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July 2023
World Premiere Review!
LampizatOr Horizon DAC Review
A new benchmark!
Review By Greg Weaver
From the Beginning
My history, and fascination, with Łukasz Fikus and his Poland-based LampizatOr heralds back to my first exposure to the Golden Gate's introduction at AXPONA 2015. It may be significant to point out that this timing is eerily coincident with my choice to begin to more deeply explore the validity of digital audio as a source. To that point, in my system, digital file playback had shown no real ability to favorably compete with my analog reference system, sonically or with the breadth and depth of my LP collection. Keep in mind, Norway's Tidal, the first music streaming service to offer at least Redbook CD quality streaming had just launched in the US that previous October, and – I was not an early adopter.
For those interested, you may see my brief history of the brand as laid out in my Baltic 3 review, or with my YouTube channel conversation with Łukasz as seen below.
폴란드에 기반을 둔 LampizatOr의 Łukasz Fikus와의 인연과 그에 대한 흥미는 2015년 AXPONA에서 처음으로 Golden Gate를 접한 때로 거슬러 올라갑니다. 이 시점이 제가 디지털 오디오를 더 깊이 탐구하기로 결정한 것과 기이할 정도로 일치한다는 점을 지적할 필요가 있을지도 모릅니다. 그때까지 제 시스템에서 디지털 파일 재생은 소리 면에서나 LP 컬렉션의 폭과 깊이 면에서 제 아날로그 레퍼런스 시스템과 경쟁할 능력을 보여주지 못했습니다. 참고로, 노르웨이의 Tidal은 최소한 Redbook CD 품질의 스트리밍을 제공하는 최초의 음악 스트리밍 서비스로, 그해 10월에 미국에서 막 출시되었고 저는 초기 사용자는 아니었습니다.
관심이 있는 분들은 제가 작성한 Baltic 3 리뷰나 아래에 있는 Łukasz와의 YouTube 채널 대화를 통해 브랜드의 짧은 역사를 확인할 수 있습니다.
Unlike Any Other...
Needless to say, I was honored to be the first US journalist to have the opportunity to explore Horizon's exceptional performance envelope. And when it arrived, I was impressed right from the flight case.
말할 것도 없이, Horizon의 뛰어난 성능 범위를 탐구할 기회를 가진 최초의 미국 기자가 되어 영광이었습니다. 제품이 도착했을 때, 운송 케이스에서부터 이미 깊은 인상을 받았습니다.
First of all, this DAC is clearly like no other in my experience. To begin with, it is the most massive, and to these eyes, the most visually engaging digital engine I've yet seen. It is some seventeen and a third inches wide, nineteen and three-quarters inches deep, and stands six and three-quarters inches tall, sans tubes, and double that with the factory shipped valves mounted. And it weighs in at and striking seventy pounds!
But what a beauty! The exo-chassis is CNC milled from inch-thick solid slabs of metal, and the seams of the four sides and the top cover are left untouching - by just a fraction of an inch, giving the illusion that they are floating in space. The name "horizon," in all lower case, and the brand LampizatOr, are etched as outlined letters in white, appointing the upper left and lower right corners respectively.
Then, there is the centrally located two-digit Nixie tube display, and three round buttons immediately beneath, labeled from left to right, -, SEL, and +, on the front panel. Now, I grew up in an era where most all calculators, test equipment, and computing devices I used in labs and classrooms used Nixie displays, or what is known as a cold cathode display, in essence, an electronic device resembling a tube, but utilized for displaying numerals or other information with a glowing discharge, so I'll admit to finding this look to be sexy as hell.
But LampizatOr's choice to use the more retro-looking, stylish Nixie tubes was motivated by more than merely the suave aesthetics it would bring to Horizon. Rather, they were chosen for the benefits they afford, including both their prolonged longevity, and their virtually nonexistent self-radiated noise level, one many orders of magnitude lower than that of LCDs.
The three buttons offer full control of the Horizon, with left - and right + buttons to control volume or input choice. The center SEL button will toggle the Horizon in or out of Standby mode (the rocker power switch is on the back panel near the IEC socket) and is the input selector once powered on. After the warmup countdown finishes at power up, the Nixie display shows the selected input number, 1 for S/PDIF, 2 for AES/EBU, 3 for TosLink, 4 for USB, 5 for HDMI I2S, 6 for RJ45 I2S, 7 for Analog RCA input, and 8 for analog XLR balanced input, for about three seconds, then it reverts to showing the volume level.
