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CARTRIDGE REVIEWS - Terminology & Concepts

by onekey 2024. 3. 22.

Terminology & Concepts

 

This page lists the main terms used in the descriptions of phono cartridges and briefly describes the associated concepts. This list is not exhaustive, but rather includes the essential terms that you may come across in choosing and setting up a cartridge.

이 페이지에는 포노 카트리지 설명에 사용되는 주요 용어가 나열되어 있으며 관련 개념에 대해 간략하게 설명합니다.이 목록은 전체 목록이 아니라 카트리지를 선택하고 설정할 때 접할 수 있는 필수 용어를 포함하고 있습니다.

Alignment (of cartridge)

Ideally, the cantilever of the stylus should be parallel/tangential to the record groove. This is not possible over the entire record surface with a conventional pivoted tonearm, which traces an arc across the record, and requires a tangential or linear tracking arm, which traces a straight line across the record. However, a conventional tonearm that is over-hung (meaning long enough to over-shoot the central spindle) is able to achieve tangential tracking at two places on the record – these spots are called the ‘null points’. There are inner and outer null points. The locations of the two null points depend on the position of the cartridge in the headshell. Alignment of the cartridge is the process of locating it at a position that yields null points at the desired places on the record. Failure to achieve a good alignment of the cartridge may result in noticeable distortion, particularly in the inner grooves (towards the centre of the record). There is no one unique alignment solution – several alignment schemes are available, with names like Baerwald, Loefgren and Stevenson. The various alignment schemes yield similar results in terms of (slight) distortion in the outer grooves and differ most in the inner grooves. Sometimes, the turntable manufacturer gives guidance on cartridge alignment for their turntable by providing a tool that indicates where the stylus tip should be located (assuming the cartridge is ‘square’ in the headshell) – for this, they will have adopted one particular alignment scheme. If no tool is provided or you wish to adopt a particular alignment regime, you will need to use an alignment ‘protractor’, which you can purchase or can download to print on paper (downloadable from websites such as Vinyl Engine). 

이상적으로는 스타일러스의 캔틸레버가 레코드 홈과 평행/접선해야 합니다. 레코드판을 가로질러 호를 그리는 기존의 피벗 톤암으로는 레코드판 표면 전체에서 불가능하며, 레코드판을 가로질러 직선을 그리는 접선 또는 선형 트래킹 암이 필요합니다. 그러나 오버행(중앙 스핀들을 오버슈팅할 수 있을 만큼 길게 늘어뜨린 상태)인 기존 톤암은 레코드판의 두 지점에서 접선 추적을 할 수 있으며, 이 지점을 '널 포인트'라고 합니다. 내부 및 외부 널 포인트가 있습니다. 두 널 포인트의 위치는 헤드셸에서 카트리지의 위치에 따라 달라집니다. 카트리지 정렬은 레코드에서 원하는 위치에 널 포인트를 생성하는 위치에 카트리지를 배치하는 과정입니다. 카트리지를 제대로 정렬하지 못하면 특히 안쪽 홈(레코드 중앙 방향)에서 눈에 띄는 왜곡이 발생할 수 있습니다. 하나의 고유한 정렬 솔루션은 없으며 Baerwald, Loefgren, Stevenson과 같은 여러 가정렬 방식을 사용할 수 있습니다. 다양한 정렬 방식은 바깥쪽 홈의 (약간의) 왜곡 측면에서 비슷한 결과를 가져오고  바깥쪽 홈에서 가장 큰 차이를 보입니다. 간혹 턴테이블 제조업체에서 스타일러스 팁의 위치를 알려주는 도구를 제공함으로써 턴테이블의 카트리지 정렬에 대한 지침을 제공하는 경우가 있는데(카트리지가 헤드셸에서 '정사각형'이라고 가정했을 때), 이 경우 특정 정렬 방식을 채택했을 것입니다. 도구가 제공되지 않거나 특정 정렬 방식을 채택하려는 경우, 구매하거나 다운로드하여 종이에 인쇄할 수 있는 정렬 '각도기'를 사용해야 합니다(Vinyl Engine과 같은 웹사이트에서 다운로드 가능). 

Anti-skating

A conventional pivoted tonearm has a tendency to skate or skip towards the centre of a playing record. This effect arises because the tangent to the groove does not pass through the arm pivot and therefore the moving record pulling on the stylus produces a clockwise turning moment on the arm. Such tonearms are (usually) fitted with an anti-skating mechanism that produces an outward force to counteract this effect. The required anti-skating force depends on the tracking force and can be adjusted to accommodate different tracking forces. The anti-skating is calibrated such as that it should be set to the same value as the tracking force (e.g. a setting of 2 for a tracking force of 2g).

기존의 피벗 톤암은 재생 중인 레코드판의 중앙을 향해 스케이트하거나 건너뛰는 경향이 있습니다. 이러한 현상은 홈에 접하는 접선이 암 피벗을 통과하지 않기 때문에 스타일러스를 당기는 레코드판의 움직임이 암에 시계 방향으로 회전하는 모멘트를 생성하기 때문에 발생합니다. 이러한 톤암에는 (일반적으로) 이 효과를 상쇄하기 위해 외력을 생성하는 안티 스케이팅 메커니즘이 장착되어 있습니다. 필요한 미끄럼 방지력은 추적력에 따라 다르며 다양한 추적력을 수용하도록 조정할 수 있습니다. 안티스케이팅은 추적력과 동일한 값으로 설정하는 방식으로 보정됩니다(예: 추적력 2g의 경우 2로 설정).

Balancing (the tonearm)

When a turntable is set up from new (or after transportation) or a new cartridge is fitted, the arm must be balanced and the required tracking force (and anti-skating) set. Before the tracking force can be set, the arm must be ‘zero-balanced’, which is the process of adjusting the position of the counter-weight (or other balancing mechanism) until the arm floats horizontally (has no tendency to move up or down). This is done to calibrate the tracking-force scale of the arm to zero in this state (the scale should be moved to zero without disturbing the counter-weight). The tracking force required for the cartridge/stylus can then be set (and the anti-skating set to the same value).  

