없는 결과를 제공하게 되었습니다.
There is now an entire stable of third-generation DS Audio Optical cartridges, ranging from the new entry-level E3 system at $2,750, to the flagship Grand Master EX at $22,500. The DS Audio Grand Master optical cartridge system under review here ($15,000), one tier down from the Grand Master EX, has been optimized by implementing independent LED and photo-detector arrays for each left and right channel. As a result, the cartridge’s output voltage has seen a significant increase from about 40mV to over 70mV, offering a greatly improved S/N ratio when compared to its lesser stable mates, resulting in an even lower noise floor and enhanced musical clarity.
The implementation of the independent left and right channel LEDs also allows for more precise positioning of the optical system and necessitates the use of a new shading plate. The original design, fabricated from aluminum, was too massive, so a new version, made of 99.9% pure beryllium, allows for a significant reduction in both size and mass.
The DS Audio Grand Master cartridge also features the use of an Orbray-sourced diamond cantilever fitted with a microridge stylus, providing the advantages of an all-diamond assembly rather than using one with disparate materials, like aluminum or boron. This more highly integrated assembly is mounted in an updated cartridge body, specifically designed for enhanced rigidity. It also uses new internal wiring, some 1.6 times thicker than that used in the second-generation cartridges, providing a further reduction in internal impedance.
이제 DS Audio의 3세대 광학 카트리지 제품군이 완전히 갖추어졌으며, $2,750의 새로운 입문용 E3 시스템부터 $22,500의 플래그십 모델인 Grand Master EX까지 다양합니다. 여기서 리뷰하는 DS Audio Grand Master 광학 카트리지 시스템($15,000)은 Grand Master EX보다 한 단계 낮은 모델로, 좌우 채널 각각에 독립적인 LED 및 포토 디텍터 배열을 구현하여 최적화되었습니다. 그 결과, 카트리지의 출력 전압이 약 40mV에서 70mV 이상으로 크게 증가하여, 낮은 등급의 제품들과 비교했을 때 신호 대 잡음비(S/N 비율)가 크게 개선되었으며, 더욱 낮은 노이즈 플로어와 향상된 음악적 선명도를 제공합니다.
독립적인 좌우 채널 LED의 구현은 광학 시스템의 더욱 정밀한 위치 조정을 가능하게 하며, 새로운 쉐이딩 플레이트의 사용을 요구합니다. 기존 디자인은 알루미늄으로 제작되었으나, 너무 무거웠기 때문에 99.9% 순수 베릴륨으로 만든 새로운 버전은 크기와 무게를 크게 줄일 수 있게 해줍니다.
DS Audio Grand Master 카트리지는 Orbray에서 공급받은 다이아몬드 캔틸레버와 마이크로리지 스타일러스를 사용하여, 알루미늄이나 보론과 같은 다른 재료 대신 올 다이아몬드 조립체의 장점을 제공합니다. 이 더 통합된 조립체는 향상된 강성을 위해 특별히 설계된 새로운 카트리지 본체에 장착되었습니다. 또한 내부 임피던스를 더욱 줄이기 위해 2세대 카트리지에서 사용된 것보다 약 1.6배 두꺼운 새로운 내부 배선을 사용합니다.
Now, if you’re wondering how those varying “shadows” are used to generate the voltage needed to turn the signal into music, you will likely not be surprised to learn that the typical RIAA phono preamplifier is of no use in this instance. Instead, DS Audio makes a matching power supply and equalizer module to go with their cartridges, and the DS Audio Grand Master is no exception. The power unit is in its own chassis, weighing some sixty-six pounds. The equalizer, in its separate chassis, weighs some forty-eight pounds, and both chassis are just shy of eighteen inches wide, just under six inches tall, and just over nineteen inches deep, and the pair retail for $45,000. Yes, I get it…they are large and massive. But I’m here to assure you, the extra space and weight are well worth what you get in return.
They are said to employ 2.34 million µF and 2.97 million µF of electrolytic capacitance by the equalizer and power supply units respectively, which is said to deliver significant improvement in the development of the deepest, most defined, low-frequency response.