우선, 이 DAC는 제가 경험한 어떤 것과도 확연히 다릅니다. 가장 먼저, 이 제품은 지금까지 본 디지털 엔진 중에서 가장 크고, 외관상으로도 가장 매력적인 제품입니다. 가로 17.3인치, 세로 19.75인치, 높이는 튜브를 제외하고 6.75인치, 공장에서 제공되는 밸브가 장착되면 그 두 배의 높이를 자랑합니다. 그리고 무게는 무려 70파운드에 달합니다!
그러나 정말 아름다운 제품입니다! 외부 섀시는 1인치 두께의 금속 슬래브를 CNC 가공하여 만들었으며, 네 개의 측면과 상단 커버의 이음새는 약간 떨어져 있어 마치 공중에 떠 있는 듯한 착시를 줍니다. "horizon"이라는 이름은 모두 소문자로 왼쪽 상단에, 브랜드 LampizatOr는 오른쪽 하단에 각각 하얀 윤곽의 글자로 새겨져 있습니다.
그리고 중앙에는 두 자릿수의 니시 튜브(Nixie tube) 디스플레이가 있고, 그 아래에는 세 개의 둥근 버튼이 좌측부터 "-", "SEL", "+"로 배치되어 있습니다. 제가 자라온 시절, 실험실과 교실에서 사용하던 대부분의 계산기나 테스트 장비, 컴퓨터 장치들은 니시 디스플레이, 즉 차가운 음극관 디스플레이를 사용했습니다. 이는 본질적으로 튜브와 비슷한 전자 장치로, 발광 방전을 통해 숫자나 기타 정보를 표시하는 장치입니다. 그래서 저는 이 레트로한 외관이 굉장히 매력적이라고 느꼈습니다.
하지만 LampizatOr가 Horizon에 이 스타일리시한 니시 튜브를 선택한 이유는 단지 미적 감각 때문만은 아닙니다. 이 튜브는 긴 수명과 거의 없는 자가 방사 소음 수준 덕분에 선택되었습니다. 이는 LCD의 방사 소음보다 훨씬 더 낮은 수준을 자랑합니다.
세 개의 버튼은 Horizon의 모든 기능을 제어할 수 있습니다. 왼쪽의 "-"와 오른쪽의 "+" 버튼은 볼륨 또는 입력 선택을 제어하고, 가운데의 "SEL" 버튼은 Horizon을 대기 모드로 전환하거나 대기 모드에서 해제하며, 전원이 켜지면 입력 선택 기능을 합니다. 전원이 켜진 후 웜업 카운트다운이 끝나면 니시 디스플레이에 선택된 입력 번호가 약 3초 동안 표시됩니다. 1은 S/PDIF, 2는 AES/EBU, 3은 TosLink, 4는 USB, 5는 HDMI I2S, 6은 RJ45 I2S, 7은 아날로그 RCA 입력, 8은 아날로그 XLR 밸런스 입력을 의미하며, 이후에는 볼륨 레벨이 표시됩니다.
Mine shipped with a reddish-maroon top plate, closely matching the finish of my Von Schweikert Audio ULTRA 9 loudspeakers, but it is available with as plated copper, in a black matt (matching the chassis body), Sahara silver, mirror chrome, or any RAL color.
As well as the forward centrally mounted Emission Labs 5U4G rectifier on the top plate, mine shipped with four Tung-Sol KT150s, with the two more forward responsible for creating the positive and negative phase components of the right output signal, while the matching pair to the rear generate the positive and negative phase components of the left output. These are power pentode tubes, with the basic tube choice here being an EL34 or KT88. Finally, two Psvane 6SN7GTs, dual triodes that each handle both phases of the left and right channels for the DAC conversion input, are located centrally along the front-to-back center line on the top plate, between the KT150s.
Now this begs the question, why use such big power pentodes here, devices that would seem to be ridiculously over-specified for the job in this circuit? But according to Łukasz, that's the key to the big, bold, effortless sound that the Horizon generates. He freely admits that he really doesn't know why this application of power pentodes is so successful but, capitalizing on the counsel of one of his mentors, Evgenyi Kreminsky, of Lviv, Ukraine, he suggests that it may have something to do with the density of milliamps per square inch of metal as the electrons flow from their Cathode to the Anode. These tubes can conduct many tens of, or even one hundred, milliamps, from a five-hundred-volt supply. But in Horizon, using a more modest two-hundred-volt supply, conducting just five milliamps, he suggests that it may be analogous to having a dual overhead cam V8 engine powering a ridiculously small, light car.