턴테이블을 새로 설치하거나(또는 운송 후) 새 카트리지를 장착할 때는 암의 균형을 맞추고 필요한 트래킹 력(및 미끄럼 방지)을 설정해야 합니다.추적력을 설정하기 전에 암을 '제로 밸런스'해야 하는데, 이는 암이 수평으로 떠서 위아래로 움직이지 않을 때까지 카운터 웨이트(또는 기타 밸런싱 메커니즘)의 위치를 조정하는 과정입니다.이는 이 상태에서 암의 추적력 눈금을 0으로 보정하기 위해 수행됩니다(눈금은 카운터 웨이트를 방해하지 않고 0으로 이동해야 합니다).그런 다음 카트리지/스타일러스에 필요한 추적력을 설정할 수 있습니다(그리고 안티스케이팅도 같은 값으로 설정).  

Cantilever

The cantilever is part of the stylus assembly, comprising a fine rod with the stylus at one end and a magnet (MM cartridge), piece of iron (MI cartridge) or pair of coils (MC cartridge) at the other end. The cantilever has a suspension and is made to vibrate by the act of the stylus tracing bumps in the record groove. The cantilever is often made of aluminium but can be made of carbon or, on expensive cartridges, boron or sapphire. The construction of the cantilever has a significant bearing on the sound and it must be rigid. A fine, light cantilever tends to be an indicator of a refined sound.

캔틸레버는 스타일러스 어셈블리의 일부로, 한쪽 끝에는 스타일러스가 있는 가는 막대가 있고 다른 쪽 끝에는 자석(MM 카트리지), 철 조각(MI 카트리지) 또는 한 쌍의 코일(MC 카트리지)로 구성되어 있습니다. 캔틸레버에는 서스펜션이 있으며 스타일러스가 레코드 홈의 돌기를 추적하는 동작에 의해 진동하도록 만들어져 있습니다. 캔틸레버는 보통 알루미늄으로 만들어지지만 탄소로 만들거나 고가의 카트리지에서는 붕소나 사파이어로 만들 수도 있습니다. 캔틸레버의 구조는 사운드에 큰 영향을 미치므로 견고해야 합니다. 가늘고 가벼운 캔틸레버는 세련된 사운드의 지표가 되는 경향이 있습니다.

Capacitive Load

The capacitive load or load-capacitance is an important factor for Moving Magnet (MM) and Moving Iron (MI) cartridges – this capacitance is a key characteristic of the external electrical circuit presented to the cartridge on its pins. Normally, a recommended capacitive load is included in the cartridge specifications as a range – for example, 150-300pF.

정전 용량 부하 또는 부하 정전 용량은 이동 자석(MM) 및 이동 철(MI) 카트리지의 중요한 요소로, 이 정전 용량은 카트리지 핀에 연결된 외부 전기 회로의 주요 특성입니다.일반적으로 권장 정전 용량 부하는 카트리지 사양에 150-300pF와 같은 범위로 포함되어 있습니다.

 

The total capacitance has contributions from the phono pre-amp and the cabling between this unit and the cartridge. This cabling includes the internal tonearm wires and the cables between the arm and phono pre-amp. In the case of a phono pre-amp that is external to the turntable (the norm for vintage turntables), the capacitance contribution from the cabling is normally assumed to be in the region 150-200pF (note that low-capacitance cables must be used). The rest of the capacitive load comes from the phono pre-amp and the capacitance can be tailored to the cartridge by carefully selecting this component of the capacitance.  Most phono pre-amps have fixed capacitance, with popular values being 100pF, 120pF, 200pF and 220pF, but the capacitance is selectable on more advanced units. Normally, the capacitance of an external phono pre-amp should be chosen such that the total capacitance (after adding in the cable capacitance) is within the cartridge manufacturer’s recommended range – for example, if the recommended range is 150-300pF and we assume the cable capacitance to be 175pF, we may choose a phono pre-amp capacitance of 100pF or 120pF to keep the total within this range, which will be 275pF or 295pF.

총 커패시턴스에는 포노 프리앰프와 본 기기와 카트리지 사이의 케이블이 기여합니다.이 케이블에는 내부 톤암 와이어와 암과 포노 프리앰프 사이의 케이블이 포함됩니다.턴테이블 외부에 포노 프리앰프가 있는 경우(빈티지 턴테이블의 경우 일반적임), 케이블의 커패시턴스 기여도는 일반적으로 150-200pF 영역에 있는 것으로 가정합니다(저커패시턴스 케이블을 사용해야 함에 유의). 나머지 정전 용량 부하는 포노 프리앰프에서 발생하며 이 커패시턴스 구성 요소를 신중하게 선택하여 카트리지에 맞게 커패시턴스를 조정할 수 있습니다.  대부분의 포노 프리앰프에는 고정 커패시턴스가 있으며, 가장 많이 사용되는 값은 100pF, 120pF, 200pF 및 220pF이지만 고급 장치에서는 커패시턴스를 선택할 수 있습니다. 일반적으로 외장 포노 프리앰프의 커패시턴스는 총 커패시턴스(케이블 커패시턴스 추가 후)가 카트리지 제조업체의 권장 범위 내에 있도록 선택해야 합니다. 예를 들어 권장 범위가 150-300pF이고 케이블 커패시턴스가 175pF라고 가정하면 총 275pF 또는 295pF로 이 범위 내에 유지되도록 포노 프리앰프 커패시턴스를 100pF 또는 120pF로 선택하면 됩니다.

 

The effect of capacitive load on the sound can be very pronounced. If the capacitive load is too low for the cartridge, it may sound closed or even dull. If the capacitive load is too high for the cartridge, it may sound too bright or, going to higher capacitances, rolled-off and closed. The reason is as follows. The external electrical circuit attached to the cartridge has a resonance frequency (caused by the interplay of capacitance and inductance) – this corresponds to a peak or hump in the frequency spectrum followed by a roll-off (tail) at higher frequencies. At low capacitances, this peak may be at a frequency beyond the audible range. As the capacitances increases, the resonance frequency decreases and comes within the audible range, where its effects can be heard, usually as an emphasis in the higher frequencies. If the resonance frequency is well within the audible range, the roll-off which follows the peak may also be noticeable as a reduction in very high frequencies. Some cartridges sound their best with this resonance outside the audible range but others benefit from the high-frequency lift provided by the resonance peak. The capacitive load recommended by the cartridge manufacturer is usually a good guide but can sometimes be misleading – cartridges can also sound good outside of the advised range and (rarely) can even sound better outside of this range.

