Type: Moving Magnet (MM)
Stylus: Nude Elliptical
Compliance: High
Price: Budget (vintage)
Background
The Shure M75ED Type 2 was my first magnetic cartridge back in the mid-1970s. At the time, it was the standard recommendation for the Pioneer PL12D record deck, even though they were not ideal partners in a theoretical sense – the M75ED has a high-compliance stylus, preferring a low-mass tonearm, while the PL12D has a medium-mass arm. I lived with this cartridge for about two years before upgrading (to the Shure M95ED). When I acquired another PL12D thirty-five years later, nostalgia motivated me to buy an M75ED for it from a work colleague. Following a less than happy start with an aftermarket stylus, I eventually came across an eBay seller with a batch of NOS original styli and bought one – the mint-condition Shure packaging was a delight in itself. This review is mainly based on using the cartridge with a genuine Shure stylus.
1970년대 중반에 제가 처음 사용한 마그네틱 카트리지는 Shure M75ED 타입 2였습니다. 당시에는 이론적으로 이상적인 파트너는 아니었지만, M75ED는 컴플라이언스가 높은 스타일러스로 저질량 톤암을 선호하고 PL12D는 중간 질량 암을 선호하기 때문에 Pioneer PL12D 레코드 데크에 표준으로 권장되는 제품이었죠. 저는 이 카트리지를 약 2년 동안 사용하다가 업그레이드(Shure M95ED로)했습니다. 35년 후 다른 PL12D를 구입했을 때 향수에 이끌려 직장 동료로부터 M75ED를 구입하게 되었습니다. 애프터마켓 스타일러스로 만족스럽지 않은 시작을 한 후, 결국 NOS 오리지널 스타일러스를 한 묶음으로 판매하는 eBay 판매자를 발견하고 하나를 구입했는데, 민트색 상태의 Shure 포장은 그 자체로 만족스러웠습니다. 이 리뷰는 주로 정품 Shure 스타일러스와 함께 카트리지를 사용했을 때를 기준으로 작성되었습니다.
Equipment
Turntable: Pioneer PL12D MkII
Phono Pre-amp: Musical Fidelity M1 ViNL (with 200pF capacitance)
Amplifier: Yamaha A-S501
Speakers: Q Acoustics 3050
Sound Quality
Now that I have been exposed to a wide range of cartridges, I am able to put my first-ever cartridge, the Shure M75ED, into context. So, what do I now make of this old classic?
이제 다양한 카트리지를 접해 보았으니, 제 첫 번째 카트리지인 Shure M75ED를 맥락에 맞게 설명할 수 있게 되었습니다.그렇다면 이제 이 오래된 클래식 카트리지를 어떻게 활용할까요?
Treble: The treble is laid-back, even rolled-off. It has a soft character, which can be attractive, but nevertheless lacks focus and detail. On a positive note, it can tame bright recordings.
고음:고음은 느긋하고 심지어 굴러 떨어집니다. 부드러운 특성을 가지고 있어 매력적일 수 있지만 집중력과 디테일이 부족합니다. 긍정적인 면은 밝은 녹음을 길들일 수 있다는 점입니다.
Midrange: The mid-band is quite forward but of fairly unremarkable quality. It has decent body but is not especially refined or detailed, and lacks a sense of realism. A hardness and graininess are often noticeable in the upper midrange – as a result, the midrange can sound harsh. The handling of sibilance on vocals is, however, above average (with the original Shure stylus).
미드 레인지:중역은 상당히 전진하지만 품질은 그리 뛰어나지 않습니다. 바디감은 괜찮지만 특별히 세련되거나 디테일하지 않고 사실감이 부족합니다. 중음역대 위쪽에서 딱딱함과 입자감이 종종 눈에 띄며, 그 결과 중음역대가 거칠게 들릴 수 있습니다. 그러나 보컬의 치찰음 처리는 평균 이상입니다(오리지널 Shure 스타일러스 사용).
Bass: This is the cartridge’s strongest and probably most forward band. The well-extended bass is powerful and punchy, giving the sound a solid, substantial feel. Having said that, the quality of the bass is a little soft without a great deal of texture and can sometimes seem unsubtle.
베이스: 이 카트리지의 가장 강력하고 가장 전방에 위치한 대역입니다.잘 확장된 저음은 강력하고 펀치감이 있어 사운드가 견고하고 실감나는 느낌을 줍니다. 하지만 저음의 품질은 질감이 풍부하지 않고 약간 부드러워서 때때로 미묘하게 느껴질 수 있습니다.