Further, it uses precisely controlled AC heaters, safely limited in both voltage and current to provide excellent protection and long life. The anode high voltage supply uses LampizatOr's proprietary tube power supply, comprised of a high-grade toroidal transformer, one EI-transformer, a dual diode directly heated rectifier, with a choke and capacitor filter providing passive filtration and energy storage stages. After the rectifier diode tube, the supplies are then split into quad-mono sources to power the two phases of each channel!
제 제품은 상단 플레이트가 붉은색에 가까운 적갈색으로, 제 Von Schweikert Audio ULTRA 9 스피커의 마감과 거의 일치합니다. 그러나 이 제품은 도금된 구리, 블랙 매트(섀시 바디와 동일한 색상), 사하라 실버, 미러 크롬 또는 RAL 컬러로도 제공됩니다.
상단 플레이트에는 앞쪽 중앙에 Emission Labs 5U4G 정류기가 장착되어 있으며, 제 제품은 4개의 Tung-Sol KT150이 함께 배송되었습니다. 앞쪽의 두 개는 오른쪽 출력 신호의 양극 및 음극 위상을 생성하며, 뒤쪽의 짝을 이루는 두 개는 왼쪽 출력 신호의 양극 및 음극 위상을 생성합니다. 이들은 전력 펜토드 튜브로, 기본 선택은 EL34 또는 KT88입니다. 마지막으로, Psvane 6SN7GT 듀얼 트라이오드 두 개가 상단 플레이트의 중앙에 위치해 있으며, 각각 왼쪽과 오른쪽 채널의 DAC 변환 입력에서 두 위상을 처리합니다. 이들은 KT150 사이에 앞에서 뒤로 이어지는 중앙선에 배치되어 있습니다.
그렇다면, 왜 이 회로에서 이처럼 크고 강력한 전력 펜토드를 사용하는 걸까요? 이 장치들은 이 회로에 과도하게 사양된 것처럼 보일 수 있습니다. 하지만 Łukasz에 따르면, 이것이 바로 Horizon이 만들어내는 크고 대담하며 여유로운 소리의 핵심이라고 합니다. 그는 이 전력 펜토드의 사용이 왜 이렇게 성공적인지 정확히 알지 못하지만, 그의 멘토 중 한 명인 우크라이나 리비우의 Evgenyi Kreminsky의 조언을 바탕으로, 음극에서 양극으로 전자가 흐르면서 금속에 흐르는 밀리암페어 밀도가 관련 있을 수 있다고 제안합니다. 이 튜브들은 500V 전원에서 수십 밀리암페어, 심지어는 100밀리암페어까지도 전달할 수 있습니다. 그러나 Horizon에서는 200V의 전원을 사용해 단지 5밀리암페어만 전달하며, 그는 이를 마치 듀얼 오버헤드 캠 V8 엔진이 매우 작고 가벼운 차를 구동하는 것에 비유할 수 있다고 말합니다.
또한, 이 제품은 정밀하게 제어된 AC 히터를 사용해 전압과 전류를 안전하게 제한함으로써 우수한 보호와 긴 수명을 제공합니다. 양극 고전압 전원은 고급 토로이달 변압기, EI 변압기 하나, 이열형 다이오드 직접 가열 정류기, 초크 및 커패시터 필터를 통한 수동 여과 및 에너지 저장 단계를 갖춘 LampizatOr의 독자적인 튜브 전원 공급 장치를 사용합니다. 정류 다이오드 튜브 이후, 전원은 각 채널의 두 위상을 공급하는 쿼드 모노 소스로 분리됩니다!
Its balanced operation is achieved using a fully balanced digital engine that produces four analog outputs simultaneously, left positive, left negative, right positive, and right negative. All four outputs are treated equally and are given their own individual volume control ladder, filtering, signal shaping, and amplification, which explains the need for four triodes per DAC (a pair of 6SN7 dual triodes are used) and the additional four big pentodes for anode loading.
In my experience, Horizon's seven-tube complement works in a way I've never seen applied before in any DAC. The pentodes provide power supply regulation, active anode loading, and cathode buffering, all at the same time, thanks to their three grids. The dual triodes provide voltage amplification and current conversion for the DAC process, which suggests that they have a huge influence on the resultant sound. More on that soon enough.