The Grand Master equalizer uses special film capacitors, custom-built to DS Audio’s specifications, and non-inductive wirewound resistors. Add to that, three separate transformers are used, one each for the left and right channels, with the third handling the power supply to the optical cartridge, and each has a capacity one-and-a-half times greater than that offered for the DS Master 1 system.
The DS Audio Grand Master equalizer offers a set of single-ended (RCA) inputs, and three sets each, single-ended (RCA) and balanced (XLR) outputs, providing for a total of 6 optional low-frequency cut-off points, three at 30 Hz and three at 50 Hz, each of them differing only in its applied cut off frequency and slope. The two chassis are connected by three massive umbilicals, two with seven-pin Amphenol-type, circular, threaded connections for each left and right DC input to the equalize and one similar five-pin connection to power the cartridge body.
이제 다양한 "그림자"들이 신호를 음악으로 변환하는 데 필요한 전압을 생성하는 방식에 대해 궁금하다면, 일반적인 RIAA 포노 프리앰프는 이 경우에 전혀 도움이 되지 않는다는 사실에 놀라지 않을 것입니다. 대신, DS Audio는 그들의 카트리지와 함께 사용할 수 있는 맞춤형 전원 공급 장치와 이퀄라이저 모듈을 제작하며, DS Audio Grand Master도 예외는 아닙니다. 전원 유닛은 자체 섀시에 담겨 있으며, 무게는 약 66파운드입니다. 이퀄라이저는 별도의 섀시에 담겨 있으며, 무게는 약 48파운드입니다. 두 섀시 모두 너비가 18인치에 조금 못 미치고, 높이는 약 6인치, 깊이는 약 19인치입니다. 두 개의 섀시 가격은 총 $45,000입니다. 맞습니다, 크고 무겁습니다. 하지만 이 추가적인 공간과 무게가 그만한 가치가 있다는 것을 확신할 수 있습니다.
이들은 각각 2.34백만 µF와 2.97백만 µF의 전해 커패시턴스를 사용한다고 하며, 이는 가장 깊고 정의된 저주파 응답을 개발하는 데 상당한 개선을 가져온다고 합니다.
Grand Master 이퀄라이저는 DS Audio의 사양에 맞게 맞춤 제작된 특수 필름 커패시터와 비유도성 와이어 권선 저항기를 사용합니다. 또한, 좌우 채널 각각에 하나씩 세 개의 별도 트랜스포머를 사용하며, 세 번째 트랜스포머는 광학 카트리지에 전원을 공급합니다. 각 트랜스포머의 용량은 DS Master 1 시스템보다 1.5배 더 큽니다.
DS Audio Grand Master 이퀄라이저는 싱글 엔드(RCA) 입력 단자 한 세트와 싱글 엔드(RCA) 및 밸런스(XLR) 출력 단자 각각 세 세트를 제공하며, 총 6개의 선택적 저주파 차단 지점을 제공합니다. 각각 30Hz에서 세 개, 50Hz에서 세 개로, 차단 주파수와 기울기만 다릅니다. 두 섀시는 세 개의 거대한 연결 케이블로 연결되며, 두 개는 좌우 DC 입력을 이퀄라이저에 연결하기 위한 7핀 Amphenol 타입 원형 나사형 연결이며, 하나는 카트리지 본체에 전원을 공급하기 위한 5핀 연결입니다.
Two different lengths are provided, one set roughly twenty inches long and a second roughly thirty-five inches long, to accommodate connectivity on your rack or stand. I used the shorter set, as I had the two chassis sitting one above the other on my equipment rack. Repeated warnings are provided in the instructions to not disconnect these cables for at least five minutes after powering the system down. Given the enormous capacitance they employ, you must allow the supply circuit time to safely discharge.
두 가지 길이의 케이블이 제공되며, 하나는 대략 20인치 길이, 다른 하나는 대략 35인치 길이로, 장비 랙이나 스탠드에서의 연결에 맞추어 사용할 수 있습니다. 저는 두 개의 섀시를 장비 랙 위에 하나씩 놓고 사용했기 때문에 짧은 길이의 케이블 세트를 사용했습니다. 시스템 전원을 끈 후에는 최소 5분간 이 케이블들을 분리하지 말라는 경고가 지침서에 반복적으로 나와 있습니다. 이는 커다란 전해 커패시턴스를 사용하기 때문에, 공급 회로가 안전하게 방전될 시간을 주어야 하기 때문입니다.
