Rega Nd3 & Nd5 Moving Magnet Cartridges
Ken Micallef | Dec 30, 2024
When the UK’s largest turntable manufacturer releases three new moving magnet (MM) cartridges, analog geeks like me can’t wait to hear them. I expressed my interest to Steve Daniels of The Sound Organization, Rega’s U.S. distribution arm, who promptly sent me two of the company’s newest MM cart offerings — the Rega Nd3 ($345) and the Rega Nd5 ($675) — to test for AP. (Incidentally, that other, third new cart of theirs, the Nd7, goes for $795.)
영국 최대의 턴테이블 제조사가 새로 출시한 3개의 MM(무빙 마그넷) 카트리지를 공개하면, 저 같은 아날로그 애호가들은 이를 빨리 들어보고 싶어집니다. 저는 Rega의 미국 유통사인 The Sound Organization의 스티브 다니엘스에게 관심을 표현했고, 그는 즉시 회사의 최신 MM 카트리지 중 두 개인 Rega Nd3(345달러)와 Rega Nd5(675달러)를 AP 테스트를 위해 보내주었습니다. (참고로, 그들이 출시한 다른 세 번째 카트리지 Nd7의 가격은 795달러입니다.)
Specs & Features
Apart from the respective carts’ different styli profiles, the Nd3 (red body) and Nd5 (smoked body) are identical. Designed to replace Rega’s Elys and Exact cartridges, the Nd3 (shown above) and Nd5 were “developed over 10 years and promise to deliver ‘next level’ performance from moving magnet technology. The Nd range (patent pending) we believe is a world first to use ultra-high powered Neodymium magnets which allow us to create this totally unique design,” states Rega’s site description for both carts.
The stylus profile for the Nd3 is an elliptical, manmade polycrystalline diamond, while the Nd5 uses an elliptical nude diamond. Furthermore, these new Rega MM carts use an optimized pole gap stated to aid in linearity and crosstalk characteristics, as well as provide a wider soundstage than the company’s aforementioned Exact and Elys models. The Nd3 and Nd5 were created with miniaturized parallel coils wound in-house using 38-micron wire with only 1,275 turns. This is said to produce a low-inductance, low-impedance generator giving improved high-frequency response.
Often used in moving coil (MC) designs, the Neodymium N55 magnets in both the Nd3 and Nd5 reportedly deliver more power than standard bar-magnet designs. Both carts employ injection-molded, glass-filled polyphenylene sulfide (PPS) bodies, a lightweight and highly rigid material. A low mass body decreases tension on the tonearm bearings, and aids in the free movement that’s important in precise vinyl playback. Both carts offer nominal output voltage of 5-6mV, miniaturized parallel coils, and tracking force of 1.75g. The Nd3 and Nd5 (seen below) are also offered as factory-fitted cart options on Rega Planar 3 and Planar 6 turntables.
각 카트리지가 사용하는 스타일러스의 프로파일을 제외하면 Nd3(빨간색 본체)와 Nd5(반투명 본체)는 동일한 디자인을 가지고 있습니다. Rega는 Nd3(위 사진)과 Nd5를 기존의 Elys 및 Exact 카트리지를 대체할 목적으로 설계했으며, “10년 이상의 개발 기간을 거쳐 무빙 마그넷 기술에서 ‘차세대’ 성능을 제공할 것”을 약속합니다. Rega의 웹사이트 설명에 따르면, Nd 시리즈(특허 출원 중)는 초강력 네오디뮴 자석을 사용한 세계 최초의 디자인으로, 완전히 독창적인 설계를 가능하게 했습니다.
Nd3의 스타일러스 프로파일은 인공적으로 제작된 다결정 다이아몬드로 된 타원형이며, Nd5는 타원형 누드 다이아몬드를 사용합니다. 또한, 이 새로운 Rega MM 카트리지들은 선형성(linearity) 및 크로스토크 특성을 개선하고, 기존의 Exact 및 Elys 모델보다 더 넓은 사운드 스테이지를 제공하도록 설계된 최적화된 폴 갭(pole gap)을 특징으로 합니다. Nd3와 Nd5는 Rega가 자체적으로 제작한 38마이크론 와이어를 사용해 1,275회만 감은 소형 평행 코일로 만들어졌습니다. 이를 통해 고주파 응답을 개선하는 저유도성, 저임피던스 발생기를 제공한다고 합니다.