Horizon의 밸런스 작동은 완전 밸런스 디지털 엔진을 사용하여 이루어지며, 동시에 네 개의 아날로그 출력을 생성합니다. 즉, 왼쪽 양극, 왼쪽 음극, 오른쪽 양극, 오른쪽 음극을 각각 출력합니다. 이 네 개의 출력은 모두 동일하게 처리되며, 각 출력은 개별적인 볼륨 제어 계단, 필터링, 신호 조정 및 증폭을 거치게 됩니다. 이러한 이유로 DAC당 네 개의 트라이오드(6SN7 듀얼 트라이오드 한 쌍이 사용됨)와 추가로 네 개의 큰 펜토드가 필요합니다. 이 펜토드는 양극 부하를 담당합니다.
제 경험에 따르면, Horizon의 7개 튜브는 다른 DAC에서 본 적 없는 방식으로 작동합니다. 펜토드는 전원 공급 조절, 능동적인 양극 부하, 음극 버퍼링을 동시에 수행하는데, 이는 세 개의 그리드 덕분입니다. 듀얼 트라이오드는 DAC 프로세스에서 전압 증폭 및 전류 변환을 담당하며, 이는 결과적인 사운드에 큰 영향을 미친다는 것을 시사합니다. 이에 대한 더 자세한 내용은 곧 다룰 예정입니다.
When reading about Horizon on their website, you will see that they are deliberately secretive about the actual DAC chips that they use. Just before the Covid-19 pandemic settled in, several major chip manufacturers, having recognized LampizatOr's obvious fanatical implementation of digital technology, and unsolicited, started shipping them packages of newly developed chips, requesting that LampizatOr take them for a test drive. Working from this pool of emerging DACs, Łukasz told me in conversation that it was the single biggest increase in quality he had ever heard in his time as a designer. So, when you ask what chip they use in Horizon, be prepared to hear the otherwise uninformative code name, Engine Nineteen.
Horizon에 대해 그들의 웹사이트를 읽어보면, 그들이 사용하고 있는 실제 DAC 칩에 대해 의도적으로 비밀을 유지하고 있다는 것을 알 수 있습니다. 코로나19 팬데믹이 시작되기 직전, 몇몇 주요 칩 제조업체들이 LampizatOr의 디지털 기술에 대한 광적인 집착을 인식하고 자발적으로 새로 개발한 칩을 보내기 시작했습니다. LampizatOr에게 테스트해 보라는 요청과 함께 말이죠. 이 새롭게 등장한 DAC 칩들을 기반으로 작업하면서, Łukasz는 저와의 대화에서 이것이 자신이 디자이너로서 경험한 품질의 가장 큰 향상이라고 말했습니다. 그래서 Horizon에 어떤 칩이 사용되었는지 물어보면, "엔진 나인틴(Engine Nineteen)"이라는 별도의 정보를 제공하지 않는 코드명을 듣게 될 준비를 하셔야 합니다.
But by implementing this new-found innovative chip technology, which as Łukasz had stated was unlike anything he had seen or heard prior, he was inspired to create his current masterpiece. Though it took almost a year to write software to control the DAC process, especially for DSD512, by using their custom firmware, they have created a distinguished DAC that has reset the bar on digital playback for me.
Like many of the finest DACs available, the Horizon is provisioned to allow you to directly drive your amplifiers, totally bypassing your linestage or preamplifier. It offers both balanced XLR and single-ended RCA outputs and even features a set of XLR outputs to drive stereo subwoofers, an option I've not noted with other brands' designs. My listening with the direct output from the Horizon was virtually identical to my experience using my linestage, though for convenience and to more readily accommodate my analog source, the majority of my listening was done with my linestage in play.
I could go on at considerable length about the technology, design techniques, and applied engineering behind this amazing new flagship DAC, and for those so inclined, feel free to dig in on your own. While I'm not trying to diminish its import by abbreviation, I want to talk about the remarkable result of all the energy, engineering, and deliberation that went into crafting this overachieving music maker...so let's move on to what the experience of living with the Horizon is like.
이 새로운 혁신적인 칩 기술을 구현하면서, Łukasz는 이전에 본 적도, 들어본 적도 없는 기술을 바탕으로 영감을 받아 현재의 걸작을 만들었습니다. 특히 DSD512를 처리하기 위한 DAC 소프트웨어를 개발하는 데 거의 1년이 걸렸지만, 맞춤형 펌웨어를 사용하여 디지털 재생의 기준을 새롭게 세운 탁월한 DAC를 만들어냈습니다.