용량성 부하가 사운드에 미치는 영향은 매우 뚜렷할 수 있습니다. 정전 용량 부하가 카트리지에 비해 너무 낮으면 소리가 닫히거나 둔하게 들릴 수 있습니다. 카트리지에 비해 정전 용량 부하가 너무 높으면 소리가 너무 밝게 들리거나 더 높은 정전 용량으로 갈수록 롤오프되어 닫힌 것처럼 들릴 수 있습니다. 그 이유는 다음과 같습니다. 카트리지에 연결된 외부 전기 회로에는 공진 주파수(커패시턴스와 인덕턴스의 상호 작용으로 인해 발생)가 있으며, 이는 주파수 스펙트럼의 피크 또는 혹에 해당하고 더 높은 주파수에서 롤오프(꼬리)가 발생합니다. 낮은 커패시턴스에서는 이 피크가 가청 범위를 벗어난 주파수에 있을 수 있습니다. 커패시턴스가 증가함에 따라 공진 주파수는 감소하고 가청 범위 내에 들어오며, 그 효과는 일반적으로 고주파수에서 강조되어 들릴 수 있습니다. 공진 주파수가 가청 범위 내에 있으면 피크 뒤의 롤오프가 매우 높은 주파수의 감소로 눈에 띄게 나타날 수도 있습니다. 일부 카트리지는 가청 범위 밖에서 이 공진으로 가장 좋은 소리를 내지만 다른 카트리지는 공진 피크가 제공하는 고주파 리프트를 통해 이점을 얻습니다. 카트리지 제조업체에서 권장하는 용량성 부하는 일반적으로 좋은 가이드이지만 때로는 오해의 소지가 있을 수 있습니다. 카트리지는 권장 범위 밖에서도 좋은 소리를 낼 수 있으며 (드물게) 이 범위 밖에서도 더 좋은 소리를 낼 수 있습니다.

Ceramic Cartridge

In a ceramic cartridge, as the stylus vibrates in the groove, the other end of the cantilever applies varying pressure to a ceramic or crystal material, causing the material to flex and generate a voltage (and current). The resulting output signal then needs to be passed through a phono-stage for equalisation. Ceramic cartridges are regarded as low-quality and are usually found on cheap or old record players. Any half-decent turntable will be fitted with a magnetic cartridge.

세라믹 카트리지에서는 스타일러스가 홈에서 진동하면 캔틸레버의 다른 쪽 끝이 세라믹 또는 크리스탈 소재에 다양한 압력을 가하여 소재가 휘어지고 전압(및 전류)이 생성됩니다. 그런 다음 결과 출력 신호는 이퀄라이제이션을 위해 포노 스테이지를 통과해야 합니다. 세라믹 카트리지는 품질이 낮은 것으로 간주되며 일반적으로 저렴하거나 오래된 레코드 플레이어에서 볼 수 있습니다. 어느 정도 괜찮은 턴테이블에는 마그네틱 카트리지가 장착되어 있습니다.

Compliance (of stylus)

The compliance of a cartridge is a property that relates to its stylus, notably to the suspension of the stylus cantilever. It is a measure of the springiness of the suspension, with high-compliance meaning a soft suspension and low-compliance meaning a stiff suspension. It is important to match the compliance of the cartridge to the effective mass of the tonearm that will accommodate the cartridge. A high-compliance cartridge should be used on a low-mass arm and a low-compliance cartridge on a high-mass arm. If there is a mismatch between the arm mass and cartridge compliance, the sound may suffer – for example, if a low-compliance cartridge is used on a light arm, the stiff suspension of the stylus may not properly absorb the large low-frequency vibrations from the groove, with these vibrations being transmitted into arm movements instead, resulting in a poorly defined bass.

카트리지의 컴플라이언스는 스타일러스, 특히 스타일러스 캔틸레버의 서스펜션과 관련된 속성입니다. 컴플라이언스는 서스펜션의 탄력성을 나타내는 척도로, 컴플라이언스가 높으면 부드러운 서스펜션, 낮으면 뻣뻣한 서스펜션을 의미합니다.카트리지의 컴플라이언스를 카트리지를 수용할 톤암의 유효 질량과 일치시키는 것이 중요합니다. 저질량 암에는 고준수 카트리지를, 고질량 암에는 저준수 카트리지를 사용해야 합니다. 암 질량과 카트리지 컴플라이언스가 일치하지 않으면 사운드가 저하될 수 있습니다. 예를 들어 라이트 암에 저컴플라이언스 카트리지를 사용하면 스타일러스의 딱딱한 서스펜션이 그루브에서 발생하는 큰 저주파 진동을 제대로 흡수하지 못하고 이러한 진동이 대신 암의 움직임으로 전달되어 저음이 제대로 정의되지 않을 수 있습니다.

 

The units of compliance are quoted in different ways – for example, µm/mN. This shows that compliance is a measure of movement (distance) per unit force. For convenience, the units are often quoted as ‘compliance unit’, represented by cu. Compliance is categorised as low, medium and high. According to the manufacturer Ortofon, the compliance categories operate as follows:

컴플라이언스 단위는 µm/mN 등 다양한 방식으로 표시됩니다. 이는 컴플라이언스가 단위 힘당 움직임(거리)의 척도라는 것을 보여줍니다. 편의상 이 단위는 종종 cu로 표시되는 '컴플라이언스 단위'로 인용됩니다. 컴플라이언스는 낮음, 중간, 높음으로 분류됩니다. 제조업체인 Ortofon에 따르면 컴플라이언스 카테고리는 다음과 같이 작동합니다:

  • Low-compliance: Less than or equal to 10 cu
  • Medium-compliance: Between 10 cu and 20 cu
  • High-compliance: Greater than or equal to 20 cu
  • 낮은 규정 준수:10큐 이하: 10큐 이하
    중간 준수:10큐에서 20큐 사이
    높은 규정 준수: 20cu 이상

The compliance of a stylus is usually published in the cartridge/stylus specifications by the manufacturer. Normally, the dynamic compliance (rather than static compliance) is the main one of interest. The vibrational frequency at which the compliance was measured is also normally quoted. This is usually 10Hz (and the above figures assume this) but Japanese manufacturers tend to use 100Hz. Therefore, in order to compare cartridges, it is necessary to convert a compliance quoted at 100Hz to the equivalent at 10Hz – the commonly employed conversion factor is around 1.75 (so a compliance of 8 cu at 100Hz converts to 14 cu at 10Hz).   