보통 무빙 코일(MC) 디자인에 사용되는 네오디뮴 N55 자석이 Nd3와 Nd5에 사용되었으며, 일반적인 바 자석 디자인보다 더 강력한 출력을 제공한다고 알려져 있습니다. 두 카트리지는 주입 성형된 유리 충전 폴리페닐렌 설파이드(PPS) 본체를 사용하며, 이는 가볍고 매우 견고한 소재입니다. 낮은 질량의 본체는 톤암 베어링에 가해지는 긴장을 줄이고, 정밀한 바이닐 재생에 중요한 자유로운 움직임을 지원합니다. 두 카트리지는 모두 5-6mV의 표준 출력 전압, 소형 평행 코일, 1.75g의 추적력을 제공합니다. Nd3와 Nd5(아래 사진)는 Rega Planar 3 및 Planar 6 턴테이블에 공장에서 장착된 카트리지 옵션으로도 제공됩니다.
Setup
Both the Nd3 and Nd5 cartridges came in their own respective small, two-piece cardboard box that included the cart itself, stylus protector, Rega’s three-point mounting plate (for Rega tonearms), three screws, and a cute L-shaped Allen wrench. Setup directions are shown on the Nd3 and Nd5 box’s sides, part of Rega’s recycling scheme to cut down on extraneous packaging.
I utilized my Riverstone Audio Gauge for VTF, and my Feickert Universal Protractor for cartridge alignment. My system for this review included a Thorens TD 124 MKI turntable with a Korf TA-S9R tonearm, Riveria Levante integrated amp, and PrimaLuna EVO 100 Tube phono preamp, along with DeVore Fidelity Gibbon Super Nine, Voxativ Ampeggio, and Volti Audio Lucera loudspeakers, as well as cabling from AudioQuest, Triode Wire Labs, and Auditorium 23.
LPs played and listened to for this review included Stravinsky Conducts The Firebird Suite (1967; Columbia Masterworks MS 7011), Billie Holiday’s The Golden Years 3LP box set (1967; Columbia C3L 21), Vijay Iyer’s Compassion 2LP set (2024; ECM 2760), and Shirley Scott With The Latin Jazz Quintet’s Mucho, Mucho (1960; Prestige PRLP 7182).
Nd3와 Nd5 카트리지는 각각 작은 2피스 골판지 상자에 포장되어 제공되었습니다. 상자에는 카트리지 본체, 스타일러스 보호기, Rega 톤암용 3점 장착 플레이트, 3개의 나사, 그리고 귀여운 L자형 육각 렌치가 포함되어 있었습니다. 설치 지침은 불필요한 포장을 줄이기 위한 Rega의 재활용 계획의 일환으로 Nd3와 Nd5 상자의 측면에 표시되어 있습니다.
이 리뷰에서는 Riverstone Audio의 게이지를 사용해 추적력을 측정하고, Feickert Universal Protractor를 이용해 카트리지 정렬을 맞췄습니다. 리뷰 시스템에는 Thorens TD 124 MKI 턴테이블, Korf TA-S9R 톤암, Riveria Levante 통합 앰프, PrimaLuna EVO 100 튜브 포노 프리앰프가 포함되었습니다. 스피커는 DeVore Fidelity Gibbon Super Nine, Voxativ Ampeggio, Volti Audio Lucera 모델을 사용했으며, 케이블은 AudioQuest, Triode Wire Labs, Auditorium 23 제품을 활용했습니다.
리뷰를 위해 재생하고 감상한 LP는 다음과 같습니다: Stravinsky Conducts The Firebird Suite (1967년, Columbia Masterworks MS 7011), Billie Holiday’s The Golden Years 3LP 박스 세트 (1967년, Columbia C3L 21), Vijay Iyer’s Compassion 2LP 세트 (2024년, ECM 2760), 그리고 Shirley Scott With The Latin Jazz Quintet’s Mucho, Mucho (1960년, Prestige PRLP 7182).
Listening Sessions
Out of the box, the Nd3 cart (seen getting ready for action with my Thorens table, above) instantly surprised with its juicy tonality, exhilarating sense of jump and dynamics, and big-ish soundstage. It didn’t offer the last word in transparency, detail, or layering, but its rhythmic force, sense of drive, and engaging soundfield was easy to enjoy, with plenty of action. There wasn’t the deeply layered soundstage nor the micro-level detail of an MC cart — but, for an entry-level-priced MM, the Nd3 was seriously delivering the goods. Images were large-scale, physical, and reasonably well-defined, but the soundstage was diffuse, like glass in need of cleaning.