DS Audio Grand Master: The Sound of Light
I spoke with Garth Leerer of Musical Surroundings, the US importer for the DS Audio Products, to initiate the review of the Grand Master Optical Phono Cartridge system. While I had expected to be impressed, I must admit that I was not prepared for what a revelatory experience the installation of the DS Audio Grand Master would bring.
After installing and aligning the Grand Master system and cartridge, within moments after the first needle drop, I was frankly stunned by the immediately apparent increases in overall transparency, bass speed, and precision of both soundstaging cues and imaging specificity, in terms of location, size, and solidity.
Musical Surroundings의 Garth Leerer와 DS Audio 제품의 미국 수입을 담당하는 그와 이야기를 나누어 Grand Master Optical Phono Cartridge 시스템 리뷰를 시작했습니다. 인상적일 것이라고 예상했지만, DS Audio Grand Master의 설치가 가져올 경이로운 경험에 준비가 되어 있지 않았다는 것을 인정해야 합니다.
Grand Master 시스템과 카트리지를 설치하고 정렬한 후, 첫 번째 바늘이 떨어진 순간부터 전체 투명도, 베이스의 속도, 그리고 사운드스테이징 신호와 이미징의 정확성(위치, 크기, 고정성)이 즉각적으로 향상된 것을 보고 솔직히 놀랐습니다.
My reference cartridge is the remarkable Etsuro Gold, a superbly crafted, exquisitely executed transducer that also uses a full diamond cantilever assembly and a specially polished Microline diamond stylus. Among the reasons I had settled on it as my reference were its astonishing abilities to present the most pitch-defined, fastest bass I had ever experienced, and its superb ability to unravel complex passages and present individual voices or instruments – especially those recorded en masse – with a specificity and sense of body that was unmatched by any other cartridge in my experience.
But this! It simply sent chills down my spine, creating an immediate sense of horripilation that took minutes to wear off! The first thing to hit home was its absurdly quiet presentation, revealing a vanishingly low noise floor, one as close to pure silence as I’ve yet encountered. This system presents with a starkly quiet presence, allowing sounds to emerge from a much darker background than that generated from any electromagnetic induction-based phono cartridge system in my experience.
저의 기준 카트리지는 Etsuro Gold로, 뛰어난 제작과 정교한 실행을 자랑하는 트랜스듀서입니다. 이 카트리지 또한 전체 다이아몬드 캔틸레버 조립체와 특별히 연마된 마이크로라인 다이아몬드 스타일러스를 사용합니다. 제가 이 카트리지를 기준으로 삼은 이유 중 하나는 제가 경험한 가장 정의감 있는 빠른 베이스와 복잡한 구절을 풀어내는 탁월한 능력, 그리고 특히 대규모로 녹음된 개별 목소리나 악기를 다른 어떤 카트리지보다도 명확하고 실체감 있게 표현하는 능력이었습니다.
하지만 이 카트리지는! 제 등골에 소름이 돋을 정도로 즉각적인 공포감을 불러일으켰습니다. 그 공포감은 몇 분 동안 가시지 않았습니다. 첫 번째로 느낀 것은 그 비현실적으로 조용한 표현으로, 매우 낮은 노이즈 플로어를 드러내며, 제가 지금까지 경험한 것 중 가장 가까운 순수한 침묵에 가깝습니다. 이 시스템은 극도로 조용한 존재감을 제공하여 소리들이 제가 경험한 어떤 전자기 유도 기반 포노 카트리지 시스템보다 훨씬 어두운 배경에서 나타나게 합니다.
Building on that supremely black, virtually inaudible backdrop, this system’s ability to recreate microdynamic detail and nuance was breathtaking. I was simply transfixed with how fluently it was able to reconstruct delicate treble detail, rendering it with such engaging finesse as well as spatial and textural authority. As an example, listen to the subtle flavorings of the fixed, delicate, and precisely revealed location of the faintly struck triangle buried deeply stage right/house left in the Steely Dan track “Aja” from their sophisticated, jazz-rock masterpiece release of the same name [Analogue Productions, UHQR 0014-45].