스타일러스의 규정 준수 여부는 일반적으로 제조업체에서 카트리지/스타일러스 사양에 게시합니다.일반적으로 정적 컴플라이언스가 아닌 동적 컴플라이언스가 주요 관심사입니다. 컴플라이언스가 측정된 진동 주파수도 일반적으로 표시됩니다.이는 일반적으로 10Hz이지만(위의 수치는 이를 가정한 것임) 일본 제조업체는 100Hz를 사용하는 경향이 있습니다. 따라서 카트리지를 비교하려면 100Hz로 표시된 컴플라이언스를 10Hz로 환산해야 하는데, 일반적으로 사용되는 환산 계수는 약 1.75입니다(따라서 100Hz에서 8cu의 컴플라이언스는 10Hz에서 14cu로 환산됩니다).  

 

The stylus compliance and effective mass of the arm (with cartridge) together determine the mechanical resonance frequency of the arm/cartridge system, which may be important to consider. For more information on arm/cartridge matching, refer to the entries on Effective Mass and Resonance Frequency.  

스타일러스 적합성과 암(카트리지 포함)의 유효 질량은 함께 암/카트리지 시스템의 기계적 공명 주파수를 결정하므로 고려해야 할 중요한 사항일 수 있습니다.암/카트리지 매칭에 대한 자세한 내용은 유효 질량 및 공명 주파수 항목을 참조하세요.  

Conical Stylus

A conical stylus (synonymous with spherical stylus) has a horizontal cross-section in the form of a circle. It is the most basic stylus profile and is generally found on cheaper cartridges. The signal from a conical stylus is more susceptible to distortion than more advanced stylus shapes (such as elliptical). The lifetime of a conical/spherical diamond stylus is usually assumed to be 300-400 hours of playback (although Audio Technica claim 500 hours on their website).

원뿔형 스타일러스(구형 스타일러스와 동의어)는 가로 단면이 원 형태입니다.가장 기본적인 스타일러스 프로필이며 일반적으로 저렴한 카트리지에서 볼 수 있습니다. 원뿔형 스타일러스의 신호는 고급 스타일러스 모양(예: 타원형)보다 왜곡에 더 취약합니다. 원뿔형/구형 다이아몬드 스타일러스의 수명은 일반적으로 300-400시간 재생으로 가정합니다(오디오 테크니카는 웹사이트에서 500시간이라고 주장하지만).

Effective Mass (of tonearm)

The effective mass of the tonearm is a key factor when choosing a cartridge, as it is important to match the cartridge compliance with the effective arm-mass in order to achieve a happy marriage between the two components. Firstly, the effective mass is not the total mass of the arm. It is the inertial mass that the tonearm effectively has at the position of the stylus tip (and is related to the lateral force at this point needed to accelerate it). However, it is calculated without a cartridge fitted to the arm. There is no need to know how to calculate effective mass but it is interesting to note that the elements furthest from the tonearm’s pivot make the largest contribution. Also, adding/subtracting mass in the vicinity of the headshell results in a change in the effective mass of around the same magnitude.

톤암의 유효 질량은 카트리지를 선택할 때 중요한 요소로, 두 구성 요소 간의 행복한 조화를 이루기 위해서는 카트리지와 암의 유효 질량을 일치시키는 것이 중요하기 때문입니다. 첫째, 유효 질량은 암의 전체 질량이 아닙니다. 이는 스타일러스 팁의 위치에서 톤암이 효과적으로 갖는 관성 질량이며, 이 지점에서 톤암을 가속하는 데 필요한 측면 힘과 관련이 있습니다. 그러나 이 값은 암에 카트리지를 장착하지 않은 상태에서 계산됩니다. 유효 질량을 계산하는 방법을 알 필요는 없지만 톤암의 피벗에서 가장 멀리 있는 요소가 가장 큰 기여를 한다는 점은 흥미롭습니다. 또한 헤드셸 근처에서 질량을 더하거나 빼면 거의 같은 크기의 유효 질량 변화가 발생합니다.

 

The effective masses of tonearms are generally divided into three categories: low, medium and high. According to the manufacturer Ortofon, the categories operate as follows:

톤암의 유효 질량은 일반적으로 낮음, 중간, 높음의 세 가지 범주로 나뉩니다. 제조업체인 Ortofon에 따르면 이 범주는 다음과 같이 작동합니다:

  • Low-mass: Less than or equal to 10g
  • Medium-mass: Between 10g and 25g
  • High-mass: Greater than or equal to 25g

The effective mass of a tonearm is often published by the tonearm or turntable manufacturer in the product specifications. It usually includes the mass of the headshell but not the mass of the cartridge.

톤암의 유효 질량은 톤암 또는 턴테이블 제조업체에서 제품 사양에 게시하는 경우가 많습니다. 여기에는 일반적으로 헤드셸의 질량은 포함되지만 카트리지의 질량은 포함되지 않습니다.

 

Generally, low-mass arms should be used with high-compliance cartridges and high-mass arms should be used with low-compliance cartridges. That leaves medium-mass arms to be used with medium-compliance cartridges, but there is usually some flexibility – for example, a high-compliance cartridge often works well with an arm towards the light end of medium-mass. For more information on arm/cartridge matching, refer to the entries on Compliance and Resonance Frequency.

일반적으로 저질량 암은 고질량 카트리지와 함께 사용해야 하고 고질량 암은 저질량 카트리지와 함께 사용해야 합니다. 중간 질량 암은 중간 질량 카트리지와 함께 사용해야 하지만 일반적으로 어느 정도 유연성이 있으며, 예를 들어 고질량 카트리지는 중간 질량의 가벼운 쪽에 있는 암과 잘 작동하는 경우가 많습니다. 암/카트리지 매칭에 대한 자세한 내용은 컴플라이언스 및 공진 주파수에 대한 항목을 참조하세요.