최고의 DAC들처럼, Horizon은 앰프를 직접 구동할 수 있는 기능을 제공하여 라인 스테이지나 프리앰프를 완전히 우회할 수 있습니다. 밸런스 XLR 및 싱글 엔디드 RCA 출력을 제공하며, 스테레오 서브우퍼를 구동할 수 있는 XLR 출력 세트도 포함되어 있습니다. 다른 브랜드의 디자인에서 이 옵션을 본 적은 없습니다. Horizon의 직접 출력을 사용한 제 청취 경험은 제 라인 스테이지를 사용할 때와 거의 동일했지만, 편의성과 아날로그 소스를 쉽게 사용할 수 있도록 대부분의 청취는 라인 스테이지를 통해 진행했습니다.
이 놀라운 새로운 플래그십 DAC의 기술, 디자인 기법 및 적용된 엔지니어링에 대해 길게 이야기할 수 있지만, 그러한 부분에 관심이 있다면 직접 탐구해 보셔도 좋습니다. 여기서 그 중요성을 간략하게 언급하는 것이 이 제품의 가치를 깎아내리는 것은 아니지만, 저는 이 뛰어난 음악 재생 장치를 만드는 데 투입된 모든 에너지, 엔지니어링, 그리고 숙고의 놀라운 결과에 대해 이야기하고 싶습니다. 이제 Horizon과 함께하는 경험이 어떤지에 대해 이야기해보죠.
The Sound Of Excess
First, I must remark again on just how massive it is – impressively so, with a footprint that presented a challenge for my 48-inch wide by 16-inch deep, four-shelf Timber Nation rack. Because its two-inch-thick hard maple shelves are comparably slight in depth (many high-performance racks offer a more prodigious shelf depth, some 24 inches deep or more), I chose to optimize its installation using four of Joe Lavrencik's Critical Mass Systems CenterStage2M 1.5 footers, a choice I would urge anyone installing this masterful component to follow.
Yet right from its protective flight case, with only its factory testing and burn-in time (roughly seventy-two hours), it was so clearly resolute, yet so rife with texture, rich in tone, and dimensionally corporeal, that I found myself thinking about how much more bloom, body, tonal, and spatial expressiveness could possibly reveal itself over the coming weeks.
My first 45 days with this remarkable component were spent listening exclusively to the factory-supplied tubes. It would be irresponsible for me to not get a handle on how this device performs as shipped. And I'm happy to report that with the included valve set, four Russian-made Tung-Sol KT150 beam pentodes, two Chinese-made Psvane 6SN7GT "Blue Ball" octal dual triodes, and that massive Emission Labs 5U4G rectifier, the results were magnificent!
우선, 이 제품이 얼마나 거대하고 인상적인지 다시 한번 언급하지 않을 수 없습니다. 그 크기는 48인치 너비, 16인치 깊이의 네 개 선반으로 구성된 Timber Nation 랙에 설치하는 데도 도전 과제가 될 정도였습니다. 이 랙의 2인치 두께 하드 메이플 선반이 상대적으로 깊이가 얕은 편이었기 때문에(많은 고성능 랙들은 24인치 이상의 깊이를 자랑합니다), 저는 Joe Lavrencik의 Critical Mass Systems CenterStage2M 1.5 풋을 사용하여 설치를 최적화하기로 결정했습니다. 이 제품을 설치하는 사람이라면 누구나 이 선택을 따를 것을 권장합니다.
그런데도 제품이 도착하여 보호용 케이스에서 꺼내고 공장 테스트 및 번인 시간(약 72시간)만 거친 상태에서도, 음질은 이미 매우 단호하면서도 풍부한 질감과 음조, 그리고 입체적인 생동감을 지니고 있었습니다. 앞으로 몇 주 동안 얼마나 더 깊은 울림, 몸체감, 음조, 공간적 표현이 드러날지 기대할 수밖에 없었습니다.
이 놀라운 기기와 함께한 첫 45일 동안은 공장에서 제공된 튜브만 사용하며 청취했습니다. 배송된 상태 그대로의 성능을 파악하는 것이 중요하다고 생각했기 때문입니다. 기쁨을 가지고 보고할 수 있는 점은, 네 개의 러시아산 Tung-Sol KT150 빔 펜토드, 두 개의 중국산 Psvane 6SN7GT "Blue Ball" 옥탈 듀얼 트라이오드, 그리고 거대한 Emission Labs 5U4G 정류기로 구성된 밸브 세트를 사용한 결과가 매우 훌륭했다는 것입니다!
Over my time in front of Horizon, I was simply elated with what I was hearing, basking in the steadily advancing, sometimes minuscule - but always relevant - improvements, as they crept into play as I accrued more and more time in front of my system. I was well rewarded, as the longer I listened, up to about the first five weeks or so, when it finally seemed totally run in, the more refined, expressive, and nuanced this remarkable machine became.