And talk about the ability to dig deep down into information encroaching on the level of a recording’s noise floor! Revisiting “Fade to Black,” from Dire Strait’s sixth and final studio release, 1991’s On Every Street [Mobile Fidelity Sound Lab MFSL2-510], Mark Knopfler’s subtle, guttural, beneath-his-breath growl at some twenty-seven odd seconds into the opening, a phonation that typically eludes discernment, or certainly, this level of delineation and articulation, has never been more expressly or distinctly exposed. Listening to complex classical passages like the veritable cacophony of orchestration during the opening of Prokofiev’s Scythian Suite [Classic Records, SR90006], is a revelation, as the individuality of instrumentation is so cleanly portrayed, with acoustic and staging cues reconstructed with near-perfect focus.
그 극도로 검은, 사실상 들리지 않는 배경 위에서, 이 시스템의 미세한 동적 세부 사항과 뉘앙스를 재현하는 능력은 숨이 막힐 정도였습니다. 섬세한 고음 세부 사항을 얼마나 유연하게 재구성하는지, 그리고 그것을 얼마나 매력적이고 공간적이며 질감 있는 권위로 표현하는지에 완전히 매료되었습니다. 예를 들어, Steely Dan의 “Aja” 트랙에서 스테이지 오른쪽/하우스 왼쪽 깊숙이 숨겨진 미세하게 타격된 삼각형의 섬세한 위치와 정확하게 드러나는 맛을 들어보세요. 이 트랙은 그들의 정교한 재즈-록 명작 앨범과 동명의 [Analogue Productions, UHQR 0014-45]에서 발췌한 것입니다.
그리고 기록의 노이즈 플로어 수준에 근접한 정보를 깊이 파고드는 능력에 대해 이야기해보겠습니다! Dire Straits의 여섯 번째이자 마지막 스튜디오 앨범인 1991년의 On Every Street [Mobile Fidelity Sound Lab MFSL2-510]의 “Fade to Black”을 다시 들어보면, 마크 노플러가 오프닝의 약 27초 지점에서 내뱉는 미세하고 저음의 낮은 속삭임이, 보통은 판별하기 어려운 음성으로, 또는 확실히 이 정도의 구별과 명료성을 가지는 수준에서, 그 어느 때보다도 명확하고 뚜렷하게 드러납니다. 복잡한 클래식 구절을 듣는 것, 예를 들어 Prokofiev의 Scythian Suite [Classic Records, SR90006]의 오프닝에서 보이는 실제 오케스트레이션의 혼잡함을 들으면, 악기의 개별성이 매우 깨끗하게 표현되며, 음향과 스테이징 신호가 거의 완벽한 초점으로 재구성되는 것이 놀랍습니다.
The DS Audio Grand Master system’s combination of tonal purity, textural competency, and broadband clarity imbue it with the ability to distinctly portray the differences between the direct, precise, almost bell-like tonal characteristics of a Stradivari-constructed violin versus the darker, deeper, richness of tone one hears from an instrument crafted by House Guarneri. These attributes aren’t just apparent with well-recorded classical pressings, they allow for a clearer sonic “view” into the playback of every genre of music I played, from the Prog Metal works of Tool, Dream Theater, or Queensrÿche, through the scope of female singer/songwriters like Tori Amos, Beth Hart, or Rickie Lee Jones, from guitar maven’s like Robben Ford, Joe Satriani, or Jeff Beck, to the likes of blues legends Muddy Waters, B.B. King, or Stevie Ray Vaughn. This system shows no favor or preference for any type of material I fed it.
This remarkable system’s consistently elevated performance, with its supremely synergistic combination of extension – at both extremes, its unparalleled speed, microdynamic expressiveness, and significantly refined broadband resolution, allow it to recreate the sounds carved into our LPs with a greater degree of musical fidelity, with an ability to create a more holistic and complete sonic envelope, one that simply outperforms every other cartridge/phonostage combination in my experience. The synergy of all the DS Audio Grand Master system’s individual gifts endow it with the ability to expose the fastest, most pitch-defined bass, especially as you descend into the subsonic regions, the most inclusive articulation and definition of musical detail, and the most remarkably open and transparent view into recordings I’ve ever experienced.
