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Audio

MUSICAL FIDELITY MX-VYNL PHONO STAGE

by onekey 2024. 4. 30.

MUSICAL FIDELITY MX-VYNL PHONO STAGE

ISAAC ADAMSAPRIL 29, 2024

출처 : hometheaterhifi 닷 컴

 

The UK has always had an affinity for consuming and producing outstanding HiFi products, and London-based Musical Fidelity has been a part of that lively scene since Antony Michaelson founded it in 1982.

영국은 항상 뛰어난 하이파이 제품을 소비하고 생산하는 데 관심이 많았으며, 런던에 본사를 둔 뮤지컬 피델리티는 1982년 앤서니 마이클슨이 설립한 이래로 그 활기찬 현장의 일부가 되어 왔습니다.

 

 

Musical Fidelity is rooted in the business of creating “budget audiophile” offerings that perform well while not breaking the bank. Over the years, Musical Fidelity has gone up-market to produce some very high-end products like the Titan amplifier and Nu-Vista line of components, but it returns to its high-value HiFi roots with the Musical Fidelity MX-VYNL Phono Stage. The MX-VYNL promises to provide more features and better performance at a lower cost than its Musical Fidelity M1-ViNL predecessor so let’s take a closer look and see if it succeeds in that goal.

뮤지컬 피델리티는 큰 비용을 들이지 않으면서도 뛰어난 성능을 발휘하는 '예산 오디오 애호가용' 제품을 만드는 사업에 뿌리를 두고 있습니다. 지난 몇 년 동안 Musical Fidelity는 Titan 앰프 및 Nu-Vista 컴포넌트 라인과 같은 매우 고급스러운 제품을 생산하기 위해 고급 시장으로 진출했지만, Musical Fidelity MX-VYNL 포노 스테이지로 다시 고가 하이파이의 뿌리로 돌아갔습니다. MX-VYNL은 이전 모델인 Musical Fidelity M1-ViNL보다 저렴한 가격에 더 많은 기능과 더 나은 성능을 제공한다고 약속하고 있으므로 자세히 살펴보고 그 목표에 성공했는지 확인해 보겠습니다.

The MX-VYNL offers a wide range of settings for moving magnet and moving-coil cartridges with unbalanced and balanced I/O in a compact, well-built package for a reasonable price.
MX-VYNL은 언밸런스 및 밸런스 I/O를 갖춘 무빙 마그넷 및 무빙 코일 카트리지를 위한 다양한 설정을 합리적인 가격에 컴팩트하고 잘 만들어진 패키지로 제공합니다.

 

Highlights

- Clean, revealing reproduction that does not editorialize, add, or subtract.
- Highly configurable to work with nearly all phono cartridges.
- Balanced inputs and outputs for low noise and freedom of placement.
- Better measured performance for hundreds less than its predecessor.
- Mains-frequency-induced noise prevents even higher performance potential.

편집, 더하기, 빼기 없이 깨끗하고 선명하게 재생합니다.
거의 모든 포노 카트리지와 함께 작동하도록 고도로 구성할 수 있습니다.
노이즈가 적고 자유로운 배치를 위한 균형 잡힌 입력 및 출력.
이전 제품보다 수백 달러 적은 비용으로 더 나은 측정 성능을 제공합니다.
주전원 주파수로 인한 노이즈가 더 높은 성능의 잠재력을 방해하지 않습니다.

 

Introduction

Before I talk about the MX-VYNL, I must confess that I have owned and enjoyed the predecessor to the MX-VYNL, the now-discontinued Musical Fidelity M1-ViNL for many years and it has been a big part of my journey of vinyl rediscovery. When my wife and I first moved in together, she had a fairly low-end all-in-one Sony audio system with a built-in turntable as many value systems had at the time. My system was made up of higher fidelity components but it had no turntable, so my wife refused to get rid of her Sony system until I bought a turntable to allow her to play her records. This domestic compromise was the catalyst that sent me off on the exciting but arduous journey of learning about turntables, tonearms, cartridges, and of course phono preamplifiers. I hope to cover that journey and lessons learned in more detail in a separate technical article, but I’ll simply say that we auditioned dozens of permutations of all of the above components including not less than ten different phono preamplifiers. The range of models we evaluated included both cheaper and more expensive phono preamps than the M1-ViNL, but the M1-ViNL vanquished them all in our listening tests. In addition to sounding great, the M1 was a Swiss army knife with plenty of settings to support a wide range of cartridges and even allowed a moving coil and a moving magnet source to be connected at the same time for easy A/B testing. The M1-ViNL continues to be my reference phono preamplifier even though I’ve since acquired a Sutherland 20/20 which I also like.