Elliptical Stylus

An elliptical stylus is generally formed from a conical/spherical stylus with front and back parts cut away to reduce its depth (along the groove). This results in a smaller ‘horizontal’ contact length and a larger ‘vertical’ contact length with the groove wall than for a conical/spherical stylus. As such, it is able to more accurately retrieve information from the groove (with less distortion). Elliptical styli are found on cartridges from low-end to high-end. They can have profiles of different eccentricities – the sharper profiles are found on more expensive cartridges and a very fine elliptical stylus is often referred to as hyper-elliptical. The lifetime of an elliptical diamond stylus is usually assumed to be 700-800 hours of playback (although Audio Technica claim only 300 hours on their website).

타원형 스타일러스는 일반적으로 원뿔형/구형 스타일러스에서 앞면과 뒷면을 잘라내어 홈을 따라 깊이를 줄인 형태로 만들어집니다. 따라서 원추형/구형 스타일러스보다 '수평' 접촉 길이가 더 짧고 홈 벽과의 '수직' 접촉 길이가 더 길어집니다. 따라서 홈에서 정보를 더 정확하게 검색할 수 있습니다(왜곡이 적음). 타원형 스타일러스는 저가형부터 고급형까지 다양한 카트리지에서 찾아볼 수 있습니다. 고가의 카트리지에는 더 날카로운 프로파일이 있으며 매우 미세한 타원형 스타일러스는 종종 하이퍼 타원형이라고도 합니다. 타원형 다이아몬드 스타일러스의 수명은 일반적으로 700-800시간 재생이 가능한 것으로 알려져 있습니다(오디오 테크니카는 웹사이트에서 300시간만 재생할 수 있다고 주장하지만).

Gain (of phono pre-amp)

The gain of a phono pre-amp is a measure of the amplification it provides in boosting the weak signal from a magnetic cartridge to the level required for a normal line input of an amplifier. It is quoted on the non-linear scale of decibels (dB), which is logarithmic (base 10). The gain is normally included in the specifications of a phono pre-amp. For an MM/MI cartridge, a value of 40dB or higher is ideal. An MC cartridge requires a higher gain and a value of 55dB or higher is typical. Sometimes the gain is not quoted but an input voltage Vi and output voltage Vo are given, in which case the gain can be calculated as 20Log(Vo/Vi).

포노 프리앰프의 게인은 마그네틱 카트리지의 약한 신호를 앰프의 일반 라인 입력에 필요한 레벨로 증폭하는 데 제공되는 증폭의 척도입니다.데시벨(dB)의 비선형 스케일로 표시되며 로그(베이스 10)로 표시됩니다. 게인은 일반적으로 포노 프리앰프의 사양에 포함되어 있습니다. MM/MI 카트리지의 경우 40dB 이상의 값이 이상적입니다. MC 카트리지에는 더 높은 게인이 필요하며 55dB 이상의 값이 일반적입니다. 게인이 표시되지 않고 입력 전압 Vi와 출력 전압 Vo가 제공되는 경우도 있는데, 이 경우 게인은 20Log(Vo/Vi)로 계산할 수 있습니다.

Headshell

The headshell is the part of the tonearm that accommodates the cartridge. The headshell includes four colour-coded wires that attach to the cartridge pins. It also usually includes a pair of slots to accommodate the screws with which the cartridge is attached. Slots are used rather than holes to allow the cartridge to be appropriately positioned in the headshell for the particular turntable – the process of achieving the optimum location is known as alignment. Depending on the arm, the headshell may be a fixed part of the arm or be detachable. A common type of detachable headshell has the standard ‘SME type’ connection to the arm, which makes it is easy to attach and detach – these SME-type headshells are usually used on S-shaped and J-shaped arms (but not straight arms). Spare headshells can be bought separately and are available in different styles, colours, materials and masses. 

헤드셸은 카트리지를 수용하는 톤암의 일부입니다. 헤드셸에는 카트리지 핀에 연결되는 4개의 색상으로 구분된 전선이 포함되어 있습니다. 또한 일반적으로 카트리지를 부착하는 나사를 수용하는 한 쌍의 슬롯이 포함되어 있습니다. 카트리지를 특정 턴테이블에 맞게 헤드셸에 적절히 배치하기 위해 구멍이 아닌 슬롯을 사용하는데, 최적의 위치를 찾는 과정을 정렬이라고 합니다. 암에 따라 헤드셸은 암의 고정된 부분일 수도 있고 분리 가능한 부분일 수도 있습니다. 탈착식 헤드셸의 일반적인 유형은 암에 표준 '중소기업형' 연결부가 있어 탈부착이 용이하며, 이러한 중소기업형 헤드셸은 일반적으로 S자형 및 J자형 암에 사용됩니다(직선형 암은 아님). 예비 헤드쉘은 별도로 구매할 수 있으며 다양한 스타일, 색상, 재질, 질량으로 제공됩니다. 

Magnetic Cartridge

A magnetic cartridge works on the principle of electro-magnetic induction – an electrical current being induced in a wire by a changing magnetic field. There are three main varieties of magnetic cartridge: Moving Magnet (MM), Moving Iron (MI) and Moving Coil (MC). A magnetic cartridge tends to produce a smoother, fuller sound than the main alternative, a ceramic cartridge, and is found on all but the cheapest turntables.

마그네틱 카트리지는 변화하는 자기장에 의해 전선에 전류가 유도되는 전자기 유도의 원리로 작동합니다. 마그네틱 카트리지에는 크게 세 가지 종류가 있습니다: 움직이는 자석(MM), 움직이는 철(MI), 움직이는 코일(MC)이 있습니다. 마그네틱 카트리지는 주요 대안인 세라믹 카트리지보다 더 부드럽고 풍성한 사운드를 생성하는 경향이 있으며, 가장 저렴한 턴테이블을 제외한 모든 턴테이블에서 볼 수 있습니다.

Moving Coil (MC)

In a Moving Coil (MC) cartridge, a pair of induction coils is attached to the end of the stylus cantilever and, as the cantilever vibrates, moves around in the magnetic field produced by a fixed magnet. Electrical currents are induced in the coils and output from the cartridge. The output signal is extremely weak and needs to be passed through a special phono pre-amp of very large gain. MC cartridges tend to be expensive, starting at around £200. They seldom have replaceable styli, so when the stylus wears out, the cartridge must be sent away to be ‘re-tipped’ with a new stylus or replaced with a new cartridge.