One of the first attributes that stood out for me was how extremely well this DAC portrays dynamic contrasts and their prodigious modulations. One of my near-consistent disappointments with the performance of many other well-thought-of DACs is how they tend to compress or foreshorten the gamut and fluency of rather large dynamic contrasts in music, ranging from the blaring cacophony at the opening of Prokofiev's "Scythian Suite," to things as viscerally startling as the opening of Pink Floyd's "In the Flesh?" from The Wall, or the bomb detonation near the conclusion of "Late Home Tonight, Pt. 1," from Roger Waters magnum opus Amused to Death. While I will acknowledge that that are many lesser systems that are otherwise unable to recreate some of these dynamic contrasts faithfully, in a system like mine, or any that would befit the installation of the world-class Horizon, it allows that extraordinary level of transmission and expansive energy to flow with an unmatched might, ease, and authority.
Horizon 앞에서 보내는 시간 동안, 저는 듣고 있는 소리에 정말 기쁨을 느꼈습니다. 시간이 지날수록 서서히, 때로는 미세하지만 항상 중요한 개선이 나타나면서 시스템 앞에서의 시간이 늘어났습니다. 제가 처음 약 5주 동안 계속 듣던 중, 이 놀라운 기계는 점점 더 정교하고 표현력 있으며 뉘앙스가 풍부해졌습니다.
저에게 처음 눈에 띄었던 특성 중 하나는 이 DAC가 동적 대비와 그들의 탁월한 변화를 얼마나 극도로 잘 표현하는지였습니다. 많은 잘 알려진 DAC들의 성능에서 거의 일관되게 실망스러웠던 점은, 음악에서 매우 큰 동적 대비의 범위와 유창함을 압축하거나 단축시키는 경향이 있다는 것이었습니다. 예를 들어, Prokofiev의 "Scythian Suite"의 시작 부분에서의 요란한 잡음, Pink Floyd의 "In the Flesh?"의 시작 부분, 또는 Roger Waters의 대작 Amused to Death의 "Late Home Tonight, Pt. 1"의 폭발음과 같은 것들입니다. 이러한 동적 대비를 신뢰성 있게 재현할 수 없는 많은 시스템이 있는 것을 인정하긴 하지만, 제 시스템이나 세계적인 Horizon을 설치할 수 있는 어떤 시스템에서도, Horizon은 그 뛰어난 수준의 전달과 확장된 에너지를 비교할 수 없는 힘과 여유, 권위로 흐르게 해줍니다.
Unlike the decidedly more sterile, analytical-sounding entries from so many of the big-name DACs, the Horizon offers an unassailably distinct correctness of tone and texture. These qualities are so faithfully and richly rendered as to shed an entirely fresh, considerably more nuanced light upon intimate performances. Listening to subtly executed piano works like famed Georgian composer Giya Kancheli's 33 Miniatures, as performed by my good friend George Vatchnadze, or Steven Hough's renderings of Piano Music by Federico Mompou, the Horizon so realistically and adroitly exposes and conveys the vivid and lyrical hues and shades of the piano, moving you so unbelievable closer to, and so openly revealing the caress and eloquence of the performers touch, that it has set a new bar for me in this regard.
One of the more discernable failures of other competing DACs is their inability to faithfully recreate the space, and the subtleties of the physical placements and interrelationships, of the instruments spanning the soundstage. So many of even the most well-regarded offerings deliver a decidedly more dimensionally flattened instrumental image and limit the depth and breadth of their layering, presenting something that resembles more of a cardboard cutout propped up in front of you rather than offering the sense of the more real spherical wave launch and presence you so lucidly experience when hearing live instruments played in a real space. This near-consistent weakness of many DACs has been one of the most crucial factors fueling my ongoing resistance to digital music playback over the years.
많은 유명 DAC들이 확실히 더 위생적이고 분석적인 소리를 제공하는 반면, Horizon은 확실히 구별되는 정확한 음색과 질감을 제공합니다. 이러한 특성들은 충실하고 풍부하게 표현되어, 친밀한 공연에 완전히 새롭고 훨씬 더 섬세한 빛을 비춥니다. 제 친구인 George Vatchnadze가 연주한 유명한 조지아 작곡가 Giya Kancheli의 33 Miniatures나, Steven Hough의 Federico Mompou의 피아노 음악 연주를 들을 때, Horizon은 피아노의 생생하고 서정적인 색조와 음영을 매우 현실적이고 능숙하게 드러내며, 연주자의 손길의 애정과 우아함을 믿을 수 없을 만큼 가까이에서, 그리고 솔직하게 드러내어, 이 분야에서 새로운 기준을 세워주었습니다.