The Shure M75ED is well known for having a warm balance and this is certainly my experience of it – my description would be ‘big and warm’, by virtue of its powerful bass and restrained treble. Some may describe its sound as rich or lush, but for me it actually verges on thick and woolly. This cartridge is not without its rough edges but it is capable of producing a pleasant sound that may appeal to those who appreciate the ‘warm sound of vinyl’.
강력한 저음과 절제된 고음 덕분에 '크고 따뜻하다'는 표현이 어울릴 정도로 Shure M75ED는 따뜻한 밸런스로 잘 알려져 있으며, 제가 경험한 바에 따르면 확실히 그렇습니다. 어떤 사람들은 이 카트리지의 사운드를 풍부하거나 풍성하다고 표현하지만, 제게는 실제로 두껍고 털털한 느낌에 가깝습니다. 이 카트리지는 거친 면이 없는 것은 아니지만 '따뜻한 바이닐 사운드'를 좋아하는 사람들에게 어필할 수 있는 기분 좋은 사운드를 만들어낼 수 있습니다.
Tracking
This cartridge is a light tracker, with a tracking force range of 0.75-1.5g. The commonly used setting is 1.25g and this is the one that I adopt (or 1.3g). While the original Shure stylus navigates sibilant vocals reasonably well, I am not totally convinced of its all-round tracking ability in that the cartridge does not produce a very precise sound.
이 카트리지는 추적력 범위가 0.75~1.5g인 라이트 트래커입니다.일반적으로 사용되는 설정은 1.25g이며 제가 채택한 설정(또는 1.3g)입니다. 원래 Shure 스타일러스는 치찰음 보컬을 상당히 잘 탐색하지만 카트리지가 매우 정밀한 사운드를 생성하지 않는다는 점에서 만능 추적 기능에 대해서는 완전히 확신하지 못합니다.
It should be noted that aftermarket styli for the M75ED often require a higher tracking force than quoted above – a setting of 1.5g may be wise for a basic replacement stylus, with some styli requiring up to 2g to avoid mis-tracking distortion.
M75ED용 애프터마켓 스타일러스는 위에 인용된 것보다 더 높은 트래킹 력이 필요한 경우가 많으므로 기본 교체용 스타일러스의 경우 1.5g으로 설정하는 것이 좋으며, 일부 스타일러스는 잘못된 트래킹 왜곡을 방지하기 위해 최대 2g까지 요구할 수 있다는 점에 유의해야 합니다.
Compliance
A dynamic compliance figure for the M75ED is hard to come by, but it is always assumed to be high-compliance. Its low recommended tracking force would certainly support this. This means that it is suitable for low-mass tonearms, although in the 1970s it was frequently recommended for Japanese turntables with medium-mass S-shaped arms, such as the Pioneer PL12D. While it undoubtedly works on such turntables, it would perhaps deliver a better performance on a good low-mass tonearm. On the other hand, the Shure M95ED (its more expensive sibling) probably has similar compliance but works beautifully on the PL12D.
M75ED의 동적 규정 준수 수치는 구하기 어렵지만 항상 높은 규정 준수를 가정합니다. 낮은 권장 트래킹 포스가 이를 확실히 뒷받침합니다. 즉, 저질량 톤암에 적합하지만 1970년대에는 파이오니어 PL12D와 같은 중간 질량의 S자형 암이 있는 일본 턴테이블에 자주 권장되었습니다. 의심할 여지 없이 이러한 턴테이블에서도 작동하지만, 좋은 로우매스 톤암에서 더 나은 성능을 발휘할 수 있습니다. 반면에 더 비싼 형제 제품인 Shure M95ED는 컴플라이언스는 비슷하지만 PL12D에서 훌륭하게 작동합니다.
It should be noted that aftermarket styli for the M75ED may have lower compliance than the original Shure stylus and require a higher tracking force (see Tracking above).
M75ED용 애프터마켓 스타일러스는 원래 Shure 스타일러스보다 컴플라이언스가 낮을 수 있으며 더 높은 추적력이 필요할 수 있습니다(위의 추적 참조).