The Firebird Suite was reproduced with forceful energy and dramatic flair, courtesy of the Nd3. The massed strings, while perhaps slightly pressed together at the most intense crescendos, delivered an impactful performance, if smaller in scale than I’ve heard it. Overall, this was a robust and exhilarating rendition, captivating with its dynamic range and sheer power. The Nd3 expertly navigated the piece’s ebb and flow, maintaining a stimulating pace during moments of high drama while gracefully embracing the music’s gentler passages.
Although the stage occasionally felt somewhat condensed and confused, the sound never lacked punch or impact. While rich in tonal color, the Nd3 avoided any sense of overindulgence. Instead, it presented a well-balanced performance characterized by power, rhythmic energy, and a vibrant tonal palette.
박스에서 꺼내자마자 Nd3 카트리지는 (위의 Thorens 턴테이블과 함께 준비 중인 모습에서 볼 수 있듯) 풍부한 음색, 짜릿한 점프감과 다이내믹스, 그리고 상당히 큰 사운드스테이지로 즉각적인 놀라움을 선사했습니다. 투명도, 디테일, 혹은 레이어링 면에서 궁극적인 수준은 아니었지만, 리드미컬한 힘, 추진력, 그리고 매력적인 사운드필드로 충분히 즐길 수 있었으며, 많은 에너지를 느낄 수 있었습니다. MC 카트리지에서 경험할 수 있는 깊은 레이어링이나 미세한 디테일은 없었지만, 입문자 가격대의 MM 카트리지로서 Nd3는 정말 뛰어난 성능을 보여주었습니다. 이미지 표현은 대형 스케일로 물리적이고 비교적 잘 정의되어 있었으나, 사운드스테이지는 마치 닦아야 할 유리처럼 약간 흐릿한 느낌이었습니다.
The Firebird Suite는 Nd3 덕분에 강렬한 에너지와 극적인 감각으로 재생되었습니다. 강렬한 크레셴도의 순간에는 현악기 소리가 약간 뭉친 듯한 느낌이 들었지만, 작은 규모로 들렸던 이전 경험과 비교하면 여전히 강렬한 퍼포먼스를 선사했습니다. 전반적으로 Nd3는 다이내믹 레인지와 강력한 에너지로 매료시키는 탄탄하고 짜릿한 연주를 들려주었습니다. 이 카트리지는 곡의 고조와 완화를 능숙하게 처리하며, 극적인 순간 동안 자극적인 페이스를 유지하면서도 음악의 부드러운 구절들을 우아하게 감쌌습니다.
스테이지가 가끔 약간 압축되거나 혼란스러워 보이는 순간이 있었지만, 사운드는 결코 펀치감이나 임팩트를 잃지 않았습니다. 풍부한 음색으로 가득 찬 Nd3는 과잉이라는 느낌을 피하면서, 힘, 리드미컬한 에너지, 그리고 생동감 넘치는 음색 팔레트로 균형 잡힌 퍼포먼스를 선보였습니다.
The Nd3 also beautifully captured the youthful Billie Holiday as heard in her The Golden Years 3LP box set, originally on 78. This collection masterfully balances the more melancholic performances of her later Verve years with the girlish spirit, wit, unparalleled articulation, and joy that defined her early career.
Backed primarily by Teddy Wilson And His Orchestra, these recordings showcase Holiday at her finest. The Nd3 paid homage to her artistry with warm, resonant tones and a flowing sense of rhythm and swing. The Nd3’s tonal palette, while undeniably leaning towards the darker end of the spectrum, never veered into the realm of oversaturation, remaining rich and nuanced without becoming overly lush.
Holiday’s music here brims with life force, an infectious sense of joy, and a deep, soulful groove. It evokes a bygone era — a time before the interwebs dominated our lives, when radio reigned supreme as the primary source of entertainment and information. The Nd3 captured that information well.
Nd3는 Billie Holiday의 초기 녹음이 담긴 The Golden Years 3LP 박스 세트(원래 78rpm 포맷으로 발매)에 담긴 젊은 시절의 Billie Holiday를 아름답게 포착해냈습니다. 이 컬렉션은 Verve 레이블 시절의 더 우울한 퍼포먼스들과 그녀 초기 경력의 소녀 같은 활기, 재치, 탁월한 표현력, 그리고 기쁨이 조화를 이룹니다.