MX-VYNL에 대해 이야기하기 전에 MX-VYNL의 전신인 지금은 단종된 Musical Fidelity M1-ViNL을 수년 동안 소유하고 즐겼으며, 바이닐 재발견의 여정에서 큰 역할을 했다는 사실을 고백해야겠습니다. 아내와 처음 함께 이사를 왔을 때 아내는 당시 많은 고급 시스템처럼 턴테이블이 내장된 상당히 저렴한 소니 올인원 오디오 시스템을 가지고 있었습니다. 제 시스템은 고음질 컴포넌트로 구성되어 있었지만 턴테이블이 없었기 때문에 아내는 제가 턴테이블을 구입할 때까지 소니 시스템을 버리지 않고 음반을 재생할 수 있게 해 주었습니다. 이 가정적 타협은 제가 턴테이블, 톤암, 카트리지는 물론 포노 프리앰프에 대해 배우는 흥미진진하지만 고된 여정을 시작하게 한 촉매제였습니다. 그 여정과 교훈을 별도의 기술 기사에서 자세히 다루고 싶지만, 간단히 말씀드리자면 10가지 이상의 포노 프리앰프를 포함해 위의 모든 구성 요소의 수십 가지 조합을 오디션했다는 것만 말씀드리겠습니다. 평가한 모델에는 M1-ViNL보다 저렴한 모델과 고가의 포노 프리앰프가 모두 포함되었지만, 청취 테스트에서 M1-ViNL이 모든 모델을 압도했습니다. M1은 훌륭한 사운드뿐만 아니라 다양한 카트리지를 지원하는 다양한 설정을 갖춘 스위스 아미 나이프였으며, 무빙 코일과 무빙 마그넷 소스를 동시에 연결할 수 있어 A/B 테스트가 쉬웠습니다. 이후 제가 좋아하는 서덜랜드 20/20을 구입한 후에도 M1-ViNL은 여전히 저의 레퍼런스 포노 프리앰프로 사용되고 있습니다.

 

A few years ago, I attended CES shortly after the release of the MX-VYNL. In chatting with the Musical Fidelity representatives there, I learned that the MX-VYNL was designed to be slightly better than the M1-ViNL in sound quality despite being offered for a lower list price of $899 (the outgoing M1 retailed for $1199). Sadly, the MX-VYNL at CES was not connected to a system so I was unable to audition it. Given my love for the M1-ViNL, I have since been curious if the MX could deliver on the promise of being even better for $300 less.
몇 년 전, MX-VYNL이 출시된 직후 CES에 참석했습니다. 그곳에서 뮤지컬 피델리티 담당자와 이야기를 나누면서 MX-VYNL이 899달러(기존 M1은 1199달러)라는 저렴한 정가에도 불구하고 음질 면에서 M1-ViNL보다 약간 더 우수하게 설계되었다는 것을 알게 되었습니다. 안타깝게도 CES에서 MX-VYNL은 시스템에 연결되지 않아 직접 청음할 수 없었습니다. M1-ViNL에 대한 저의 애정을 감안할 때, MX가 300달러 더 저렴한 가격에 더 나은 성능을 제공할 수 있을지 궁금했습니다.

 

SPECIFICATIONS

DESIGN:

Combination MM/MC external phono stage

NOMINAL GAIN AT 1 KHZ:

MM (low/high): 42 dB / 48 dB
MC (low/high): 57 dB / 63 dB

MAXIMUM OUTPUT LEVEL:

Balanced: 8V RMS
Unbalanced: 4V RMS

MM INPUT IMPEDANCE:

47 kΩ

MM INPUT CAPACITANCE:

50, 100, 200, 300, or 400pf

MC INPUT IMPEDANCE:

10, 20, 50, 100, 200, 400, 800, 1.2k, or 47kΩ

MC INPUT CAPACITANCE:

150 pF

TOTAL HARMONIC DISTORTION AT 1 KHZ, 2 V RMS OUTPUT, 10 KΩ LOAD (20 HZ – 20 KHZ BAND):

MM: < 0.007 %
MC: < 0.01 %

RIAA DEVIATION 20 HZ – 20 KHZ:

Less than ± 0.1 dB.

RESIDUAL NOISE:

< 300 uV (MC input shorted)

HEADROOM/OVERLOAD MARGIN:

MM: 23 dB
MC: 24 dB

SIGNAL-TO-NOISE RATIO (A-WEIGHTED):

MM: > 101 dB
MC: > 98 dB

CHANNEL SEPARATION/CROSSTALK:

MM: < -86 dB
MC: < -83 dB

POWER CONSUMPTION:

<8W

POWER SUPPLY:

Output: 12 V/500mA DC
Input: 100-240VAC 50-60Hz universal worldwide supply

MAXIMUM DIMENSIONS:

220 mm (W) x 53 mm (H) x 215 mm (D)

WEIGHT:

1.9 kg

MSRP:

$899

 

Design

Both the discontinued M1-ViNL and the MX-VYNL use the INA217 precision instrumentation amplifier chip from Texas Instruments. This chip is a very low-noise, high-gain amplifier designed to be used with low-output balanced sources which seems to make it a perfect choice for use in a phono amplifier. As implemented by Musical Fidelity, it produces a very precise and balanced sound that accurately reflects the sound of the source and allows for adjustable gain if implemented that way. The maximum gain of this chip is 1000x (or 60dB), so implementations are limited to that amount of gain unless they add more in another gain stage.