Capacitive Load
For part of my review auditions of this cartridge, I set the capacitance on my phono pre-amp to 200pF, which is a typical phono pre-amp capacitance. It brings the total capacitive load (including cable capacitance) to nearly 400pF, which is close to Shure’s rather high recommended range of 400-500pF for this cartridge.
이 카트리지에 대한 리뷰 오디션의 일부로 포노 프리앰프의 커패시턴스를 일반적인 포노 프리앰프 커패시턴스인 200pF로 설정했습니다. 이렇게 하면 총 정전 용량 부하(케이블 커패시턴스 포함)가 거의 400pF에 가까워지며, 이는 이 카트리지에 대한 Shure의 다소 높은 권장 범위인 400-500pF에 가깝습니다.
By experiment, I have found that a very low capacitance setting of 50pF on my phono pre-amp produces a perhaps more mellow sound from this cartridge, reducing the coarseness sometimes detectable in the upper-midrange/lower-treble. This setting gives a total capacitive load of 200-250pF.
실험 결과, 포노 프리앰프의 커패시턴스를 50pF로 매우 낮게 설정하면 이 카트리지에서 더 부드러운 사운드가 생성되어 중음/저음에서 가끔 감지되는 거칠기가 줄어드는 것을 확인했습니다. 이 설정은 총 용량성 부하가 200-250pF입니다.
Note that the above assumes a phono-cable capacitance in the range 150-200pF, but for a specific turntable it may be lower or higher.
위의 내용은 포노 케이블 커패시턴스가 150-200pF 범위라고 가정한 것이지만 특정 턴테이블의 경우 이보다 낮거나 높을 수 있다는 점에 유의하세요.
Comparison
A friend of mine jokes that 1970s Progressive Rock albums were mixed with the Shure M75ED in mind. It is true that they can sound impressive through this cartridge, with its weighty bass creating a Rock concert atmosphere. In general, 1960s and 1970s recordings tend to sound good with the M75ED. However, for later music with a tighter, faster rhythm, I would plump for an Ortofon cartridge or for the (vintage) Shure M95ED, which is a much better all-rounder than the M75ED.
제 친구는 1970년대 프로그레시브 록 앨범은 Shure M75ED를 염두에 두고 믹싱했다고 농담을 합니다. 이 카트리지를 통해 록 콘서트 분위기를 연출하는 묵직한 저음이 인상적인 사운드를 들려준다는 것은 사실입니다. 일반적으로 1960년대와 1970년대 레코딩은 M75ED와 잘 어울리는 경향이 있습니다. 그러나 더 타이트하고 빠른 리듬의 후기 음악의 경우 M75ED보다 훨씬 더 뛰어난 (빈티지) Shure M95ED 또는 Ortofon 카트리지를 사용하는 것이 좋습니다.
The main reason to choose the M75ED in the modern age would be for the sake of nostalgia or for its weighty, warm sound. However, there are contemporary alternatives with a warm balance. Until recently, Shure’s own M97xE delivered not dissimilar results, but this cartridge has now been discontinued. For a high-mass or medium-mass arm, the Audio Technica AT-VM95E is an economical solution for a relatively weighty sound. For a lighter medium-mass or low-mass arm, the Grado Prestige range of cartridges offer viable alternatives.
현대에 M75ED를 선택하는 주된 이유는 향수를 불러일으키거나 무게감 있고 따뜻한 사운드를 원하기 때문일 것입니다. 하지만 따뜻한 밸런스를 갖춘 현대적인 대안도 있습니다. 최근까지 Shure의 M97xE가 비슷한 결과를 제공했지만 이 카트리지는 현재 단종되었습니다. 하이 매스 또는 미디엄 매스 암의 경우 Audio Technica AT-VM95E는 상대적으로 무게감 있는 사운드를 위한 경제적인 솔루션입니다. 더 가벼운 미디엄 매스 또는 로우 매스 암의 경우 Grado 프레스티지 카트리지 제품군이 대안이 될 수 있습니다.
If you happen to buy a vintage turntable that comes fitted with the M75ED, which is quite a common occurrence, it is worth giving this cartridge a try, as it might suit your ears. However, to run an M75ED today generally involves using an aftermarket N75ED stylus (see Availability below). In fact, if you have a turntable with a medium-mass arm, the lower-compliance N75EJ stylus may be a more suitable match to your arm – this elliptical stylus can be fitted to the M75ED or any M75 cartridge body and has a higher tracking-force range of 1.5-3g.