다른 경쟁 DAC들의 더 명백한 실패 중 하나는 악기들이 음향 무대에서 차지하는 공간과 물리적 배치 및 상호 관계의 섬세함을 충실히 재현하지 못하는 것입니다. 많은 높은 평가를 받는 제품조차도 악기 이미지를 차원적으로 평평하게 만들고 레이어링의 깊이와 폭을 제한하여, 실제 공간에서 연주되는 악기를 들을 때 경험하는 더 실질적인 구형 파동의 발사와 존재감을 제공하기보다는 마치 앞에 세운 판지 모형과 같은 것을 제공합니다. 이러한 많은 DAC들의 지속적인 약점은 오랜 시간 동안 디지털 음악 재생에 대한 저항감을 불러일으킨 가장 중요한 요소 중 하나였습니다.
Yet Horizon creates that space and those interrelationships so effortlessly, so vividly, so unmistakably, so consistently, that I have to proclaim it has established a new benchmark in this regard. No other DAC, at ANY price, offers the ability to so routinely and convincingly recreate the dimensionality and space of an instrumental soundstage laid out before you. It is unmatched in this regard in my experience.
그러나 Horizon은 그 공간과 악기들의 상호 관계를 너무나도 자연스럽고, 생생하며, 명확하게, 그리고 일관되게 재현하여, 이 분야에서 새로운 기준을 세웠다고 단언할 수 있습니다. 어떤 가격대의 DAC도 악기 음향 무대의 차원성과 공간을 이렇게 일상적으로 그리고 확실하게 재현할 수 있는 능력을 제공하지 않습니다. 제 경험상, 이 점에서 Horizon은 비교할 수 없는 제품입니다.
Bottle Swap
Now, I don't revel in the thoughts of tube rolling, but given the results that colleagues and friends had described achieving, I had to give it a go. And though I had no other big beam pentodes lying about, I will share that Maestro Kevin Hayes of VAC reports his favorite performance from Horizon comes using Genalex Gold Lion KT88s. He freely admits that he prefers their harmonic envelope to most KT series valves.
저는 튜브 롤링에 큰 흥미는 없지만, 동료들과 친구들이 언급한 결과들을 고려할 때 시도해볼 필요가 있었습니다. 다른 큰 빔 펜토드가 없어서 직접 시도는 하지 않았지만, Maestro Kevin Hayes of VAC가 Horizon에서 가장 좋아하는 성능은 Genalex Gold Lion KT88을 사용했을 때라고 보고했습니다. 그는 이 KT88이 대부분의 KT 시리즈 밸브보다 하모닉 envelope이 더 마음에 든다고 자유롭게 인정하고 있습니다.
Łukasz shared with me that he had chosen to exploit the ball triodes because their anodes don't make contact with the glass wall of the bottle, and they have no mica support, a consideration he described as being critically important in rendering overall midrange clarity. But I did spend time experimenting with the 6SN7 dual triodes, and I suspect most bottle-heads would agree that they offer a significant opportunity to affect the Horizon's resultant voice. I tried a matched pair of Psvane Shuguang Treasure CV181-Zs but felt they created an overly detailed presentation. I tried some vintage CBS/Hytron 6SN7s and found them to be too soft. But it felt like Goldilocks time when I inserted some older (about a dozen or so years) Russian Tung-Sol 6SN7-GTBs... It was just magic, resulting in the perfect symbiosis of definition and bloom... I stopped then and there, noting the most satisfying of smiles had appeared on my face.
One of the strongest affirmations that I may offer about the performance of this master DAC from Poland is that I could - at moments, and mostly with DSD files - be fooled into believing I was listening to an LP. As an example, I love the Steve Morse-fronted band "The Dixie Dregs." I have several copies of their 1980 release, Dregs of the Earth, including an early original US pressing and the 1980 Direct-Disk Labs reissue. I marveled at how remarkably engaging the 16-bit/44.1kHz FLAC file sounded when directly compared to both those pressings. I honestly found the sound of the file played back on Horizon to sound more like a live performance than either LP. Those of you who understand will know what a strong endorsement that is coming from me!