단종된 M1-ViNL과 MX-VYNL은 모두 텍사스 인스트루먼트의 INA217 정밀 계측 증폭기 칩을 사용합니다. 이 칩은 저출력 밸런스드 소스와 함께 사용하도록 설계된 매우 저잡음, 고이득 증폭기로 포노 앰프에 사용하기에 완벽한 선택이라고 할 수 있습니다. 뮤지컬 피델리티에서 구현한 대로 소스의 사운드를 정확하게 반영하는 매우 정밀하고 균형 잡힌 사운드를 생성하며, 이러한 방식으로 구현할 경우 게인을 조절할 수 있습니다. 이 칩의 최대 게인은 1000배(또는 60dB)이므로 다른 게인 스테이지에서 더 추가하지 않는 한 구현은 그 정도의 게인으로 제한됩니다.

 

Though both designs are based on the INA217, the MX-VYNL…

두 디자인 모두 INA217을 기반으로 하지만 MX-VYNL은...

  • has high and low-gain settings vs fixed gain in the M1.
  • does not have an LCD display and instead uses a large, continuously-rotating control knob to adjust and display the current MM capacitance and MC resistance setting. Toggle switches on the front and a rear-mounted sliding switch are used for other settings.
  • mutes outputs when changing settings where the M1 had continuous output (sometimes with audible pops or clicks when making settings changes while listening).
  • adds balanced input via a single 5-pin mini-XLR connector.
  • does not have a 12v trigger for remote turn-on/turn-off.
  • has an external “wall wart” power supply where the M1 placed the power supply in its chassis alongside other signal-carrying circuitry.
  • - M1의 고정 게인 설정에 비해 하이 게인 및 로우 게인 설정이 있습니다.
    - 에는 LCD 디스플레이가 없으며 대신 대형 연속 회전식 컨트롤 노브를 사용하여 현재 MM 커패시턴스 및 MC 저항 설정을 조정하고 표시합니다. 전면의 토글 스위치와 후면에 장착된 슬라이딩 스위치는 다른 설정에 사용됩니다.
    - M1에서 연속 출력이 있던 설정을 변경할 때 출력을 음소거합니다(청취 중에 설정을 변경할 때 가끔 '펑'하는 소리나 딸깍 소리가 나기도 함).
    - 단일 5핀 미니 XLR 커넥터를 통해 밸런스드 입력을 추가합니다.
    - 원격 전원 켜기/끄기를 위한 12V 트리거가 없습니다.
    - 외부 "월 와트" 전원 공급 장치가 있으며, M1은 전원 공급 장치를 다른 신호 전달 회로와 함께 섀시에 배치했습니다.

 

Of these changes, the following offer the best potential for increased audio performance:

이러한 변경 사항 중 오디오 성능을 향상시킬 수 있는 가장 큰 잠재력을 제공하는 것은 다음과 같습니다:

 

Balanced Input: The primary benefit of balanced interconnects is superior noise rejection due to the use of “differential” signals that allow noise to be canceled by transmitting both negative and positive phase signals and comparing them at the input of the next component in the signal chain. Given the fact that cartridges output a balanced signal and these signals are very low voltage, balanced connections between the cartridge and the phono preamplifier in theory should provide a meaningful signal-to-noise improvement over an unbalanced signal.

밸런스드 입력: 밸런스드 인터커넥트의 주요 이점은 "차동" 신호를 사용하여 음위상 신호와 양위상 신호를 모두 전송하고 신호 체인의 다음 구성 요소 입력에서 비교함으로써 노이즈를 상쇄할 수 있기 때문에 노이즈 제거 능력이 뛰어나다는 점입니다. 카트리지가 밸런스 신호를 출력하고 이러한 신호가 매우 낮은 전압이라는 사실을 감안할 때 이론적으로 카트리지와 포노 프리앰프를 밸런스 연결하면 언밸런스 신호에 비해 신호 대 노이즈가 의미 있게 개선되어야 합니다.


External Power Supply: Removing the power supply from the chassis where low-level signals are processed should help prevent both low-frequency “mains” noise as well as high- frequency interference at the power supply switching frequency from polluting the signal.

외부 전원 공급 장치:저레벨 신호가 처리되는 섀시에서 전원 공급 장치를 제거하면 저주파 '주전원' 노이즈와 전원 공급 장치 스위칭 주파수의 고주파 간섭이 신호를 오염시키는 것을 방지하는 데 도움이 됩니다.


High- and Low-Gain: Two gain settings allow users with high and low-output cartridges to select the most appropriate gain for their system, allowing better matching with downstream equipment. This is a welcome addition because many systems do not have variable input sensitivity and otherwise may not produce enough gain when used with low- output cartridges

하이 게인 및 로우 게인:두 가지 게인 설정을 통해 고출력 및 저출력 카트리지를 사용하는 사용자가 자신의 시스템에 가장 적합한 게인을 선택할 수 있어 다운스트림 장비와 더 잘 매칭할 수 있습니다. 많은 시스템이 입력 감도가 가변적이지 않아 저출력 카트리지와 함께 사용할 경우 충분한 게인을 생성하지 못할 수 있기 때문에 이 기능은 환영할 만한 추가 기능입니다.

 

Setup

The Musical Fidelity MX-VYNL was shipped in a compact, padded retail box with a power adapter, interchangeable plugs for use in different countries, and a printed copy of the manual. This retail packaging was enclosed in an additional outer box to further protect the unit during shipping.