The result is musical recreation with an overwhelmingly closer approximation to “live,” one well beyond that offered by any other system in my experience. Quite simply, it establishes a new benchmark for the recovery and reconstruction of the music captured in your LP’s groove in my experience, and by some considerable margin.
DS Audio Grand Master 시스템의 음조 순수성, 질감 표현 능력, 그리고 광대역 선명도의 조합은 Stradivari가 제작한 바이올린의 직접적이고 정밀하며 거의 종소리와 같은 음색과 House Guarneri에서 제작한 악기의 어두운, 깊이 있는 음색의 차이를 명확하게 표현할 수 있는 능력을 부여합니다. 이러한 특성은 잘 녹음된 클래식 음반에서만 나타나는 것이 아니라, 제가 재생한 모든 음악 장르에서 더욱 명확한 소리의 “보기”를 가능하게 합니다. 여기에는 Tool, Dream Theater, Queensrÿche와 같은 프로그레시브 메탈 작품부터 Tori Amos, Beth Hart, Rickie Lee Jones와 같은 여성 싱어송라이터의 음반, Robben Ford, Joe Satriani, Jeff Beck과 같은 기타 마스터들, 그리고 Muddy Waters, B.B. King, Stevie Ray Vaughan과 같은 블루스 전설까지 모두 포함됩니다. 이 시스템은 제가 제공한 어떤 자료에도 특별한 편애나 선호를 보이지 않습니다.
이 놀라운 시스템은 일관되게 높은 성능을 유지하며, 극단적인 확장성, 비견할 수 없는 속도, 미세 동적 표현력, 그리고 현저히 정제된 광대역 해상도의 조화를 통해, LP에 새겨진 소리들을 더 높은 음악적 충실도로 재현할 수 있습니다. 이는 보다 완벽하고 포괄적인 소리의 겉껍질을 생성하며, 제가 경험한 다른 어떤 카트리지/포노스테이지 조합보다 월등하게 뛰어납니다. DS Audio Grand Master 시스템의 모든 개별 특성의 시너지는 가장 빠르고 음정이 정의된 베이스를 드러내며, 특히 저주파 영역으로 내려갈수록, 음악적 세부 사항의 가장 포괄적인 표현과 정의를 제공하고, 제가 경험한 가장 개방적이고 투명한 녹음의 시각을 제시합니다.
결과적으로, 이 시스템은 “라이브”와의 거리감을 현저히 좁히는 음악 재현을 제공하며, 제가 경험한 다른 어떤 시스템보다도 훨씬 뛰어난 성능을 보여줍니다. 간단히 말해, LP의 홈에 담긴 음악을 회복하고 재구성하는 데 새로운 기준을 설정하며, 그 차이는 상당히 큽니다.
Shedding Some Light…
Why is this novel approach capable of delivering such exceptional performance? My first thoughts go to the obvious; the inherent deftness of this system, given its dramatically lowered moving mass. This entire assembly weighs just 7.7 grams, and with lower moving mass comes a significant reduction of inertial-based complications as well, allowing for fleeter starting and stopping, less opposition to vectorial change, as well as a diminished latency for energy storage and release after any drive signal has been removed. Then too, the magnets and coils traditional cartridges use generate magnetic resistance to the movement of the stylus, faintly impeding tracking, hindering and deterring sudden changes in motion, contributing to the blurring of fine detail, and reducing overall resolution. Because this optical system uses no magnetics, there are no fields of resistance to impede or oppose the stylus’ ability to move and react.
One final factor to consider here is that, again, sans the magnetic assembly required by the typical cartridge assembly, the optical approach completely sidesteps the common, often overlooked interaction of eddy currents. A metal sheet moving through any magnetic field induces circular electric currents proportional to the rate of change of flux, which in this specific case, is the velocity of the rotating turntable platter. As there are no magnets in the DS Audio Grand Master cartridge, this effect is alleviated, again, permitting the assembly freer movement and faster response capability. I’ve maintained that this is an overlooked added sonic advantage inherent with turntables using non-ferrous materials such as glass or acrylic for their platters.