무빙 코일(MC) 카트리지에서는 한 쌍의 유도 코일이 스타일러스 캔틸레버 끝에 부착되어 있으며 캔틸레버가 진동하면 고정 자석에 의해 생성된 자기장 속에서 움직입니다. 전류가 코일에 유도되어 카트리지에서 출력됩니다. 출력 신호는 매우 약하기 때문에 매우 큰 이득의 특수 포노 프리앰프를 통과해야 합니다. MC 카트리지는 약 200파운드부터 시작하여 고가인 경향이 있습니다. 교체 가능한 스타일러스가 거의 없기 때문에 스타일러스가 마모되면 카트리지를 보내 새 스타일러스로 '리팁'을 받거나 새 카트리지로 교체해야 합니다.

Moving Iron (MI)

In a Moving Iron (MI) cartridge, a piece of iron is attached to the end of the stylus cantilever and, as the cantilever vibrates, moves around in the magnetic field produced by a fixed magnet. This movement perturbs the magnetic field which, in turn, induces electrical currents in a pair of fixed induction coils. The output signal is weak and needs to be passed through a phono pre-amp of the same type used for the more common MM cartridges. MI cartridges are also priced similarly to MM cartridges.

무빙 아이언(MI) 카트리지에서는 스타일러스 캔틸레버 끝에 철 조각이 부착되어 캔틸레버가 진동하면서 고정 자석에 의해 생성된 자기장 속에서 움직입니다.이 움직임은 자기장을 교란시켜 한 쌍의 고정 유도 코일에 전류를 유도합니다.출력 신호가 약하기 때문에 일반적인 MM 카트리지에 사용되는 것과 동일한 유형의 포노 프리앰프를 통과해야 합니다.MI 카트리지의 가격도 MM 카트리지와 비슷합니다.

Moving Magnet (MM)

In a Moving Magnet (MM) cartridge, a magnet is attached to the end of the stylus cantilever and, as the cantilever vibrates, moves around between a pair of fixed induction coils. As a result of this movement, electrical currents are induced in the coils and output from the cartridge. The output signal is weak and needs to be passed through a special phono pre-amp. MM cartridges are the most common kind of magnetic cartridge and their prices range from about £15 to more than £1000. They are regarded as superior to non-magnetic cartridges, such as ceramic cartridges, but inferior to MC cartridges. A decent turntable will be fitted with an MM cartridge, at least.

이동 자석(MM) 카트리지에서는 스타일러스 캔틸레버 끝에 자석이 부착되어 있으며 캔틸레버가 진동하면 한 쌍의 고정 유도 코일 사이에서 자석이 움직입니다. 이 움직임의 결과로 전류가 코일에 유도되어 카트리지에서 출력됩니다. 출력 신호는 약하므로 특수 포노 프리앰프를 통과해야 합니다. MM 카트리지는 가장 일반적인 종류의 마그네틱 카트리지이며 가격은 약 15파운드에서 1000파운드 이상까지 다양합니다. 세라믹 카트리지와 같은 비자성 카트리지보다는 우수하지만 MC 카트리지보다는 열등한 것으로 간주됩니다. 괜찮은 턴테이블에는 적어도 MM 카트리지가 장착되어 있습니다.

Needle

Needle is old-speak for ‘stylus’ – most people today would use the word stylus. Refer to the entry for Stylus.

바늘은 '스타일러스'의 옛말로, 오늘날 대부분의 사람들은 스타일러스라는 단어를 사용합니다. 스타일러스 항목을 참조하세요.

Output Level (of cartridge)

A cartridge produces a very weak electrical signal, which is usually measured in milli-Volts (mV). A Moving Magnet (MM) or Moving Iron (MI) cartridge typically produces a maximum output of 5mV, although figures vary from about 2.5mV to more than 7mV (higher outputs being common for DJ cartridges). A Moving Coil (MC) cartridge produces a much lower output, typically around 0.5mV. In all cases, the signal must be boosted by a phono pre-amp (also called a phono-stage) before it is passed to the amplifier for main amplification. Refer to the entry for Phono Pre-amp.

카트리지는 일반적으로 밀리볼트(mV) 단위로 측정되는 매우 약한 전기 신호를 생성합니다. 무빙 마그넷(MM) 또는 무빙 아이언(MI) 카트리지는 일반적으로 최대 5mV의 출력을 내지만, 수치는 약 2.5mV에서 7mV 이상까지 다양합니다(DJ 카트리지의 경우 더 높은 출력이 일반적임). 무빙 코일(MC) 카트리지는 이보다 훨씬 낮은 출력(일반적으로 약 0.5mV)을 생성합니다. 모든 경우에 신호는 메인 증폭을 위해 앰프로 전달되기 전에 포노 프리앰프(포노 스테이지라고도 함)를 통해 증폭되어야 합니다. 포노 프리앰프 항목을 참조하세요.

Phono Pre-amp

The phono pre-amp (aka phono-stage) is a unit that provides pre-amplification of the weak signal from a cartridge before it is passed to the amplifier for main amplification. The amplification factor of this pre-amp is known as the gain and is measured on a non-linear scale in decibels (dB). The phono pre-amp also has another vital function by providing an equalisation role. When a record is cut in the factory, the treble frequencies are emphasised. On playback, it is then necessary to de-emphasise the treble frequencies, which also has the effect of reducing the audible surface noise of the record, thus improving the signal-to-noise ratio. In addition, the low frequencies are de-emphasised on cutting and emphasised on playback. The most common equalisation method used is the RIAA (Recording Industry Association of America) scheme, but others also exist.

포노 프리앰프(일명 포노 스테이지)는 카트리지의 약한 신호가 메인 증폭을 위해 앰프로 전달되기 전에 사전 증폭을 제공하는 장치입니다. 이 프리 앰프의 증폭 계수를 게인이라고 하며, 비선형 스케일로 데시벨(dB) 단위로 측정됩니다. 포노 프리앰프는 이퀄라이제이션 역할도 수행함으로써 또 다른 중요한 기능을 합니다. 공장에서 레코드가 절단되면 고음 주파수가 강조됩니다. 그런 다음 재생할 때는 고음 주파수를 강조하지 않아야 하는데, 이는 레코드의 가청 표면 노이즈를 줄여 신호 대 잡음비를 개선하는 효과도 있습니다. 또한, 저주파는 자를 때 강조를 줄이고 재생할 때 강조합니다. 가장 일반적으로 사용되는 이퀄라이제이션 방법은 RIAA(미국 레코딩 산업 협회) 방식이지만 다른 방식도 존재합니다.