Musical Fidelity MX-VYNL은 전원 어댑터, 여러 국가에서 사용할 수 있는 교체 가능한 플러그, 인쇄된 매뉴얼 사본이 포함된 컴팩트한 패딩 처리된 소매용 상자에 담겨 배송되었습니다. 이 소매용 패키지는 배송 중 장치를 더욱 안전하게 보호하기 위해 추가 외부 상자에 동봉되었습니다.

 

The following equipment was used with the MX-VYNL in this evaluation:

이 평가에서는 MX-VYNL과 함께 다음 장비가 사용되었습니다.

 

Cartridges:

  • Rega Exact 2 Moving-Magnet cartridge with a high output of 6.8-7.2 mV.
  • Dynavector 17d3 Moving-Coil cartridge with a low output of 0.3 mV.

Turntable:

  • Linn Sondek LP12 with a Graham Engineering 1.5T tonearm (upgraded to 2.0T specs) and a GreenStreet Audio cast aluminum sub-chassis with SME tonearm mount.

Downstream:

  • Koss ESP/950 Electrostatic Headphones with E/90 Energizer
  • Meridian G68 AXD
  • EAD Powermaster 500 and Rotel RB-1582 MKII Amplifiers
  • 3-way custom-built active loudspeakers with Morel and Scan-Speak drivers and MiniDSP 2×10 HD crossover

When first listening to new equipment, I like to use very familiar tracks and initially keep the signal path as simple and pristine as possible; using the Koss ESP/950+E/90 combination directly attached to the MX-VYNL’s unbalanced outputs accomplishes both goals. The ESP/950s are not quite as detailed as the very best electrostatics (like the Stax SR-009), but they are more revealing than most headphones and all but the highest-fidelity loudspeaker systems.

새로운 장비를 처음 들을 때는 매우 익숙한 트랙을 사용하고 처음에는 신호 경로를 최대한 단순하고 깨끗하게 유지하는 것을 좋아하는데, MX-VYNL의 언밸런스드 출력에 직접 연결된 Koss ESP/950+E/90 조합을 사용하면 두 가지 목표를 모두 달성할 수 있습니다. ESP/950은 Stax SR-009와 같은 최고급 정전식 헤드폰만큼 섬세하지는 않지만, 대부분의 헤드폰과 하이파이 라우드스피커 시스템을 제외한 모든 헤드폰보다 더 뚜렷하게 드러납니다.

 

I decided to start with the Rega Exact 2 cartridge because I had not used it since upgrading the sub-chassis and tonearm on my LP12 and switching to the Dynavector 17d3. Given all the upgrades, I was keen to find out how it would sound with a substantially upgraded turntable and the MX-VYNL handling amplification. I fitted the Exact 2 on the Graham tonearm and made all the necessary adjustments before doing any critical listening. For this test, I used unbalanced cables because I had not yet received the special DIN-to-mini-XLR cable (more on this later) required to connect the Graham to the MX-VYNL in balanced mode. I set the MX-VYNL for low gain given the high output of the Exact 2 cartridge and set the capacitance to 100pF per Rega’s documentation. I selected RIAA equalization as I prefer to preserve all of the low-frequency content for critical listening and connected my Koss headphones directly to the unbalanced outputs of the MX-VYNL.

LP12의 서브 섀시와 톤암을 업그레이드하고 Dynavector 17d3으로 교체한 이후에는 사용하지 않았기 때문에 Rega Exact 2 카트리지로 시작하기로 결정했습니다. 모든 업그레이드를 고려할 때, 대폭 업그레이드된 턴테이블과 MX-VYNL 핸들링 앰프가 어떤 사운드를 들려줄지 궁금했습니다. 저는 Exact 2를 그레이엄 톤암에 장착하고 중요한 청취를 하기 전에 필요한 모든 조정을 했습니다. 이 테스트에서는 언밸런스 케이블을 사용했는데, 이는 밸런스 모드에서 Graham을 MX-VYNL에 연결하는 데 필요한 특수 DIN-to-mini-XLR 케이블(자세한 내용은 나중에 설명)을 아직 받지 못했기 때문입니다. Exact 2 카트리지의 높은 출력을 고려하여 MX-VYNL의 게인을 낮게 설정하고 Rega의 설명서에 따라 커패시턴스를 100pF로 설정했습니다. 중요한 청취를 위해 모든 저주파 콘텐츠를 보존하는 것을 선호하기 때문에 RIAA 이퀄라이제이션을 선택했고 Koss 헤드폰을 MX-VYNL의 언밸런스드 출력에 직접 연결했습니다.

 

In Use

Paul Simon, “Graceland”

To start, I chose Paul Simon’s 25th Anniversary reissue of Graceland, and I went directly to “Diamonds on the Soles of Her Shoes”. I like to use this track because it begins with the wonderful male acapella vocals of Ladysmith Black Mambazo and Paul Simon, and then adds a full band with weighty drums and bass that provides a great contrast between acoustic and amplified sounds.

우선 폴 사이먼의 25주년 기념 리이슈 앨범인 '그레이스랜드'의 '다이아몬드 온 더 솔 오브 허 슈즈'를 선택했습니다. 이 트랙은 레이디스미스 블랙 맘바조와 폴 사이먼의 멋진 남성 아카펠라 보컬로 시작하여 무게감 있는 드럼과 베이스가 있는 풀 밴드가 더해져 어쿠스틱 사운드와 증폭된 사운드의 대비가 훌륭하기 때문에 제가 즐겨 사용합니다.