주로 Teddy Wilson And His Orchestra가 반주한 이 녹음들은 Holiday의 전성기를 잘 보여줍니다. Nd3는 따뜻하고 공명감 있는 톤과 리드미컬하면서도 스윙감 넘치는 표현으로 그녀의 예술성을 충실히 재현했습니다. Nd3의 음색 팔레트는 확실히 어두운 스펙트럼 쪽으로 기울어져 있지만, 결코 과포화 상태로 흐르지 않고, 풍부하고 세밀하며 지나치게 무르익지 않은 균형 잡힌 사운드를 유지했습니다.
이 음반에서 Holiday의 음악은 생동감 넘치고, 전염성이 강한 기쁨과 깊은 소울풀한 그루브를 보여줍니다. 이는 인터넷이 우리의 삶을 지배하기 전, 라디오가 주요한 엔터테인먼트와 정보의 원천이었던 지나간 시대를 떠올리게 합니다. Nd3는 그러한 시대의 감성을 잘 포착해냈습니다.
Vijay Iyer’s new-to-2024 Compassion 2LP offering sounded somewhat subdued and compressed through the Nd3, though this may reflect the recording’s intended aesthetic. Tyshawn Sorey’s drums and cymbals were muted, Iyer’s piano texture thickened, and Linda May Han Oh’s double bass — while weighty — lacked the usual clarity.
ECM are long renowned for releasing recordings characterized by a warmth, sensitivity, and clarity that evoked vast, open spaces, reminiscent of the Austrian Alps. This newer recording, engineered by Ryan Streber at Oktaven Audio in Mount Vernon, New York, presents a departure from that tradition. However, it’s crucial to remember that this is not 1979, and the label has undoubtedly evolved in its offerings.
Finally, Shirley Scott With The Latin Jazz Quintet’s Mucho, Mucho LP served as a resounding confirmation of the Nd3’s affinity for vivid, energetic playback. The album’s searing Hammond B3 organ, hard-hitting vibraphone, and pulsating percussion assailed my senses with force and fire. The Nd3 framed a full-bodied, exciting performance, filling my room with warmth, power, and Latin percussion fury.
Vijay Iyer의 2024년 신작 Compassion 2LP는 Nd3를 통해 약간 눌린 듯하고 압축된 느낌으로 들렸습니다. 이는 녹음이 의도한 미학을 반영한 것일 수도 있습니다. Tyshawn Sorey의 드럼과 심벌즈는 약간 소리가 죽어 있었고, Iyer의 피아노 텍스처는 두꺼워졌으며, Linda May Han Oh의 더블 베이스는 무게감은 있었지만 평소의 명료함이 부족했습니다.
ECM은 오스트리아 알프스를 연상시키는 광활하고 개방된 공간의 따뜻함, 섬세함, 명료함으로 특징지어지는 녹음으로 오랜 명성을 쌓아왔습니다. 하지만 Ryan Streber가 뉴욕 Mount Vernon의 Oktaven Audio에서 녹음한 이 새로운 앨범은 그런 전통에서 벗어난 느낌을 줍니다. 물론, 지금은 1979년이 아니며, ECM 레이블도 시대의 흐름에 따라 진화했음을 상기할 필요가 있습니다.
마지막으로, Shirley Scott With The Latin Jazz Quintet의 Mucho, Mucho LP는 Nd3의 생생하고 에너지 넘치는 재생 능력을 확실히 입증했습니다. 앨범에서 터져 나오는 Hammond B3 오르간의 강렬한 소리, 강력한 바이브라폰, 그리고 맹렬한 타악기 연주는 강렬한 에너지와 열정으로 제 감각을 사로잡았습니다. Nd3는 따뜻함, 힘, 그리고 라틴 퍼커션의 격렬함으로 방 안을 가득 채우며 꽉 찬 흥미로운 연주를 그려냈습니다.
In contrast to the Nd3, the Nd5 cart (seen above, moments before doing its thing on my Thorens table) presented a more refined sonic character, closer to the nuanced delivery of a moving coil cartridge. This resulted in a more expansive soundstage, enhanced instrument separation and layering, richer tonal qualities, and a more engaging and authentic reproduction of recorded music. An occasional flinty quality also pervaded the treble, which aided transient jump. Generally speaking, music became better organized and coherent through the Nd5, though I did miss the Nd3’s more romantic sound and juicy tonal colors.