M75ED가 장착된 빈티지 턴테이블을 구입했다면, 이 카트리지가 귀에 맞을 수도 있으니 한 번 사용해 보시는 것도 좋습니다. 그러나 오늘날 M75ED를 사용하려면 일반적으로 애프터마켓 N75ED 스타일러스를 사용해야 합니다(아래 사용 가능 여부 참조). 사실, 중간 질량 암이 있는 턴테이블을 사용하는 경우 팔에 더 잘 맞는 낮은 규격의 N75EJ 스타일러스가 더 적합할 수 있습니다. 이 타원형 스타일러스는 M75ED 또는 모든 M75 카트리지 바디에 장착할 수 있으며 추적력 범위가 1.5~3g으로 더 높습니다.
Availability
The only way of procuring a Shure M75ED cartridge today is through the secondhand market. It was a very popular cartridge in its day, so there is no shortage of used examples out there (try eBay). In fact, the bodies of the Shure M75 Type 2 range of cartridges are all the same, so any of them will do – for example, the M75EJ, M75B and M75G can be fitted with an N75ED stylus. However, beware of the special M75 cartridges made for Dual turntables, as they cannot be readily fitted to tonearms with a traditional half-inch mount headshell (with two mounting screws).
현재 Shure M75ED 카트리지를 구할 수 있는 유일한 방법은 중고 시장을 이용하는 것입니다. 당시에는 매우 인기 있는 카트리지였기 때문에 중고품이 부족하지 않습니다(eBay를 확인해 보세요).실제로 Shure M75 타입 2 카트리지 제품군의 바디는 모두 동일하므로 어떤 카트리지든 사용할 수 있습니다(예: M75EJ, M75B 및 M75G에는 N75ED 스타일러스를 장착할 수 있습니다). 그러나 듀얼 턴테이블용으로 제작된 특수 M75 카트리지는 기존의 반인치 마운트 헤드셸(장착 나사 2개 포함)이 있는 톤암에는 쉽게 장착할 수 없으므로 주의해야 합니다.
It is wise to immediately replace the stylus of a used cartridge of unknown history, but the only options for the M75ED are now aftermarket styli, which are a minefield in terms of quality – the most respected brands are Jico, Thakker Japan and Tonar. A good-quality aftermarket stylus may actually add a little sparkle to the sound!
역사를 알 수 없는 중고 카트리지의 스타일러스를 즉시 교체하는 것이 현명하지만 M75ED의 유일한 옵션은 이제 품질 측면에서 지뢰밭 인 애프터 마켓 스타일리스로, 가장 존경받는 브랜드는 Jico, Thakker Japan 및 Tonar입니다. 좋은 품질의 애프터마켓 스타일러스는 실제로 사운드에 약간의 반짝임을 더할 수 있습니다!
Conclusion
The Shure M75ED Type 2 is a 1970s classic that seemed to populate virtually every other turntable back in the day and was my first magnetic cartridge. While it lends itself well to the music of the era and still has a lot of love in the audiophile community for its warm sound, I have come to realise that it doesn’t exactly aspire to true high-fidelity. This cartridge may be worth pursuing if your main musical interests are 60s and 70s Pop/Rock or you wish to take the ‘warm sound of vinyl’ to an extreme. For me, the M75ED is a cartridge that is nice to use from to time to time for a touch of nostalgia, but I don’t see it as a long-term companion – there are much more attractive and accomplished cartridges around.
Shure M75ED 타입 2는 1970년대 클래식 턴테이블로, 당시에는 거의 모든 턴테이블에 탑재되었던 제품이며 저의 첫 번째 마그네틱 카트리지였습니다. 당시의 음악에 잘 어울리고 따뜻한 사운드로 오디오 애호가 커뮤니티에서 여전히 많은 사랑을 받고 있지만, 진정한 하이파이를 추구하지는 않는다는 사실을 깨달았습니다. 이 카트리지는 60~70년대 팝/록 음악에 관심이 있거나 '따뜻한 바이닐 사운드'를 극한까지 즐기고 싶다면 고려해볼 만한 가치가 있습니다. 저에게 M75ED는 향수를 불러일으키기 위해 가끔씩 사용하기에는 좋은 카트리지이지만, 훨씬 더 매력적이고 뛰어난 카트리지가 많기 때문에 장기적인 동반자로는 적합하지 않다고 생각합니다.
출처 : https://phono-cartridge-reviews.co.uk/
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