이러한 혁신적인 접근 방식이 탁월한 성능을 제공할 수 있는 이유는 무엇일까요? 제 첫 번째 생각은 분명합니다. 시스템의 본질적인 민첩성, 특히 이동 질량의 극적인 감소 때문입니다. 이 전체 조립체의 무게는 단 7.7그램에 불과하며, 이동 질량이 낮아지면서 관성 기반의 문제도 크게 줄어듭니다. 이는 시작과 정지가 더 빠르고, 벡터 변화에 대한 저항이 적으며, 드라이브 신호가 제거된 후 에너지 저장 및 방출의 지연이 줄어듭니다. 또한, 전통적인 카트리지에서 사용되는 자석과 코일은 스타일러스의 이동에 대한 자력 저항을 생성하여 추적을 미세하게 방해하고, 갑작스러운 모션 변화에 저항하며, 세부 사항의 흐림을 초래하고 전반적인 해상도를 감소시킵니다. 이 광학 시스템은 자석을 사용하지 않기 때문에, 스타일러스의 이동과 반응 능력을 방해하는 자력 저항이 전혀 없습니다.
마지막으로 고려할 요소는, 일반적인 카트리지 조립체에 필요한 자석 조립체 없이, 광학 접근 방식이 에디 전류의 상호 작용을 완전히 피한다는 점입니다. 금속 시트가 자력장 내에서 이동하면, 자속 변화율에 비례하는 원형 전류가 유도됩니다. 이 경우, 이는 회전 턴테이블 플래터의 속도와 관련이 있습니다. DS Audio Grand Master 카트리지에는 자석이 없기 때문에, 이 효과가 완화되어 조립체의 자유로운 이동과 빠른 반응 능력이 가능해집니다. 저는 비자성 재료(예: 유리 또는 아크릴)를 사용한 턴테이블이 이러한 추가적인 소리의 장점을 제공한다고 주장해 왔습니다.
DS Audio Grand Master: An Unsurpassed Statement
The sound delivered by the DS Audio Grand Master system brings with it a true revelation. This transduction system delivers the most resolute, transparent, precise, and engaging LP playback experience ever delivered by any phono cartridge system, at any price, in my five-plus decades of enjoying records.
From the deep tranquility imparted by its suppressed noise floor, through its starkly candid and genuine revelation of tone, timbre, and texture, through its dizzyingly fast transient capabilities, to its remarkably subtle and persuasive presentation of resolution and transparency, the DS Audio Grand Master cartridge, energizer, and equalizer have forever reset my expectations and established a new and remarkable level of reality from LP playback. Now that I’m retired, I must balance and weigh my purchases very carefully. But I assure you, as soon as the realities of my finances allow, either the DS Audio Grand Master or Grand Master EX system will assume residency in my reference system.
DS Audio Grand Master 시스템이 제공하는 사운드는 진정한 계시를 가져옵니다. 이 트랜스듀서 시스템은 제 50년 이상의 음반 감상 경험 중, 어떤 가격대의 포노 카트리지 시스템과도 비교할 수 없는 가장 확고하고 투명하며 정밀하고 매력적인 LP 재생 경험을 제공합니다.
그 깊이 있는 고요함은 억제된 노이즈 플로어로부터 시작해, 음색과 질감의 극도로 솔직하고 진정한 드러남을 통해, 어지러울 정도로 빠른 트랜지언트 능력과 그 놀랍도록 미세하고 설득력 있는 해상도와 투명성의 표현까지, DS Audio Grand Master 카트리지, 에너자이저, 이퀄라이저는 제 기대치를 영원히 새롭게 하였으며 LP 재생에 대한 새로운 놀라운 현실 수준을 세우게 되었습니다. 이제 저는 은퇴 후 구매를 매우 신중하게 고려해야 하지만, 재정 상황이 허락하는 대로, DS Audio Grand Master 또는 Grand Master EX 시스템 중 하나가 제 기준 시스템에 자리 잡을 것입니다.
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