Łukasz는 볼 트라이오드를 선택한 이유로 그들의 양극이 유리 벽과 접촉하지 않고, 미카 지지대가 없다는 점을 중요하게 생각했다고 말했습니다. 이는 전체적인 중역대 선명도를 rendering하는 데 결정적으로 중요하다고 설명했습니다. 제가 6SN7 듀얼 트라이오드를 실험해 본 결과, 대부분의 튜브 애호가들이 Horizon의 결과적인 음색에 큰 영향을 미칠 기회가 있다고 동의할 것이라고 생각합니다. Psvane Shuguang Treasure CV181-Z를 맞춰서 사용해 보았지만, 너무 과도한 디테일을 제공한다고 느꼈습니다. 빈티지 CBS/Hytron 6SN7을 시도해 보았으나 너무 부드러운 느낌이었습니다. 그러나 약 10여 년 된 러시아 Tung-Sol 6SN7-GTB를 삽입했을 때, 마법 같은 소리가 나면서 정의와 울림의 완벽한 공생을 이루었습니다. 그 순간, 제 얼굴에 가장 만족스러운 미소가 떠올랐습니다.
이 폴란드의 마스터 DAC의 성능에 대해 제가 제공할 수 있는 가장 강력한 확언 중 하나는, 순간적으로, 특히 DSD 파일을 사용할 때, LP를 듣는 듯한 착각을 느낄 수 있다는 것입니다. 예를 들어, 저는 Steve Morse가 이끄는 밴드 "The Dixie Dregs"를 좋아합니다. 그들의 1980년 발매작 Dregs of the Earth의 여러 복사본이 있으며, 초기 원판 US 프레싱과 1980년 Direct-Disk Labs 재발행본이 포함됩니다. 16비트/44.1kHz FLAC 파일을 두 가지 프레싱과 직접 비교했을 때, 그 소리가 얼마나 놀랍도록 매력적이었는지에 감탄했습니다. Horizon에서 재생한 파일의 소리가 LP보다 더 생생하게 느껴졌습니다. 이를 이해하는 분들은 제게 얼마나 강력한 추천이 될지 알 것입니다!
Sui Generis
There is no other way to say it; the LampizatOr Horizon is simply the finest example of a stand-alone Digital to Analog engine I've yet experienced. Its inspired, outside-the-box design, refined and over-designed circuit approach, combined with its cutting-edge DAC chip implementation make this a sui generis product, one whose sophisticated and sublime performance has no equal in my experience, positioning it atop the mountain of similar offerings competing for your attention. I have no stronger recommendation to offer. In my experience, if your system is up to it, and you can afford it, there is no better DAC available today.
다른 표현 방법은 없습니다; LampizatOr Horizon은 제가 경험한 독립형 디지털-아날로그 변환기 중 가장 훌륭한 예입니다. 이 제품은 독창적인 디자인, 정교하고 과도하게 설계된 회로 접근법, 그리고 최신 DAC 칩 구현이 결합되어 독특한 제품으로, 그 정교하고 숭고한 성능은 제 경험에서 비교할 만한 것이 없습니다. 이 제품은 유사한 제품들 사이에서 가장 높은 위치에 자리 잡고 있습니다. 더 강력한 추천은 없으며, 제 경험상, 당신의 시스템이 이를 감당할 수 있고, 예산이 허락된다면 현재 시장에서 이보다 더 나은 DAC은 없습니다.
Specifications
Type: Vacuum tube digital-to-analog converter
File Capabilities: 44.1 to 768 kHz, 32-bit depth PCM and DSD up to 512
Digital Inputs: USB, S/PDIF RCA, AES/EBU XLR, TosLink optical, two I2S
Analog Inputs: Unbalanced RCA and balanced XLR
Output Impedance: 600 Ohms per phase
Tube Compliment:
One 5U4G rectifier or equivalent, 274B, 5Y3, 5C3S, GZ34, GZ37,
GZ480, and 5AR4WGB
Two 6SN7GT or adapter fitted 6N1P, ECC99, ECC40, VT99, 6F8G,
ECC88, 6922, 6DJ9, E88CC, 6900, 12BH7, 5687, and 6111
Four EL34 or 6V6, 6L6, KT66, KT88, KT90, KT120, 6550, 5881,
KT150, and KT170
Dimensions: 17.3" x 19.75" x 6.75" (WxDxH)
Weigh: 70 lbs.
Price: $49,000
Manufacturer
LampizatOr
Brzozowa 26A
05-552 Warszawianka
Poland
E-mail: lampizator@lampizator.eu
Website: LampizatorPoland.com
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