 

I was immediately surprised to find that the upper midrange and treble harshness that I remembered from evaluating the Rega Exact 2 with a much less optimal tonearm and chassis configuration was now completely gone! In the place of rough edges, I now found smooth, subdued midrange and somewhat attenuated but clear highs. The bass was perhaps a bit too full and loose, but it’s so often hard to get full bass from a turntable that I forgave this transgression.

저는 훨씬 덜 최적화된 톤암과 섀시 구성으로 레가 이그젝트 2를 평가했을 때 기억했던 중역과 고음의 거칠음이 완전히 사라졌다는 사실에 즉시 놀랐습니다! 거친 가장자리 대신 부드럽고 차분한 중음역과 다소 약해졌지만 선명한 고음을 발견했습니다. 저음이 너무 꽉 차고 느슨해졌을 수도 있지만, 턴테이블에서 완전한 저음을 얻기가 너무 어렵기 때문에 이 점은 용서할 수 있었습니다.

 

Another thing I like about this track is that it really helps you listen for proper reproduction of sibilance. On a well set up turntable with a very good phono preamplifier, you’ll hear that some of the S’s are perfectly clean and others (like when Simon sings the lyric “She was physically forgotten…”) have too much sizzle and a little distortion, likely due to microphone overload in the master recording. Some preamplifiers smooth over these subtleties or try to be too “exciting” by overdriving the signal so that all sibilances sound a little distorted and grainy. In this case, the MX-VYNL did a great job of differentiating between the two, so it passed the test with flying colors.

이 트랙의 또 다른 장점은 치찰음의 적절한 재현을 듣는 데 정말 도움이 된다는 점입니다. 포노 프리앰프가 잘 셋업된 턴테이블에서는 일부 S음이 완벽하게 깨끗하게 들리지만, 다른 S음(예: Simon이 "그녀는 육체적으로 잊혀졌어..."라는 가사를 부를 때)은 마스터 녹음에서 마이크 과부하로 인해 너무 많은 시즐과 약간의 왜곡이 있는 것을 들을 수 있습니다. 일부 프리앰프는 이러한 미묘한 부분을 부드럽게 처리하거나 신호를 과도하게 구동하여 모든 치찰음이 약간 왜곡되고 거칠게 들리도록 너무 "흥미진진하게" 만들려고 합니다. 이 경우 MX-VYNL은 두 가지를 구별하는 데 탁월한 능력을 발휘하여 테스트를 무난히 통과했습니다.

 

Stevie Ray Vaughan and Double Trouble, “Couldn’t Stand The Weather”

Next up was another well-worn album, Stevie Ray Vaughan and Double Trouble’s “Couldn’t Stand The Weather”. Many audiophiles will be familiar with “Tin Pan Alley (AKA Roughest Place in Town)” as it is frequently played on demo systems and at HiFi shows. It begins with Vaughan’s sultry blues guitar (with a tiny bit of 60Hz buzz from his amplifier) and subdued drums producing a brooding, meditative mix with lots of empty space and ambiance to let the notes linger and fade. The music builds and there are certain moments where the drums or guitar have loud, explosive transients (mimicking the whack of a 2×4 or a pistol shot) that can be quite surprising on a very dynamic system. With the Rega playing through the MX-VYNL, these moments were a tiny bit less dynamic than expected but still impressive.

다음은 또 다른 명반인 스티비 레이 본과 더블 트러블의 "Couldn't Stand The Weather"입니다. 데모 시스템과 하이파이 쇼에서 자주 연주되는 곡으로 많은 오디오 애호가들이 "Tin Pan Alley (일명 마을에서 가장 거친 곳)"에 익숙할 것입니다.이 곡은 본의 무더운 블루스 기타(앰프에서 약간의 60Hz 버즈와 함께)와 차분한 드럼으로 시작하여 음이 오래 머물고 사라지도록 빈 공간과 분위기가 많은 우울하고 명상적인 믹스를 만들어 냅니다. 음악이 쌓여가면서 드럼이나 기타가 2×4나 권총을 쏘는 것과 같이 시끄럽고 폭발적인 과도음을 내는 순간이 있는데, 이는 매우 역동적인 시스템에서 상당히 놀라울 수 있습니다. MX-VYNL을 통해 레가를 재생할 때 이러한 순간은 예상보다 약간 덜 역동적이었지만 여전히 인상적이었습니다.

 

The Dave Brubeck Quartet, “Time Further Out”

The final album I used is the followup to The Dave Brubeck Quartet’s classic jazz album “Time Out”, entitled “Time Further Out”. This album is very well-recorded and has a couple of standout tracks that beg to be used for evaluating HiFi. The first is called “Far More Drums”, which sounds like a drum solo broken up by a little piano here and there. The second is called “Unsquare Dance” which has some impressively-recorded rhythmic clapping with bass and piano. Both tracks are unusual, but sound great and scale well with increased fidelity of the playback system. Here, the Rega Exact + MX-VYNL combination provided a very organic and laid-back presentation that I think represents what many people enjoy when listening to analog sources and vinyl in particular. The sound was enjoyable, and natural, tending toward being a bit mellow.