Despite maintaining a darker tonal balance, the Vijay Iyer LP exhibited a remarkable increase in sonic clarity through the Nd5. Instrumental separation was significantly improved, affording each instrument greater definition, weight, and textural presence. This newfound realism imbued Compassion with a palpable sense of aliveness, quickly fostering a deeper engagement with the music’s ebb and flow, textures, and tonal nuances.
At this point, I forgot my critical role, and became immersed in the music’s vibrant energy, its blood-infused rhythms and accurate tonal reproduction. The Nd5, it seemed, had the unique ability to translate the intangible qualities of Iyer’s juice, energy, texture, and viscosity into a sonorous and emotionally resonant listening experience.
Nd3와 대조적으로, Nd5 카트리지는 (위의 Thorens 턴테이블에서 작동 직전의 모습 참조) 더 세련된 음향 특성을 제공하며, 이는 무빙 코일 카트리지의 섬세한 전달 방식에 가까웠습니다. 이로 인해 사운드스테이지가 더 넓어지고, 악기의 분리와 레이어링이 향상되었으며, 더욱 풍부한 음색과 녹음된 음악의 보다 몰입감 있고 진정성 있는 재현이 가능해졌습니다. 고역에서는 간혹 약간 단단한 느낌이 감돌았는데, 이는 트랜지언트의 뛰어난 응답성을 돕는 요소였습니다. 일반적으로 Nd5를 통해 음악은 더 체계적이고 일관성 있게 들렸지만, Nd3가 가진 낭만적인 사운드와 풍부한 음색의 매력이 그리워지기도 했습니다.
Vijay Iyer의 LP는 여전히 어두운 음조 밸런스를 유지했지만, Nd5를 통해 눈에 띄게 향상된 음향 명료도를 보여주었습니다. 악기의 분리도가 크게 개선되어 각 악기가 더 명확하고 무게감 있으며 질감 있는 존재감을 가질 수 있었습니다. 이 새롭게 구현된 사실감은 Compassion에 생생한 생명력을 불어넣으며, 곡의 고저와 흐름, 텍스처, 그리고 음색의 뉘앙스와 더 깊이 연결되도록 만들었습니다.
이 시점에서 저는 비평가로서의 역할을 잊고 음악의 생생한 에너지와 강렬한 리듬, 그리고 정확한 음색 재현에 몰입하게 되었습니다. Nd5는 Iyer의 음악이 가진 생동감, 에너지, 텍스처, 그리고 점성을 소리로 번역하여 감정적으로 깊이 울림 있는 청취 경험으로 만들어 주는 독특한 능력을 가진 듯했습니다.
The Billie Holiday Golden Years collection, when played through the Nd5, underwent a remarkable transformation as well. While the Nd3 seemed to emphasize her youthful exuberance, the Nd5 offered a more realistic and emotionally nuanced portrayal of the artist. Her voice now exhibited a greater sense of age and experience, with subtle shifts in vocal delivery evident from song to song. In some instances, her voice conveyed a sense of rest and tranquility — while in others, it poignantly reflected her weariness and the weight of her personal struggles. Yet, even in these moments of vulnerability, her distinctive vocal artistry remained captivating and undeniably authentic. Separation was greatly improved, as were resolution, dynamics, resonance, and flow.
Billie Holiday의 Golden Years 컬렉션은 Nd5를 통해 재생되었을 때 놀라운 변화를 보여주었습니다. Nd3가 그녀의 젊고 활기찬 에너지를 강조했다면, Nd5는 보다 현실적이고 감정적으로 섬세한 예술가의 초상을 그려냈습니다. 그녀의 목소리는 이제 나이와 경험이 더해진 깊이를 보여주었고, 곡마다 미묘한 보컬 표현의 변화가 분명하게 드러났습니다.
어떤 곡에서는 그녀의 목소리에서 휴식과 평온함이 느껴졌고, 다른 곡에서는 그녀의 피로함과 개인적인 고통의 무게가 감동적으로 전해졌습니다. 그러나 이러한 취약한 순간에서도, 그녀 특유의 보컬 예술성은 여전히 매혹적이고 부인할 수 없이 진실되게 다가왔습니다. Nd5는 분리도를 크게 개선했으며, 해상도, 다이내믹스, 공명감, 그리고 흐름 또한 탁월하게 향상시켰습니다.