 

The phono pre-amp may be part of the amplifier (if the amplifier has an input marked “Phono”), be incorporated in the turntable (in which case a normal line input on the amplifier should be used) or be a separate unit that exists between the turntable and amplifier (these tend to be better-quality units). Note that MM/MI cartridge and MC cartridges require different levels of amplification (gains) and therefore different phono pre-amps (although units exist containing circuits for both MM/MI and MC cartridges).

포노 프리앰프는 앰프의 일부이거나(앰프에 "Phono" 입력이 있는 경우), 턴테이블에 통합되어 있거나(이 경우 앰프의 일반 라인 입력 사용), 턴테이블과 앰프 사이에 존재하는 별도의 장치일 수 있습니다(이러한 장치가 더 좋은 품질의 장치인 경향이 있습니다). MM/MI 카트리지와 MC 카트리지는 서로 다른 수준의 증폭(게인)이 필요하므로 서로 다른 포노 프리앰프가 필요합니다(MM/MI 및 MC 카트리지용 회로를 모두 포함하는 장치가 존재하지만).

 

The circuit of the phono pre-amp contributes capacitance to the capacitive load of the cartridge and the magnitude of this capacitance can affect the balance of the sound, notably for an MM/MI cartridge (while the impedance of the unit is an important factor for an MC cartridge). The capacitance value of a phono pre-amp is usually published in the manufacturer’s specifications for the unit. Some phono pre-amps have variable capacitance to allow the capacitive load to be matched to the requirements of the cartridge. Refer to the entry on Capacitive Load for more information.   

포노 프리앰프의 회로는 카트리지의 정전 용량 부하에 커패시턴스를 제공하며 이 커패시턴스의 크기는 특히 MM/MI 카트리지의 경우 사운드 밸런스에 영향을 미칠 수 있습니다(반면에 MC 카트리지의 경우 유닛의 임피던스가 중요한 요소입니다). 포노 프리앰프의 커패시턴스 값은 일반적으로 해당 장치의 제조업체 사양에 나와 있습니다. 일부 포노 프리앰프에는 용량 부하를 카트리지의 요구 사항에 맞출 수 있도록 가변 커패시턴스가 있습니다. 자세한 내용은 정전 용량 부하 항목을 참조하세요.   

Phono-stage

Phono-stage is an alternative name for a phono pre-amp circuit. Refer to the entry for Phono Pre-amp.

포노 스테이지는 포노 프리앰프 회로의 다른 이름입니다.포노 프리앰프 항목을 참조하십시오.

Pins (of cartridge)

A cartridge usually has four pins at its rear for connection to the headshell of the turntable’s tonearm. The connections are colour-coded (usually shown on the headshell wires and sometimes on the cartridge) as follows:

카트리지 뒷면에는 일반적으로 턴테이블 톤암의 헤드셸에 연결하기 위한 4개의 핀이 있습니다.연결부는 다음과 같이 색상으로 구분되어 있습니다(보통 헤드셸 전선에 표시되어 있고 카트리지에 표시되어 있는 경우도 있습니다):

  • White: Left Channel Positive (L+)
  • Blue: Left Channel Ground (LG)
  • Red: Right Channel Positive (R+)
  • Green: Right Channel Ground (RG)

Care should be taken to make the correct connections. The contacts must also be tight – use narrow-nose pliers to squeeze the wire tags over the pins, if necessary.

올바른 연결을 위해 주의를 기울여야 합니다.접점도 단단히 조여야 합니다. 필요한 경우 좁은 코 펜치를 사용하여 핀 위에 와이어 태그를 집어넣어야 합니다.

Resonance Frequency (of tonearm/cartridge/stylus)

The tonearm and cartridge/stylus form a mechanical system that can be considered as a rod pivoted at one end and with a spring at the other end (the stylus). This system will have a natural frequency of vibration – its resonance frequency. If vibrations close to this resonance frequency from an external source reach the system, it will vibrate in sympathy or resonate, and this resonance may become uncontrollable. The resonance frequency depends on a number of factors including the effective mass of the arm and the compliance (springiness) of the stylus. The resonance frequency cannot be avoided but should be chosen in a place where it can do least harm. The most acceptable value is usually taken to be in the range 7-12Hz.

톤암과 카트리지/스타일러스는 한쪽 끝이 회전하고 다른 쪽 끝(스타일러스)에 스프링이 있는 막대로 간주할 수 있는 기계 시스템을 구성합니다. 이 시스템에는 고유 진동 주파수, 즉 공진 주파수가 있습니다. 외부 소스에서 이 공진 주파수에 가까운 진동이 시스템에 도달하면 동조 진동 또는 공명 진동이 발생하고 이 공명은 제어할 수 없게 될 수 있습니다. 공진 주파수는 암의 유효 질량과 스타일러스의 컴플라이언스(탄성) 등 여러 요인에 따라 달라집니다. 공진 주파수를 피할 수는 없지만 피해를 최소화할 수 있는 위치에서 공진 주파수를 선택해야 합니다. 일반적으로 가장 적합한 값은 7~12Hz 범위입니다.

 

If the resonance frequency is below 7Hz (by using a high-compliance cartridge on a high-mass arm), warped records may become a problem – a kink in the record may generate mechanical harmonics of a few Hz and if one roughly coincides with the resonance frequency, the stylus may have difficulty staying in the groove.

공진 주파수가 7Hz 미만인 경우(고질량 암에 고준수 카트리지를 사용하는 경우) 레코드판이 뒤틀리는 문제가 발생할 수 있습니다. 레코드판이 꼬이면 몇 Hz의 기계적 고조파가 발생할 수 있고 공진 주파수와 대략 일치하는 경우 스타일러스가 홈에 머무르는 데 어려움을 겪을 수 있습니다.

 

If the resonance frequency is above 12Hz (by using a low-compliance cartridge on a low-mass arm), this is approaching the audible range and resonance effects may be heard in the sound. 

공진 주파수가 12Hz 이상이면(저질량 암에 저준수 카트리지를 사용하여) 가청 범위에 가까워지고 사운드에서 공진 효과가 들릴 수 있습니다. 