마지막으로 사용한 앨범은 데이브 브루벡 쿼텟의 클래식 재즈 앨범 '타임 아웃'의 후속작인 '타임 더 아웃'입니다. 이 앨범은 매우 잘 녹음되어 있으며 하이파이를 평가하는 데 사용할 수 있는 몇 가지 뛰어난 트랙이 있습니다. 첫 번째 트랙은 "Far More Drums"로, 드럼 솔로가 여기저기서 작은 피아노로 분리된 것처럼 들립니다. 두 번째는 베이스와 피아노의 리드미컬한 박수 소리가 인상적으로 녹음된 "Unsquare Dance"입니다. 두 트랙 모두 특이하지만 재생 시스템의 충실도가 높아진 덕분에 훌륭한 사운드와 스케일을 자랑합니다. 특히 아날로그 소스나 바이닐을 들을 때 많은 사람들이 좋아하는 매우 유기적이고 느긋한 표현을 Rega Exact + MX-VYNL 조합으로 제공했습니다. 사운드는 즐겁고 자연스러웠으며 약간 부드러운 경향이 있었습니다.

 

 

It was at this point that I finally received the special and hard-to-obtain balanced cable from a manufacturer in Wales, UK, named Y. Tome Audio Cables that allowed me to evaluate the MX-VYNL in balanced mode. Moving coil cartridges are inherently balanced with the four pins on the cartridge providing a positive and negative phase signal for each channel and the tonearm usually acting as a common ground (most moving magnet cartridges tie the ground to one of the signal wires, thus preventing fully balanced operation for that channel). If your tonearm uses an SME-style 5-pin DIN connector, this cable will allow you to connect it to the MX-VYNL for fully balanced operation. The price was around $50 USD, which was very reasonable for such a well-made cable. At this point, it was time to switch to the more revealing Dynavector 17d3 and see how much better sound quality the same recordings could muster in balanced mode. After setting up the 17d3, I set the MX-VYNL for 100Ω, set the gain to +6dB, and flipped the switch on the back to “balanced”. I was greeted with a cheery blue LED illuminating the balanced indicator on the front panel indicating it was time for a second pass through these songs.

이 시점에서 마침내 영국 웨일즈에 있는 Y. Tome 오디오 케이블이라는 제조업체로부터 구하기 어려운 특별한 밸런스 케이블을 받아 밸런스 모드에서 MX-VYNL을 평가할 수 있었습니다. 무빙 코일 카트리지는 본질적으로 각 채널에 양극 및 음극 위상 신호를 제공하는 카트리지의 네 핀과 일반적으로 공통 접지 역할을 하는 톤암을 통해 밸런스를 유지합니다(대부분의 무빙 자석 카트리지는 신호선 중 하나에 접지를 연결하므로 해당 채널에 대한 완전한 밸런스 작동이 불가능함). 톤암이 SME 스타일의 5핀 DIN 커넥터를 사용하는 경우 이 케이블을 MX-VYNL에 연결하면 완전 밸런스드 작동을 할 수 있습니다. 가격은 미화 약 50달러로 잘 만들어진 케이블치고는 매우 합리적입니다. 이 시점에서 좀 더 성능이 뛰어난 Dynavector 17d3으로 전환하여 동일한 녹음이 밸런스드 모드에서 얼마나 더 나은 음질을 얻을 수 있는지 알아볼 차례였습니다. 17d3을 설정한 후 MX-VYNL을 100Ω으로 설정하고 게인을 +6dB로 설정한 다음 뒷면의 스위치를 "밸런스드"로 돌렸습니다. 전면 패널의 밸런스 표시등에 밝은 파란색 LED가 켜지면서 두 번째 곡을 재생할 시간임을 알려주었습니다.

 

Graceland’s “Diamonds on the Soles of Her Shoes” was now even more finely drawn, benefiting greatly from the super-resolution and extended, flat frequency response provided by the Dynavector’s short all-diamond cantilever and micro-ridge stylus profile. The subtle phrasing of each male vocalist was now easier to make out, and when the drums came in, they did so with tighter low frequencies than the Rega Exact 2 could muster. I personally feel that high-res digital generally surpasses vinyl in resolution (it certainly betters it in measurements), but I did a short recording of the intro to this song at 24/192kHz on my MOTU Ultralite mk5 audio interface and compared it directly with the Apple Lossless master version of the same song from Apple Music. The differences were very small indeed. My wife, who has better ears than I do, actually slightly preferred the vinyl version recorded through the MX-VYNL. Regardless, nearly matching the sound quality of a lossless digital master recording is no small feat, and the MX-VYNL pulled it off with the help of equally capable upstream equipment.