Conclusions
Taken together, both the Nd3 and Nd5 cartridges are excellent examples of Rega’s legendary cost-for-dollar equation. They’re both flag-waving examples of how a large company applies trickle-down concepts learned over many decades to create high-value components.
The Nd3 is an exceptionally juicy, dynamic, and fun cartridge, a madly entertaining cart that played music with tremendous jump, pacing, color, and richness. It never fell into overly lush terrain, but consistently brought the joy of listening to vinyl as a truly pleasurable event.
The Nd5 knocked me over with its widespan, deeply informative soundstage, superb resolving skills, racer-like speed, lively resonance, and general profundity in sound, like sitting in the middle of a live quintet and fully witnessing each change in dynamics, texture, and tone. It delivered fine detail, natural textures, serious boogie factor, and a good degree of magic. It’s a bit flinty on top, an acceptable sin.
While the Nd3 establishes a benchmark for MM carts at its price point, the Nd5 represents a significant advancement in the field, performing admirably for a cart costing $675 (or more). Both the Nd3 and Nd5 carts from Rega deserve the attention and critical audition of audiophiles seeking to explore the cutting edge of moving-magnet cartridge design, and great value-for-dollar sound from their analog-based system.
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Author bio: Former musician, former artist, and former legal wastrel Ken Micallef has written numerous hi-fi equipment reviews for Stereophile and Analog Planet, and his byline has also appeared within Mojo, Electronic Musician, and The Grammys. You can also find him at YouTube (Ken Micallef Jazz Vinyl Audiophile).
Nd3와 Nd5 카트리지는 Rega의 전설적인 가성비 공식을 잘 보여주는 뛰어난 사례입니다. 두 제품 모두 대기업이 수십 년에 걸쳐 습득한 기술과 아이디어를 하향식(trickle-down)으로 적용해 높은 가치를 지닌 부품을 만드는 방식을 증명해줍니다.
Nd3는 놀라울 정도로 생기 넘치고 역동적이며 재미있는 카트리지입니다. 엄청난 추진력, 속도감, 색감, 그리고 풍부함으로 음악을 재생하며, 듣는 즐거움을 진정한 기쁨의 순간으로 만들어줍니다. 과도하게 화려한 사운드로 빠지지 않고 항상 아날로그 바이닐 감상의 즐거움을 꾸준히 제공합니다.
Nd5는 넓고 상세한 사운드스테이지, 뛰어난 해상도, 빠른 반응성, 생동감 넘치는 공명, 그리고 일반적인 깊이감으로 감탄을 자아냅니다. 마치 라이브 퀸텟의 중심에 앉아 다이내믹스, 텍스처, 음조의 모든 변화를 직접 체험하는 듯한 느낌을 전달합니다. Nd5는 세부적인 디테일, 자연스러운 질감, 활기 넘치는 리듬감, 그리고 마법 같은 사운드를 제공합니다. 고역에서 약간 단단한 느낌이 있긴 하지만 이는 허용 가능한 단점이라 할 수 있습니다.
Nd3는 그 가격대에서 MM 카트리지의 새로운 기준을 세우는 제품이며, Nd5는 이 분야에서 중요한 발전을 보여주며 $675 이상의 가격대를 위한 훌륭한 성능을 발휘합니다. Rega의 Nd3와 Nd5 카트리지는 무빙 마그넷 카트리지 설계의 최첨단을 탐구하고 아날로그 시스템에서 뛰어난 가성비를 추구하는 오디오파일들의 주목과 테스트를 받을 자격이 충분합니다.
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저자 소개:
과거 음악가, 아티스트, 법률 분야 종사자였던 Ken Micallef은 Stereophile과 Analog Planet에서 많은 하이파이 장비 리뷰를 작성했으며, 그의 이름은 Mojo, Electronic Musician, 그리고 The Grammys에서도 확인할 수 있습니다. YouTube에서도 그의 채널 Ken Micallef Jazz Vinyl Audiophile을 찾아볼 수 있습니다.
Supplied Rega Nd3 and Nd5 MM cartridge photos courtesy Rega. Both photos of the Nd3 and Nd5 in repose with the Thorens TD 124 MKI turntable in this review by Ken Micallef.
제공된 사진: Rega Nd3와 Nd5 MM 카트리지 사진은 Rega 제공입니다. 이 리뷰에서 Ken Micallef는 Thorens TD 124 MKI 턴테이블과 함께 Nd3와 Nd5가 휴식 중인 모습을 촬영했습니다.
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