 

Therefore, a cartridge should be chosen with a stylus compliance that together with the effective arm-mass gives a resonance frequency in the range 7-12Hz (the cartridge mass must be included in the effective mass for this calculation). The resonance frequency can be easily obtained using an online resonance calculator, such as the one on the Vinyl Engine website. For more information on arm/cartridge compatibility, also refer to the entries for Compliance and Effective Mass.

따라서 유효 암 질량과 함께 7~12Hz 범위의 공진 주파수를 제공하는 스타일러스 규정 준수 카트리지를 선택해야 합니다(이 계산을 위해 카트리지 질량을 유효 질량에 포함해야 함). 공진 주파수는 Vinyl Engine 웹사이트에 있는 공진 계산기와 같은 온라인 공진 계산기를 사용하여 쉽게 구할 수 있습니다. 암/카트리지 호환성에 대한 자세한 내용은 규정 준수 및 유효 질량 항목도 참조하세요.

Spherical Stylus

A spherical stylus (synonymous with conical stylus) has a lateral cross-section in the form of a circle. It is the most basic stylus profile and is generally found on cheaper cartridges. The signal from a spherical stylus is more susceptible to distortion than more advanced stylus shapes (such as elliptical). The lifetime of a spherical/conical diamond stylus is usually assumed to be 300-400 hours of playback (although Audio Technica claim 500 hours on their website).

구형 스타일러스(원뿔형 스타일러스와 동의어)는 측면 단면이 원 형태입니다. 가장 기본적인 스타일러스 프로파일이며 일반적으로 저렴한 카트리지에서 볼 수 있습니다. 구형 스타일러스의 신호는 고급 스타일러스 모양(예: 타원형)보다 왜곡에 더 취약합니다. 구형/원뿔형 다이아몬드 스타일러스의 수명은 일반적으로 300-400시간 재생으로 가정합니다(오디오 테크니카는 웹사이트에서 500시간이라고 주장하지만).

Stylus

The term stylus is synonymous with ‘needle’. It is a sharp piece of precisely shaped material that makes contact with the record groove (sitting between the groove walls) and vibrates as it tracks along the groove. On the cartridge, the stylus is attached to the exposed end of the cantilever and causes the cantilever to vibrate. The stylus is made of a hardwearing material, usually diamond but sometimes sapphire on the ceramic cartridges of very cheap or old record players. A stylus may be constructed from a single shaft of diamond, which is known as a ‘nude’ diamond stylus. Alternatively, a stylus may have a diamond tip bonded to a metal stub or shank, which is known as a ‘bonded’ diamond stylus. Nude styli are preferable to bonded styli, as they have no material interface and generally have a lower tip mass, but they are more expensive. The stylus tip has a particular ‘profile’, the most basic being conical or spherical (which are equivalent), but a stylus with an elliptical profile extracts information from the groove more accurately. Further, more elaborate profiles are offered on the more up-market cartridges.

스타일러스라는 용어는 '바늘'과 동의어입니다.스타일러스는 레코드판 홈(홈 벽 사이에 위치)에 접촉하여 홈을 따라 트랙을 따라 진동하는 정밀한 모양의 날카로운 조각입니다.카트리지에서 스타일러스는 캔틸레버의 노출된 끝 부분에 부착되어 캔틸레버를 진동시킵니다.스타일러스는 일반적으로 다이아몬드로 만들어지지만, 아주 저렴하거나 오래된 레코드 플레이어의 세라믹 카트리지에는 사파이어로 만들어지기도 합니다. 스타일러스는 '누드' 다이아몬드 스타일러스라고 하는 다이아몬드 단일 샤프트로 만들 수도 있습니다. 또는 스타일러스에 다이아몬드 팁이 금속 스텁 또는 생크에 접착되어 있을 수 있는데, 이를 '본딩형' 다이아몬드 스타일러스라고 합니다. 누드 스타일러스는 재료 인터페이스가 없고 일반적으로 팁 질량이 더 낮기 때문에 본딩 스타일러스보다 선호되지만 가격이 더 비쌉니다. 스타일러스 팁에는 특정 '프로파일'이 있는데, 가장 기본적인 것은 원뿔형 또는 구형이지만 타원형 프로파일을 가진 스타일러스가 홈에서 정보를 더 정확하게 추출합니다. 또한 고급 카트리지에는 더 정교한 프로필이 제공됩니다.

Vertical Tracking Force (VTF)

The tracking force is the downward force, expressed in grams, that the stylus exerts on the record. A stylus will always have a recommended tracking force value or range. Using a value outside of the recommended range could result in undue wear on the stylus and on the records, and even result in damage to the stylus suspension. The mid-point of the tracking force range is often (but not always) quoted as the normal value – so for a range of 1.25g to 1.75g, the recommended value may be 1.5g. However, it is sometimes considered wise to use a tracking force in the top half of the recommended range in order to ensure that the stylus is secure in the groove and therefore avoid mis-tracking that may damage the groove. In order to set the tracking force for a newly installed cartridge, it is first necessary to balance the tonearm horizontally (usually by moving the arm’s counter-weight) in order to achieve a tracking force of zero – the desired tracking force can then be set (usually by moving the counter-weight inwards towards the pivot).

트래킹 힘은 스타일러스가 레코드에 가하는 하향 힘(그램 단위)을 말합니다. 스타일러스에는 항상 권장되는 트래킹 포스 값 또는 범위가 있습니다. 권장 범위를 벗어난 값을 사용하면 스타일러스와 레코드가 과도하게 마모될 수 있으며 스타일러스 서스펜션이 손상될 수도 있습니다. 추적력 범위의 중간값이 정상값으로 인용되는 경우가 많지만 항상 그런 것은 아니므로 1.25g~1.75g 범위의 경우 권장값은 1.5g이 될 수 있습니다. 그러나 스타일러스가 홈에 고정되어 홈을 손상시킬 수 있는 오추적을 방지하기 위해 권장 범위의 상단 절반에 해당하는 트래킹 포스를 사용하는 것이 현명한 것으로 간주되는 경우도 있습니다. 새로 장착한 카트리지의 추적력을 설정하려면 먼저 톤암의 수평 균형을 맞춰(보통 암의 카운터 웨이트를 움직여) 추적력이 0이 되도록 한 다음 원하는 추적력을 설정할 수 있습니다(보통 카운터 웨이트를 피벗 쪽으로 안쪽으로 움직여).

 

 

출처 : PHONO CARTRIDGE REVIEWS