그레이스랜드의 "다이아몬드 신발 밑창에"는 이제 훨씬 더 세밀하게 그려졌으며, Dynavector의 짧은 올 다이아몬드 캔틸레버와 마이크로 리지 스타일러스 프로파일이 제공하는 초고해상도와 확장되고 평탄한 주파수 응답의 이점을 크게 누리고 있습니다. 이제 각 남성 보컬의 미묘한 프레이징을 더 쉽게 알아차릴 수 있었고, 드럼이 들어올 때 Rega Exact 2가 낼 수 있는 것보다 더 단단한 저역 주파수로 드럼을 연주할 수 있었습니다. 저는 개인적으로 고해상도 디지털이 일반적으로 해상도 면에서 바이닐을 능가한다고 생각하지만(측정값에서는 확실히 바이닐이 더 낫습니다), 이 곡의 인트로를 24/192kHz로 MOTU Ultralite mk5 오디오 인터페이스에서 간단히 녹음한 후 Apple Music에서 같은 곡의 Apple Lossless 마스터 버전과 직접 비교해 보았습니다. 실제로 그 차이는 매우 작았습니다. 저보다 귀가 좋은 제 아내는 사실 MX-VYNL을 통해 녹음된 바이닐 버전을 약간 더 선호했습니다. 어쨌든 무손실 디지털 마스터 레코딩의 음질과 거의 일치하는 것은 결코 쉬운 일이 아니며, MX-VYNL은 동등한 성능의 업스트림 장비의 도움으로 이를 해냈습니다.

 

Moving on to “Tin Pan Alley”, the balanced MX-VYNL extracted more subtle details like guitar reverb and decay. When transients called for it, they were even more explosive than the prior Exact 2/Unbalanced MX combo could muster. This song was less laid back, but in a way that I prefer from an audiophile recording played on a high-fidelity system.

"양철통 골목"으로 넘어가면 밸런스드 MX-VYNL은 기타 리버브와 디케이 같은 미묘한 디테일을 더 잘 살려냈습니다. 트랜지언트가 필요할 때는 이전의 Exact 2/언밸런스드 MX 콤보보다 훨씬 더 폭발적인 성능을 발휘했습니다. 이 곡은 덜 느긋했지만 제가 선호하는 방식으로 하이파이 시스템에서 재생되는 오디오 애호가용 레코딩을 들려주었습니다.

 

On “Time Further Out”, the drums on “Far More Drums” were just that – Far more. They sounded more detailed, with sharper transients, and were overall punchier while providing more of the nuance (likely from properly rendered harmonics) that help you discern between the different types of drums being used. The piano notes were clearer and their decay was more realistic. On “Unsquare Dance”, the claps now almost sounded as if they were processed using some spatial enhancement effect; they threw a very wide soundstage and seemed to linger longer than with the Exact 2. In a sense, all things were improved as they should be with a step-up in cartridge resolution. This shows the fundamentals of the MX-VYNL are solid allowing it to scale well with better upstream sources.

"Time Further Out"에서 "훨씬 더 많은 드럼"의 드럼은 바로 그 자체였습니다. 드럼은 더 세밀하게 들리고 과도음이 더 선명하며 전반적으로 더 강렬하게 들렸고, 사용 중인 여러 종류의 드럼을 구분하는 데 도움이 되는 뉘앙스(적절하게 렌더링된 하모닉스)를 더 많이 제공했습니다. 피아노 음이 더 선명해졌고 쇠퇴가 더 사실적으로 표현되었습니다. "언스퀘어 댄스"에서 박수는 이제 거의 공간 향상 효과를 사용하여 처리된 것처럼 들리며, 매우 넓은 사운드 스테이지를 던지고 Exact 2보다 더 오래 지속되는 것처럼 보였습니다. 어떤 의미에서 카트리지 해상도가 한 단계 업그레이드되면서 모든 것이 개선되었습니다. 이는 MX-VYNL의 기본기가 탄탄하여 더 나은 업스트림 소스와도 잘 어울린다는 것을 보여줍니다.

 

On the Bench

For bench testing the MX-VYNL, I used the following equipment:

MX-VYNL의 벤치 테스트에는 다음 장비를 사용했습니다:

 

Oscilloscope (used for square wave signal generation and capture):
오실로스코프(구형파 신호 생성 및 캡처에 사용):

Inverse RIAA Equalization (to convert test signals with flat EQ to RIAA-equalized signals phono stages expect as input):

역 RIAA 이퀄라이제이션(플랫 EQ가 적용된 테스트 신호를 포노 스테이지가 입력으로 기대하는 RIAA 이퀄라이제이션 신호로 변환):

THD+N Measurements:

THD+N 측정:

With no signal on the unbalanced connection, the spectrum is dominated by the 60Hz mains frequency interference and harmonics above it. This noise is exacerbated by the RIAA equalization which amplifies low frequencies.

불균형 연결에 신호가 없는 경우, 스펙트럼은 60Hz 주 주파수 간섭과 그 위의 고조파에 의해 지배됩니다. 이 노이즈는 저주파를 증폭하는 RIAA 이퀄라이제이션으로 인해 더욱 심해집니다.

 

When the input is shorted, however, this mains interference goes away.

그러나 입력이 단락되면 이러한 주전원 간섭은 사라집니다.

 

I was unable to reach the low 101/98dB THD+N published by Musical Fidelity but achieved respectable noise figures of 83-87dB without a signal and approximately 65dB THD+N with an unbalanced signal that improves as the frequency increases and RIAA equalization has less impact. At 1kHz, the THD+N is close to the published specifications.

뮤지컬 피델리티에서 발표한 낮은 101/98dB THD+N에는 도달하지 못했지만 신호가 없는 경우 83-87dB, 신호가 불균형한 경우 약 65dB THD+N의 준수한 노이즈 수치를 달성했으며, 이는 주파수가 증가함에 따라 개선되고 RIAA 이퀄라이제이션의 영향이 줄어드는 언밸런스드 신호에서 나타났습니다. 1kHz에서 THD+N은 공개된 사양에 가깝습니다.

 

Intermodulation distortion was very low in level with only one visible side peak over 106dB below the 19kHz and 20kHz dual-tone signals.

상호 변조 왜곡은 19kHz 및 20kHz 듀얼 톤 신호 아래에서 106dB 이상의 가시적 측면 피크가 하나만 존재하여 매우 낮은 수준이었습니다.

 

10kHz (left) and 20kHz (right) square wave performance is stable with very rounded leading edges due to a slow roll-off in frequencies above 20kHz. The slew rate and frequency range could be greater to support the extended frequency response of some wide bandwidth cartridges like the Dynavector 17d3, but this is more than adequate to cover the audible frequency range.

10kHz(왼쪽) 및 20kHz(오른쪽) 구형파 성능은 20kHz 이상의 주파수에서 롤오프가 느리기 때문에 리딩 에지가 매우 둥글고 안정적입니다. 슬루율과 주파수 범위는 Dynavector 17d3과 같은 일부 광대역 카트리지의 확장된 주파수 응답을 지원하기 위해 더 커질 수 있지만 가청 주파수 범위를 커버하는 데는 이 정도면 충분합니다.

 

 

Conclusions

For the quite reasonable price of $899, it is hard to find much to fault in the Musical Fidelity MX-VYNL Phono Stage.

899달러라는 상당히 합리적인 가격에 비해 Musical Fidelity MX-VYNL 포노 스테이지에서 단점을 찾기란 어렵습니다.

 

LIKES
  • More gain options than its predecessor.
  • Balanced inputs and outputs at this price.
  • Excellent headroom/overload margin in both MM and MC settings.
  • All settings are accessible from the front of the device (except for balanced input selection) – no need to take the unit apart or flip tiny switches on the back to make changes!
  • Excellent features and performance for the price
- 이전 제품보다 더 많은 게인 옵션.
- 이 가격에 균형 잡힌 입력과 출력을 제공합니다.
- MM 및 MC 설정 모두에서 뛰어난 헤드룸/과부하 마진.
- 모든 설정은 장치 전면에서 액세스할 수 있습니다(밸런스드 입력 선택 제외) - 변경을 위해 장치를 분해하거나 뒷면의 작은 스위치를 돌릴 필요가 없습니다!
- 가격 대비 뛰어난 기능과 성능
WOULD LIKE TO SEE
  • Mini-XLR balanced cables be more readily available from Musical Fidelity, perhaps even one bundled with the MX-VYNL.
  • Continuously variable MC resistance.
  • Slightly larger diameter unbalanced RCA connectors – some cables had a loose fit.
  • Greater rejection of mains-frequency interference.

- MX-VYNL과 함께 번들로 제공되는 Mini-XLR 밸런스드 케이블을 Musical Fidelity에서 더 쉽게 구할 수 있습니다.

- 연속 가변 MC 저항.

- 약간 더 큰 직경의 언밸런스드 RCA 커넥터 - 일부 케이블은 헐거웠습니다.

- 주 주파수 간섭을 더 잘 제거합니다.

 

The MX-VYNL will work with almost any combination of turntable and cartridge and will likely not be the weak link until the price of your upstream vinyl playback system is 5-10 times the price of the MX-VYNL.

MX-VYNL은 거의 모든 턴테이블과 카트리지 조합에서 작동하며, 업스트림 바이닐 재생 시스템의 가격이 MX-VYNL 가격의 5~10배가 되지 않는 한 약점이 되지 않을 것입니다.

 

The MX-VYNL retains the refined sound of its predecessor while making several noteworthy improvements.

MX-VYNL은 이전 모델의 세련된 사운드를 유지하면서 몇 가지 주목할 만한 개선 사항을 적용했습니다.

 

Accomplishing this at a lower price makes the MX-VYNL a great value in the world of phono preamplifiers. If your listening room has a suspended wood floor like mine and your preamplifier or processor provides balanced inputs, the MX-VYNL’s balanced outputs will allow placement of your turntable wherever it is least susceptible to footfalls without worry of noise or signal loss between the MX-VYNL and the rest of your system. The only challenge you may face with the MX-VYNL is finding the proper cable to connect it to a turntable with balanced outputs, but such cables are available if you look.

더 낮은 가격으로 이를 달성한 MX-VYNL은 포노 프리앰프의 세계에서 큰 가치를 지니고 있습니다. 저와 같은 리스닝 룸의 바닥이 나무로 되어 있고 프리앰프 또는 프로세서가 밸런스 입력을 제공하는 경우, MX-VYNL의 밸런스 출력을 사용하면 발소리에 가장 영향을 덜 받는 곳에 턴테이블을 배치할 수 있어 MX-VYNL과 나머지 시스템 간의 노이즈나 신호 손실에 대한 걱정 없이 안심하고 사용할 수 있습니다. MX-VYNL을 밸런스 출력이 있는 턴테이블에 연결할 수 있는 적절한 케이블을 찾는 것이 유일한 문제일 수 있지만, 이러한 케이블은 찾아보면 쉽게 구할 수 있습니다.